ویدیوی مستند اثرات فناوری نانو در رفع بحران آب کشور

در این ویدیوی کوتاه نگاهی داریم بر تفاهم‌نامه‌ای که ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب و حمایت انجمن خیرین توسعه علم و فناوری متعهد شده‌اند ضمن تلاش برای حل مشکلات تامین آب آشامیدنی مناطق محروم کشور زمینه ایجاد پایلوت 100 دستگاه تصفیه آب آشامیدنی بر مبنای فناوری الکترودیالیز انتخابی را در مناطق محروم شناسایی‌شده فراهم کنند. این تفاهم‌نامه در دو فاز تدوین شده که فاز اول آن شامل دستگاه‌های حذف فلزات سنگین از آب مثل آرسنیک و در فاز دوم حذف نیترات و نمک از آب آشامیدنی خواهد بود که بر اساس آنالیز آب استان‌های کشور دستگاه مرتبط برای تصفیه آب تولید خواهد شد. تمام اجزا دستگاه حذف آرسنیک و نیترات ساخت داخل کشور به دست فناوران جوان و متخصص ایرانی اجرا شده است.

در این دستگاه با استفاده از فناوری نانو توانستیم جاذب‌هایی تولید کنیم که نه تنها قدرت جذب آلاینده‌های آب ارتقا یافته بلکه طول عمر جاذب را نیز افزایش می یابد. در دستگاه‌های تصفیه آب دیگر، جاذب آلودگی، در یک pH خاص عمل می‌کند؛ بنابراین باید مواد شیمیایی برای تغییر و تنظیم pH به آن اضافه شود که نه تنها حجم دستگاه تصفیه بزرگ شده بلکه قیمت تمام شده آن نیز افزایش می‌یابد، این در حالی است که دستگاه حذف آرسنیک از آب آشامیدنی با فناوری نانو ۱۰ برابر کوچکتر، با پیچیدگی کمتر و بدون افزودنی‌های شیمیایی عمل می‌کند.

نانوجاذب‌های به کارگرفته شده در این روش به گونه‌ای طراحی شده که پس از اشباع بدون هیچ مشکلی می‌تواند مدفون شود و هیچ گونه مشکل زیست محیطی ایجاد نکرده و به هیچ عنوان باعث ایجاد آلودگی نمی‌شود. این واحد با توجه به مشخصات چاه به گونه‌ای طراحی شده است که دارای هزینه ثابت اولیه و قیمت تمام شده آب مناسبی نسبت به روش‌های مشابه است. به‌طوریکه هزینه نگهداری به صورت عمده مربوط به هزینه تعویض جاذب‌ها خواهد بود و در طول سال هزینه دیگری نخواهد داشت.