تریبون نانو و صنعت: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش تجهیزات و ماشین آلات صنعتی

ششمین و آخرین روز تریبون نانو و صنعت در پاییز 1399، با محوریت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی مرتبط با فناوری نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، از ساعت 8 تا 16 روز پنجشنبه 29 آبان 99 برگزار شد.

در بخش ارائه‌های موضوعی این روز، و در نوبت صبحگاهی، مهندس مهدی راجی پور، مدیر واحد تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با موضوع معرفی برنامه ها و حمایت های واحد تجهیزات ستاد نانو، به بیان توضیحاتی پیرامون معرفی واحد تجهیزات، تعریف تجهیزات مرتبط با حوزه فناوری نانو، و فرآیند ارزیابی تجهیزات مرتبط با حوزه فناوری نانو، پرداخت و ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون گواهینامه ارتباط با نانو و فرآیند ارزیابی طرح پیشنهادی ساخت تجهیزات، به آمار شرکتهای سازنده و تجهیزات دارای گواهینامه، اشاره نموده و پلتفرم های فناوری و شرکتهای فعال در هر پلتفرم را معرفی نمود.

مهندس راجی پور، در معرفی واحد تجهیزات، این واحد را یکی از زیرمجموعه های گروه توسعه صنعت دانست که با هدف حمایت از توسعه و ارزیابی تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با حوزه فناوری نانو شکل گرفته است. راجی پور، صنعت ماشین سازی را معیاری برای سنجش صنعتی بودن یک کشور دانست و تصریح کرد برای آنکه در آینده ای نزدیک، به کشوری کاملا صنعتی و نوآور تبدیل شویم، می بایست به ساخت ماشین آلات و نوآوری در این زمینه، توجه کاملی معطوف نماییم. وی افزود: کشوری صنعتی است که صنعت ماشین سازی را از خود داشته باشد. در سالهای اخیر بین 5 تا 8 میلیارد دلار از کل واردات سالانه کشور را خطوط تولید و ماشین آلات صنعتی تشکیل داده اند که این حدود 10 تا 20 درصد کل واردات است. بخش زیادی از توسعه فناوری نانو در این سالها، را مدیون شرکتها و مدیران و متخصصانی هستیم که در امر ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی وارد شده‌اند.

مدیر واحد تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، گفت: از ایده تا بازار پکیج کاملی داریم که شامل توسعه فناوری (حمایت از ایده تا ساخت نمونه اولیه در قالب تسهیلات)، توسعه محصول (حمایت از ساخت و ارتقای تجهیزات) و توسعه بازار (تجاری سازی و صادرات تجهیزات) می‌شود.

راجی پور اظهار داشت که دو نوع رویکرد و فرآیند در واحد تجهیزات وجود دارد که یکی بحث ارزیابی بوده و دیگری بحث حمایت از ساخت است. وی حمایت های ساخت و توسعه تجهیزات و ماشین آلات را به دو دسته حمایتی شامل حمایت از تجهیزات آزمایشگاهی وحمایت از تجهیزات صنعتی تقسیم نمود.

مدیر واحد تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در بیان حمایت از تجهیزات آزمایشگاهی به حمایتهایی همچون پرداخت تسهیلات برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی فاقد نمونه مشابه داخلی، تسهیل امکان حضور در نمایشگاه ایران ساخت برای محصولات با سطح فناوری بالا (سطح اول) و همچنین بهره‌مندی از حمایت 50 درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در کنار بلاعوض شدن بخشی از تسهیلات پرداختی و در صورت فروش دستگاه اول در نمایشگاه ایران ساخت اشاره کرد.

همچنین در بیان حمایت از تجهیزات صنعتی نیز، حمایتهایی همچون پرداخت تسهیلات کم بهره برای ساخت تجهیزات صنعتی پلتفرمی، ساخت تجهیزات و ماشین آلات دارای متقاضی صنعتی و نیز درنظر گرفتن حمایتهایی برای توسعه و ارتقای تجهیزات و ماشین آلات با هدف توسعه کاربردهای جدید را توضیح داد و در عین حال بلاعوض شدن بخشی از تسهیلات در صورت تأیید ستاد را نیز تبیین نمود.

راجی پور ضمن تشریح فرآیند ارزیابی طرحهای پیشنهادی برای ساخت تجهیزات، اولویت های حمایتی همچون راهبردی بودن، قابلیت صنعتی شدن، رفع نیاز به واردات و نیاز اساسی صنعت بودن را برشمرد. وی نحوه ورود به خانواده فناوری نانو، فرآیند ارزیابی و دریافت گواهینامه ارتباط با نانو را نیز توضیح داد.

