خلاصه‌ای از ارائه شرکت دانش بنیان آرون رایا بسپار در روز چهارم تریبون ملی نانو و صنعت

چهارمین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت صنایع پلیمر، کامپوزیت، رنگ و رزین، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهندس حمید خدابخشی، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان آرون رایا بسپار در بخش مربوط به شرکت‌های فناور، با موضوع اصلاح فرمولاسیون آمیزه‌های لاستیکی با استفاده از نانو ذرات جهت تولید محصولات خودرویی به ارائه مطلب پرداخت.

 

مهندس خدابخشی، با اشاره به فعالیت شرکت دانش بنیان آرون رایا بسپار در حوزه تولید قطعات پایه سیلیکون خودرویی، دستاورد‌های این شرکت در زمینه تولید آمیزه‌های لاستیکی با استفاده از نانو ذرات را معرفی نمود.خدابخشی در معرفی محصولات تولیدی شرکت گفت: شرکت ما تولید کننده انواع واشر‌های تخت و نرو و ماده، واشر در سوپاپ خودرویی، واشر منیفولد خودرویی، گردگیر‌های خودرویی، دیافراگم درپوش سوپاپ تیبا، سری دیسپانسر سشوار، لیسک و فرچه و زیرداغی و دستگیره، صفربند Yset سرم و صفربند آنژیوکت است.

وی در ادامه گفت: دیافراگم درپوش سوپاپ یک قطعه کوچک ولی حائز اهمیت است که در سیستم‌های خودرویی برای کنترل جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این قطعه به عنوان یک پوشش نرم و انعطاف‌پذیر در دهانه سوپاپ‌ها قرار می‌گیرد و وظیفه‌ای کلیدی دارد؛ مانع گرد و غبار، آلودگی و ناخالصی‌های محیطی شده و همچنین کنترل دقیق‌تر جریان مواد و هوا را تسهیل می‌کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان آرون رایا بسپار در خصوص محصولات دانش بنیان و دارای فناوری نانو شرکت گفت: واشر در سوپاپ تیبا و ساینا و کوییک و… که از آمیزه استاندارد ACM در آن استفاده می‌شد، آمیزه جایگزین داخلی سیلیکون شده و تولید آمیزه جدید با فرمولاسیون نانو، باعث تولید محصول با خواص مورد نیاز به مرز پذیرش مطابق خواصACM شده است.

وی از دیگر محصول دانش بنیان و دارای فناوری نانو شرکت دیافراگم در روغن ریز قالپاق سوپاپ تیبا را نام برد که از آمیزه استاندارد FKM در آن استفاده می‌شد و آمیزه جایگزین داخلی سیلیکون شده و تولید آمیزه جدید با فرمولاسیون نانو، باعث تولید محصول با خواص مورد نیاز به مرز پذیرش مطابق خواصFKM شده است.

 

مهندس خدا بخشی اشاره‌ای به ویژگی محصولی که نانو آمیزه در آن استفاده شده در مقایسه با FKM داشت و افزود: محصولی که نانو آمیزه در آن استفاده شده در مقایسه با FKM، دارای مقاومت حرارتی مشابه، مقاومت روغن مشابه، قیمت تمام شده آن یک چهارم قیمت محصولات مشابه می‌باشد.

همچنین ویژگی محصولی که نانو آمیزه در آن استفاده شده در مقایسه با آمیزه سلیکونی این است که این محصولات دارای خواص فیزیکی و مکانیکی مطلوب‌تر، مقاومت حرارتی بالاتر، مقاومت روغن بالاتر و در محدوده پذیرش خودروساز هستند.مهندس حمید خدابخشی با بیان توانمندی‌های شرکت در آمیزه‌سازی خاطر نشان کرد: ما موفق به مهندسی معکوس محصولات و ساخت آمیزه مشابه، مهندسی محصول و تولید آمیزه مناسب، فرمولاسیون جدید و جایگزینی پارامتر‌های جدید شده‌ایم.

وی از توانمندی‌های شرکت در بهبود خواص گفت: شرکت به تغییر و جایگزینی الاستومر ارزان‌تر و در دسترس و بهبود خاص آن، همچنین بهبود خواص و پارامتر‌های مدنظر ضمن حفظ الاستومر پایه و استفاده از مواد موجود و در دسترس و نیز بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی نهایی محصولات در گستره‌ی وسیع پرداخته است.

چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینار‌های برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.