خلاصه ای از ارائه شرکت دانش بنیان اطلس سرام کویر در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

دومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت نانو کاتالیست ها، نانو جاذب ها و نانو ساختار های پیشرفته صنعتی، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو فناوران این حوزه، روز یکشنبه 29 بهمن 1402 برگزار شد.

مهندس محمد حسین زاده، مدیرعامل شرکت دانش بنیان اطلس سرام کویر، دربخش مربوط به شرکت های فناور، با موضوع تولید و کاربرد مواد نسوز نانو ساختار به ارائه مطلب پرداخت.

مهندس محمد حسین زاده با اشاره به فعالیت شرکت دانش بنیان اطلس سرام کویر در حوزه تولید قطعات سرامیکی و دیرگداز های پایه آلومینایی ، دستاوردهای این شرکت در زمینه تولید مواد نسوز نانو ساختار را معرفی نمود. وی درباره آجرهای نسوز گفت: کلیه آجرهای نسوز باید در برابر دمای بالای ۱۶۰۰ درجه تحمل این درجه حرارت را داشته باشند علاوه بر آن خواص ترمومکانیکی و شیمیایی و فیزیکی مناسب را داشته باشند .

 

وی اشاره کرد: در شرکت اطلس سرام کویر در این آجرها یک ویژگی دیگر به آن اضافه شده است که مخصوص استفاده در نیروگاه‌ها می‌باشد . معمولا در نیروگاه‌ها آجرهایی که استفاده می‌شود باید خاصیت فدا شونده داشته باشند به این معنی که اگر آجری که نصب شده به هر دلیلی نگهدارنده‌های آن‌ بسوزد یا از بین برود و آجر کنده بشود، مستقیماً به پره‌های توربین برخورد کرده و خسارت‌های زیادی وارد می‌کند. بنابراین ویژگی که این آجرها باید داشته باشند این است که اگر به هر دلیلی از جای خود جدا شده و پرتاب شوند با اولین ضربه به توربین‌ها پودر شود، خاصیت سکوریتی داشته باشد، ضریب ایمنی داشته باشد تا همگام برخورد آسیبی به پره‌های گران قیمت نیروگاه‌ها وارد نکند.

 

حسین زاده با با یادآوری اینکه شرکت زیمنس در آلمان این آجرها را طراحی کرده ولی به دلیل تحریم به هیچ عنوان اجازه ورود آنها به ایران را نداده است، گفت: شرکت ما با استفاده از گزارشات فنی زیمنس و مهندسی معکوس بر روی نمونه‌های خارجی و تحقیق و توسعه، این محصول را بومی‌سازی کرد.وی اشاره کرد که تولید با این روش تاییدیه‌هایی از آزمایشگاه‌های بین المللی و همچنین رضایت‌نامه‌هایی از نیروگاه ها را دریافت کرده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اطلس سرام کویر در پایان به کاربرد فناوری نانو در این محصولات پرداخت و گفت: نکته‌ای که در تولید آجر های نسوز مخصوص نیروگا ها وجود دارد این است که این آجرها باید دارای ثبات کیفیتی باشند. یکی از بدی‌های آجر نسبت به فلزها این است که خواص یکسانی ندارند و تلورانس خواص فیزیکی در آجرها متفاوت است و رنج وسیعی دارد. در روش تولیدی که ما استفاده می‌کنیم، ریز ساختارهای کنترل شده‌ ای در ابعاد نانو متری را به قطعه می‌دهیم و به همین خاطر ثبات کیفیت را برای آن به وجود می آوریم.

چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از 50 ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.