مهندس راجی پور، در بیان مزایای دریافت گواهینامه ارتباط با نانو به بحث اعطای تسهیلات تحقیق و توسعه درونزا، توسعه محصول و مانند آن، تسهیل گری در سایر نهادهای دولتی و خصوصی مانند گمرک، توسعه بازار و مانند آن، معرفی به صنایع از طریق شبکه تبادل و کمک به صادرات (دفاتر صادراتی) اشاره کرد.

وی در بیان حمایتهای دیگر ستاد، امکان برخورداری از حمایتهای کریدور شامل تحقیقات بازار، طرح کسب و کار، مشاوره های حقوقی و مانند آن، تبلیغات، اطلاع رسانی و حضور در نمایشگاه ها، اعطای تسهیلات برای افزایش مقیاس، ساخت ماشین آلات صنعتی و نیمه صنعتی و حمایت از دریافت مجوزها، تأییدیه ها و استاندردها،را برشمرد.

مدیر واحد تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در ادامه توضیحات خود به تبیین پلتفرم های فناوری در حوزه تجهیزات تولید (مانند لایه‌نشانی، نانوالیاف، لیتوگرافی، پلاسمای سرد و سنتز) و پلتفرمهای فناوری در حوزه تجهیزات و شناسایی (مانند میکروسکوپها، طیف سنج ها و مشخصه یاب ها)، پرداخت.

مهندس راجی پور با اعلام آغاز فرآیند ارتقای ستاپ به تجهیز تجاری از این لحظه و از تریبون نانو و صنعت، اظهار داشت: گاهی وقتها دانشجویان برای گذراندن پایان نامه، ستاپی می سازند ولی بعد از دفاع، آن ستاپ در گوشه آزمایشگاه بی استفاده می ماند؛ در حالیکه در فرآیند نامبرده (ارتقای ستاپ به تجهیز تجاری)، این ستاپ نه تنها می‌تواند به درد پایان نامه دیگر هم بخورد بلکه با بازطراحی و طراحی صنعتی و اتوماسیون و تکراپذیری و بسته بندی میتواند به یک محصول و تجهیز تجاری تبدیل شود.

در بخش بعد، جناب آقای نادر نادری، مدیر عامل شرکت فناوران نانو مقیاس، با موضوع ماسک های تنفسی نانو، به ارائه مطالب پرداخت.

نادری، ضمن برشمردن روش‌های مختلف و مرسوم برای تولید نانوالیاف، به توضیح روش الکتروریسی پرداخت که توانسته در دنیا به خوبی تجاری و صنعتی شود. وی در توضیح این روش گفت که با اعمال ولتاژ بالایی به محلول پلیمری و توسط یک پمپ تزریقگر در یک فاصله الکتروریسی مناسب حدودا 10 سانتیمتری، الکتروریسی انجام می شود. در این فرآیند، بعلت شدت ولتاژ بالا، محلول ویسکوالاستیک، به سمت بار مخالف خود کشیده شده و تحت تأثیر این سرعت کششی بالا، نانوالیاف، روی سطح کالکتور، پس از تبخیر حلال، بصورت یک  مت نانوفیبری خشک، پوشش داده می شود.

مدیر عامل شرکت فناوران نانو مقیاس، کاربردهای این محصول را در انواع فیلترهای هوا، فتوکاتالیستها، پیلهای سوختی، افزایش راندمان جذب انرژی در سلولهای خورشیدی،  حوزه های بهداشتی و ایمنی و سلامت و رهایش دارو عنوان کرد.

الکتروریسی آزمایشگاهی، دستگاه هیبریدی، دستگاه پایلوت صنعتی و دستگاه صنعتی با توان تولید نانوالیاف بالای 100 گرم در ساعت، نمونه هایی از دستگاه های ساخته شده توسط این شرکت بود.

وی با اشاره به افتخارات و تأییدیه ها اظهار داشت: ما یکی از شرکتهایی هستیم که بشدت در حوزه تحقیق و توسعه کار کرده ایم و علاوه بر فعالیتهای پژوهشی و استناد حدود 360 مقاله بر استفاده از دستگاه های این شرکت، در بحث صادرات نیز این اقدامات را با دفتر خارج از کشور مانند مالزی، چین، هند، سوریه، عراق، انگلیس و آلمان انجام می دهیم.

نادری، با توجه به بازار و تقاضای خوب و صادرات دستگاه تست فیلتر این شرکت به تایلند و فروش آن به مراکز داخلی و اخذ سفارشات خارجی، آنرا نمونه ای از زحمات متخصصان شرکت دانست که خوشبختانه بخاطر تحریم، آنرا در داخل تولید نموده است.

