خلاصه ای از ارائه شرکت پترو پالاتوس در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت 1402

دومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت نانو کاتالیست ها، نانو جاذب ها و نانو ساختار های پیشرفته صنعتی، با حضور مدیران، کارشناسان و نانو فناوران این حوزه، روز یکشنبه 29 بهمن 1402 برگزار شد.دکتر محمد پارسا سهرابی، رئیس هیئت مدیره شرکت پترو پالاتوس، در بخش مربوط به شرکت های فناور، با موضوع نانو جاذب های گاز H2S از گاز طبیعی در غلظت پایین به ارائه مطلب پرداخت.

 

دکتر محمد پارسا سهرابی با اشاره به فعالیت شرکت پترو پالاتوس در حوزه هوش مصنوعی در قسمت پایین دستی نفت و گاز کشور، دستاوردهای این شرکت در زمینه سنتز جاذب های کاتالیز های مورد نیاز بخش پایین دستی نفت و گاز را معرفی نمود.
دکتر سهرابی گفت مجموعه ما علاوه بر دانش بنیان بودن با ارائه راهکار های نوآورانه فناورانه به وزارت نفت و چهار شرکت اصلی تابع آن (ملی نفت، ملی گاز، پخش و پالایش، و پتروشیمی) یک مجموعه شتابدهنده هم می باشد.

 

وی اذعان داشت ما در مبحث نانو 5 محصول داریم از جمله:– کاتالیست و جاذب ها– نانو تکنولوژی و بایو تکنولوژی– بهداشت، ایمنی و محیط زیست: در حوزه جذب لکه های نفتی از سطح دریا، تسفیه پساب های صنعتی– غشاء الترافیلتراسیون/ اسمز معکوس– شبیه سازی و هوش مصنوعی در راستای هم افزایی شرکت ها

 

سهرابی اذعان داشت: جاذب ها در صنعت پزشکی برای دستگاه اکسیژن ساز استفاده می شود که در گذشته از دیگر کشور ها تامین می شد ولی به لطف خدا، تیم تحقیق و توسعه ما موفق به یافتن دانش فنی آن شد و آن را وارد فضای آزمایشگاهی کرد. امروزه در کشور با کاربری های متفاوتی در حال تولید است و با توجه به حجم بالای تقاضایی که هست همچنان توجیه اقتصادی دارد.
رئیس هیئت مدیره شرکت پترو پالاتوس، با اشاره به تست ها و آزمایشاتی که در خصوص ویژگی های غربال مولکولی X13 و همچنین زئولیت 3A4A5 به صورت آزمایشکاهی انجام داده اند و بیان کرد که تست های عملکردی آن هم در خصوص جذب نیتروژن، جذب کربن دی اکسید و جذب اکسیژن این نمونه با نمونه تجاری آن انجام شده است و عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده است. وی در حوزه نانو، بحث Znfe24 که یک جاذب H2S می باشد در مقیاس اسکمندر که معمولا زیر 300ppm ، H2S از این گاز را جذب می کند را از دستاورد های شرکت معرفی کرد.

 

دکتر محمد پارسا سهرابی، رئیس هیئت مدیره شرکتپ پترو پالاتوس در پایان ارائه خود گفت: در خصوص کلیه زئولیت ها، کلیه پارامتر های تاثیرگذار آن را در عملکرد زئولیت از جمله مدت زمان ترکیب ژل، ترکیب ژل از نظر فشار و دما و حرارت و همچنین سایر آیتم ها را مطالعه کردیم و در فاز تحقیق و توسعه هستیم.

چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از 50 ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.