خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان نانو مواد خاکستری در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

ششمین روز تریبون ملی نانو و صنعت، با محوریت تولیدات نانوفناورانه و سرمایه‌گذاری‌های خطر‌پذیر، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.


مهندس بهرام تختایی نیا مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانو مواد خاکستری، در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تاثیر نانو آنتی سیز در کاهش خوردگی و حفاظت از تجهیزات به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس تختایی گفت: «شرکت دانش بنیان نانو مواد خاکستری در زمینه طراحی و تولید روانکارهای صنعتی فوق پیش رفته به عنوان اولین شرکت تخصصی در زمینه طراحی و تولید کامپوند‌های آنتی سیز، کامپوند‌های چاه‌های نفت و گاز، شوینده‌های صنعتی سازگار با محیط زیست با استفاده از فناوری نانو با برند nano gray  فعالیت می ‎کند و با هدف طراحی و تولید محصولات تخصصی پیشرفته و تحریمی مهندسی خوردگی و مهندسی محیط زیست تاسیس گردیده است.

در حال حاضر بیش از ۲۷ محصول ارائه نموده است که با دو نمونه از آن در این ارائه آشنا خواهیم شد. محصول اول آنتیسیز یک گریس هایتک با هدف کاهش زمان اورهال و حفاظت از تجهیزات صنعتی است که با ایجاد یک لایه محافظ باعث می‌شود که در آینده هیچ پیچ و مهره‌ای قفل نشود.

گرمای تا حدود ۲۲۰۰ درجه را تحمل می‌کند و سبب می‎شود قطعات تا ۵ سال بدون هیچ تغییری، عملکرد روز اول خود را داشته باشند. دلایل استفاده از آنتیسیز می‎توان به حفاظت در برابر ساییدگی و خوردگی، کاهش تمرکز تنش، جلوگیری از گیر و جوش سرد، کاهش اصطکاک، کنترل گشتاور، سرعت در عملیات مونتاژ و دمونتاژ، افزایش راندمان کار و کاهش نیاز به قطعات یدکی اشاره کرد.»

وی در خصوص معرفی محصولات فناورانه شرکت افزود: «محصول دوم جهت چربی زدایی سطوح در کمتر از یک دقیقه تولید شده است، این محصول شوینده صنعتی غیر سمی و غیر قابل اشتعال با پایه آب و سازگار با محیط‌زیست است.

از مزایای این شوینده می‌توان به کاهش مشکلات استنشاقی پرسنل، کاهش محسوس مصرف آب، صرفه‌جویی و سهولت استفاده اشاره نمود.

موارد مصرف این شوینده، چربی زدایی تجهیزات و ماشین آلات، سازه‌های صنعتی، خطوط لوله، مخازن نفتی و کف واحدها می‌باشد. وی ادعان داشت: «از اهداف این شرکت علاوه بر بحث‎های صنعتی، حفظ محیط زیست است که این شرکت از انجمن مدیریت سبز ایران در دو سال پیاپی استوارنامه سفیران انرژی و سپاس‎نامه مسئولیت اجتماعی را اخذ نموده است.»

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.