خلاصه‌ای از ارائه شرکت مواد پیشرفته شریف در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

چهارمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع پلیمر، کامپوزیت، رنگ و رزین، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر اسماعیل نوری، مدیرعامل شرکت مواد پیشرفته شریف در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع تولید و کاربرد فوم دانه پلی پروپیلن انبساطی EPP به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر نوری، با اشاره به فعالیت شرکت مواد پیشرفته شریف در حوزه تولید مواد شیمیایی و افزودنی‌ها، دستاورد‌های این شرکت در زمینه تولید و کاربرد فوم دانه پلی پروپیلن انبساطی EPP را معرفی نمود.

نوری گفت: پلی پروپیلن انبساطی (EPP) یک فوم مهره‌ای با ساختار سلول بسته است که کاربرد‌های فراوانی دارد. این فوم گستره ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله، جذب بسیار خوب انرژی، مقاومت در برابر ضربه‌های متعدد، عایق حرارتی، قابلیت شناور شدن روی آب، مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی، خاصیت برگشت‌پذیری و فنرپذیری بالا، دارای خاصیت آکوستیکی، قابلیت بازیافت صد درصدی، دارد.

محصول نهایی قطعه‌ای مستحکم و کم وزن است.وی در خصوص کاربرد پلی پروپیلن انبساطی (EPP) گفت: به دلیل مزایای زیادEPP در کنترل انرژی، وزن کم، عملکرد بهینه، طول عمر بالا و قابلیت بازیافت، از آن در صنایع خودرو‌سازی به میزان زیاد استفاده می‌شود.

 

از مصراف‌ آن در زمینه‌های متفاوتی از جمله صندلی‌ها، سپر، سیستم جاسازی، پنل درب، ستون‌ها، تنظیم‌کننده‌های ارتفاع کف، طبقه پشتی، تکیه گاه سر، هزاران قطعه پرکننده می‎توان نام برد.

بسته‌بندی‌های چندبار مصرف صنعتی، که پوشال نام دارند، معمولاً از EPP تهیه می‌شوند، چرا که طول عمرزیاد دارند و می‌توانند در حین حمل و نقل انرژی جذب کنند. مصرف EPP برای وسایل منزل، اسباب بازی‌ها، مثل مدل‌های هواپیما و دیگر محصولات مصرفی رو به افزایش است، چرا که به عنوان یک ماده ساختاری تنوع کاربردی زیاد، وزن کم و دیگر ویژگی‌های کاربردی زیادی دارد.

 

وی افزود: کاربرد EPP همراه با مواد غذایی تأیید شده است. ویژگی‌های عایق حرارتی و استحکام ساختاری آن، EPP را برای ساخت ظروف از جمله ظروف تحویل غذا و خنک نگه دارنده‌های نوشیدنی‌ها و چنین ظروفی مناسب می‌کند. EPP شرایط رشد میکروبی را فراهم نکرده و می‌توان آن را توسط شستشو با بخار استریل کرد.

مدیرعامل شرکت مواد پیشرفته شریف در بیان توانمندی‌های شرکت گفت: شرکت دانش بنیان مواد پیشرفته شریف توانایی تولید انواع فوم دانه‌های پلیمری مانند PLA، EPE، تولید قطعات پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن انبساطی، تولید انواع کامپاند‌های پلیمری به صورت میکروگرانول، تولید انواع نانوذره و نانومیله بر پایه تیتانیا و مشتقات گرافن، خدمات فنی در زمینه تجهیزات فشار قوی و خدمات فنی در زمینه پلیمر‌های مهندسی و پیشرفته را دارد.

چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینار‌های برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.