بهبود عملکرد سیستم خنک‌کننده رادیاتور خودرو با محلول‌های نانویی

شرکت اکسیر سلامت یاوران بهراد مایع خنک کننده رادیاتور خودرو تولید و به بازار عرضه کرده است که به بهبود عملکرد خودرو کمک شایانی می‌کند.

موتور خودرو به دلیل احتراقی که در داخل آن صورت می‌گیرد در معرض دمای بالایی قرار دارد، از این رو وجود یک سیستم خنک کننده برای تعدیل دمای موتور ضروری است. آب رادیاتور سیالی است که می‌تواند گرما را از موتور جذب کرده و از طریق سیستم رادیاتور آن را به بیرون از موتور هدایت نماید. بخشی از این گرما در برای تامین گرمای بخاری نیز استفاده می‌شود. آب رادیاتور در یک محیط بسیار گرم و تحت شرایط سختی کار می‌کند که در طول زمان کم کم کارایی خود را از دست می دهد و اگر به موقع تعویض نشود، پس از گذشت مدت زمانی، قسمت‌های سرد موتور و رادیاتور در معرض خوردگی قرار خواهند گرفت.

شرکت اکسیر سلامت یاوران بهراد برای کمک به عملکرد بهتر این سیستم خنک‌کننده، محصولی نانویی تولید و به بازار عرضه کرده است. در این مایع خنک‌کننده از نانوذرات استفاده شده است.

کاهش استهلاک سیستم خنک کننده، کاهش دفعات روشن شدن فن خودرو، جلوگیری از جوش آوردن خودرو، افزایش مقاومت سیستم خنک‌کننده در برابر خوردگی، کاهش دمای آمپر در زمان استفاده از کولر، افزایش عمر واشر سرسیلندر و بهبود کارآیی موتور خودرو، جلوگیری از تشکیل رسوب در رادیاتور خودرو و نیز کاهش چشمگیر مصرف سوخت خودرو، از جمله مزایای این مایع خنک‌کننده رادیاتور است.

این شرکت موفق به ثبت اختراع با شماره ثبت 99656 با عنوان فرآیند تولید مایع خنک کننده موتور با استفاده از ترکیب نانو کیتوزان- SiO2 شده است.

شرکت اکسیر سلامت یاوران بهراد در سال 1399 مجوز بهره برداری از سازمان صنعت معدن و تجارت اخذ نمود و هم اکنون در شهرک صنعتی چناران مشغول به فعالیت است. هدف این شرکت برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت و تولید نوآورانه محصولات شیمیایی بر پایه دانش فنی و تخصصی است. این شرکت به صورت تخصصی در زمینه تولید و توسعه محصولات دانش محور در حوزه خودرو و مطالعه در زمینه تهیه مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودرو فعالیت می نماید.