خلاصه ای از ارائه شرکت نانو فراز سپاهان در روز دوم تریبون ملی نانو و صنعت

دومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت نانو کاتالیست ها، نانو جاذب ها و نانو ساختار های پیشرفته صنعتی، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر مریم شهرکی، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان نانو فراز سپاهان دربخش مربوط به شرکتهای فناور، با موضوع نانو پوشش‌های اختصاصی محافظ سنگ، فلز و چوب به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر مریم شهرکی، با اشاره به فعالیت شرکت دانش‌بنیان نانو فراز سپاهان در حوزه تولید انواع نانو پوشش‌های سطح، دستاوردهای این شرکت در زمینه تولید نانو پوشش های اختصاصی محافظ سنگ،فلز و چوب را معرفی نمود.

وی در خصوص حفاظت پیشگیرانه در برابر نفوذ رطوبت گفت: یکی از موثرترین عوامل آسیب به ساختمان‌های سرار جهان، نفوذ آب و رطوبت می‌باشد که با استفاده از آبگریز کردن سطوح توسط نانو پوشش ها می توانیم در برابر نفوذ رطوبت جلوگیری کنیم.شهرکی گفت : یکی از سطوحی که در زندگی ما کاربرد زیادی دارد، سطوح چوبی می باشد که نانو پوشش های آبگریز و محافظ ، راهکاری مناسب جهت محافظت و افزایش طول عمر چوب و تمام مصنوعات چوبی می باشد.

 

شهرکی مثال هایی از انواع کاربرد نانو پوشش محافظ چوب از قبیل استفاده در نمای ساختمان ها، در های سرویس بهداشتی و… بیان کرد و در بیان خسارات ناشی از جذب رطوبت در سنگ افزود:ترک های ناشی از تورم و انقباض، خسارات ناشی از یخ زدگی و ذوب شدن یخ ها، شوره زدگی و خسارات ناشی از نمک های هیدراته شده و کریستال سازی، لکه های زنگ زدگی، کثیف و چرک شدن سطح، حملات قارچ ها، خزه، گلسنگ و جلبک، نفوذ و نشت رطوبت به درون دیوار ها، خوردگی شیمیایی و تغییر شکل های ترکیبات بر اثر گازهای اسیدی از جمله نقاط ضعف استفاده از چوب می باشد، که این چالش‌ها با استفاده از نانوپوشش‌های محافظ چوب برطرف می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت نانو فراز سپاهان در مورد نانو پوشش‌های آبگریزکننده و محافظ سنگ گفت:ایجاد خاصیت آبگریزی در سطوح سنگی، ضد آب کننده قوی نامرئی با قابلیت تنفس پذیری،جلوگیری از تخریب نماهای سنگی در اثر نفوذ آب و رطوبت با نانوفناوری، بازار رو به رشد و کاربرد گسترده آن ها در صنایع سنگ،اثر فزاینده بر بازار صنعت سنگ، افزایش سریع تقاضای سنگ نانو شده در بازار از جمله دلایل اقبال بازار به استفاده از نانوپوشش‌های ابگریز و محافظ سنگ است.

وی در این باره اضافه کرد: همانطور که فناوری نانو در سازههای اصلی باعث افزایش خواص مکانیکی می شود، در بخش نازک‌کاری نیز کاربرد نانو پوشش‌ها در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.

شهرکی تاکیدکرد: نانو پوشش‌های ساختمانی ضمن اینکه باعث دفع آب شده و جذب کثیفی را به حداقل می رساند و همچنین نمای ساختمان را در مقابل اشعه UV مقاوم می سازد.شهرکی افزود: از دیگر محصولات دیگر شرکت می توان به نانو پوشش ضد خوردگی و آبگریز نخصوص سطوح فلزی نیز اشاره کرد که در محیط‌های خورنده مقاوم می باشد.

چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد