خلاصه ای از ارائه شرکت دانش بنیان عایق خودرو توس در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

دومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت نانو کاتالیست ها، نانو جاذب ها و نانو ساختار های پیشرفته صنعتی، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهندس جاوید، نماینده شرکت دانش بنیان عایق خودرو توس، دربخش مربوط به شرکتهای فناور، با موضوع تاثیر نانو ذرات بر خواص آکوستیکسیستم های متخلخل خودرویی به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس جاوید با اشاره به فعالیت شرکت دانش بنیان عایق خودرو توس در حوزه تولید عایق های صدا و ارتعاش، دستاوردهای این شرکت در زمینه تولید محصولات متخلخل جاذب صوت مورد استفاده در صنعت خودرو را معرفی نمود.وی اذعان داشت: شرکت عایق خودرو توس ذارای یک خط کاملا پیشرفته تولید عایق بوده و توانایی تولید ۶۰۰۰ تن در سال انواع عایق های مغناطیسی، معمولی و پشت چسبدار و ۴ خط کامل با توانایی تولید ۵ میلیون متر انواع سیلرهای نواری و حدود ۶۰۰  تن انواع سیلر های خمیری را دارا است.او معتقداست: شرکت عایق خودرو توس تنها تولید کننده نوارهای بوتیلی، فوم روکش شده با بوتیل، خمیرهای بوتیلی، نقویت کننده های پایه اپوکسی و خمیر های درزگیر بدنه رابری و ماستیک و رابرهای فوم شونده در ایران است.


جاوید در توضیح جاذب های صوتی گفت: به دلیل توسعه شهرنشینی آلودگی صوتی یکی از مشکلات جدی می‌باشد که ما با آن درگیر هستیم. وی گفت: به طور کلی مواد جاذب متخلخل می‌توانند به عنوان فوم و فیبر جاذب صوت طبقه‌بندی شوند فوم‌های جاذب حاوی ساختارهای سلولی هستند که با یکدیگر در ارتباط هستند در حالی که جاذب‌های فیبری دارای تعداد زیادی کانال بین فیبر‌های ساخته شده هستند و این فیبرها ممکن است فیلامنت‌های پیوسته یا فیبرهای استیپل باشند .

وی اشاره کرد: اضافه کردن نانو ذرات باعث بهبود خواص اسفنج‌های پلی یورتان، به ویژه خواص آکوستیکی آنها می‌شود. این نانو ذرات با افزایش مسیرهای عبور صوت از نمونه پلیمری، احتمال میرایی موج صوتی را از طریق اتلاف گرانرو افزایش می دهند.با توجه به نسبت ابعادی، نانو ذرات به انواع مختلف نانو ذرات صفحه‌ای مثل گرافن و گرافن اکسید، نانو ذرات لوله‌ای شامل نانو لوله‌های کربنی و نانو ذرات کروی شامل اکسیدهای فلزی مانند اکسید روی و نانوروس‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

همچنین نماینده شرکت دانش بنیان عایق خودرو توس به تشریح نقش نانو ذرات در خواص آکوستیک پرداخت:افزودن نانو ذرات به مخلوط‌های پلیمری، بهبود قابل توجهی در خواص مکانیکی، گرمایی و صوتی نشان داده است. خواص نسبتاً نامطلوب فوم‌های فاقد نانو ذرات مانند جذب ضعیف انرژی مکانیکی در گستره باریک بسامدی می تواند به کمک تهیه نانوکامپوزیت‌های پلیمری بهبود یابد. صرف نظر از خواص آکوستیکی، محصولات متخلخل با سلول‌های نیمه باز که دارای انواع متفاوتی از نانو ذرات هستند، افق جدیدی را به سمت مواد با قابلیت جذب صوت ایجاد کرده‌اند.وی به چرایی تولید فوم پلی یورتان حاوی نانو ذرات سیلیکا مورد استفاده در سقف کاذب خودرو پرداخت:سقف کاذب خودرو از قرار گرفتن چندین لایه در کنار هم ساخته می‌شود این قطعه علاوه بر زیباسازی بخش داخلی خودرو، بایستی از وزن و جذب صوت مناسب نیز برخوردار باشد.

در راستای سبک سازی خودروها، کاهش دانسیته محصولات خودرویی به لحاظ افزایش ایمنی و بازده سوختی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در هسته سقف کاذب خودرو از یک صفحه متخلخل استفاده می‌شود که مهم‌ترین جز سقف کاذب می‌باشد که در حال حاضر استفاده از فوم پلی یورتان به علت استحکام بالا، دانسیته پایین، شکل پذیری مناسب تحت پرس و جذب صوت بالا یکی از بهترین گزینه‌ها است. استفاده از نانو ذرات در فرمولاسیون از طریق کاهش اندازه سلول‌های باز خواص جذب صوت فوم را نیز بهبود می بخشد.

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.