مدیر عامل شرکت فناوران نانو مقیاس، با بیان کاربردهای نانوالیاف روی فیلترهای صنعتی و نیروگاهی اظهار داشت: با توجه به نیاز این صنایع خصوصا نیروگاه های سیکل ترکیبی بخاطر منابع گازی در کشورمان و حساسیت موضوع، استفاده از فیلتراسیون کارآمدتر از فیلترهای کلاسF7 ، ضرورت داشت که با توجه به شرایط تحریم و قیمت بالای این فیلترها، برخود لازم دانستیم که وارد حوزه فیلتراسیون و بالاخص فیلتراسیون هوا شویم و موفق شدیم تا این فیلترهای کلاس F9  را که بالای 95 درصد در جذب ذرات 0/3 میکرونی کارایی دارند، در داخل کشور تولید کنیم.

وی با با مقایسه ماسکهای معمولی و نانو اظهار داشت که از نظر کیفیت و کارایی، ماسکهای معمولی حدود 20 تا 30 درصد کارایی برای ذرات 0/3 میکرون دارند. به عبارت دیگر، الیاف اسپان باند با قطر 20 میکرونی یا الیاف ملت بلون با قطر 2 تا 5 میکرونی به حد الیاف نانو، توان جذب ذرات ریز را ندارند.

نادری ضمن بیان تنوع محصولات این شرکت در حوزه ماسکهای نانو، اظهار داشت که این ماسکها در انواع مختلف و با استانداردهای مختلف امریکایی و اروپایی عرضه میشود. مثلا ماسک N95 بر اساس استاندارد امریکایی باید 95% کارایی برای ذرات نمک 0/3 میکرون داشته باشد؛ و یا بر اساس استاندارد اروپایی EN149 ، یک ماسک FFP1 باید کارایی بالای 80%، یک ماسک FFP2 باید کارایی بالای 94%،  و یک ماسک  FFP3 باید کارایی بالای 99% ذرات نمک 0/3 میکرون داشته باشد.

وی در رابطه ماسکهای نانویی، به معرفی محصول دیگری از این شرکت با عنوان ماسکهای زیبایی پرداخت که بر خلاف ماسکهای زیبایی معمول، در عین خشکی، راحتی و سبکی، تمام مواد غذایی چوست نظیر ترکیبات کلاژن و ویتامین ها را در نانوالیاف موجود داشته و کارایی وسرعت جذب ماسکهای زیبایی را بیشتر می‌کند.

تولید کالای خواب مانند بالشهای ضد حساسیت، برای افرادی که آلرژی تنفسی دارند، و پروژه سپراتور باتری، برای حل مشکل انفجار باتری های گوشی، از نمونه های دیگر محصولات این شرکت بود.

نادری در خصوص پروژه آزمایشگاهی گفت که پژوهشگران متقاضی، مجموعه های دانشگاهی و صنعتی می توانند هم بصورت خدماتی و هم بصورت پروژه مشترک در مرکز فناوری های نانوفناوری کاربردی ICAN با این شرکت همکاری کنند.

در ارائه سوم، جناب آقای سید احمد مهدوی اردکانی، مدیرعامل شرکت پوشش های نانوساختار، با موضوع سیستمهای لایه نشانی تحت خلأ ، به ارائه توضیحات پرداخت.

شرکت پوششهای نانوساختار، با بیش از 25 سال تجربه در زمینه طراحی و ساخت انواع سیستمهای لایه‌نشانی در خلاء، از پیشگامان این حوزه در ایران به شمار می‌رود. شرکت پوششهای نانوساختار، توانست با ساخت انواع سیستمهای لایه‌نشانی تحت خلاء، نشیر اسپاترینگ، تبخیر حرارتی، و لایه‌نشانی با لیزر پالسی به جایگاه خوبی در بین فعالان این حوزه دست پیدا کند.

به گفته آقای مهدوی، شرکت پوشش‌های نانوساختار توانسته است با ثبت یک شرکت در اروپا مشکلات مربوط به تحریمها و ارسال محصولات به سایر کشورها را تا حد زیادی رفع نماید. با برطرف شدن این مشکلات، شرکت پوشش‌های نانوساختار به بازار بزرگ جهانی ورود پیدا کرده و هم اکنون در کشورهای کره جنوبی، هند، انگلیس، آفریقای جنوبی، امریکا، ژاپن، لهستان، کانادا، روسیه، و مصر دارای نمایندگی های فعال است.

مدیرعامل شرکت پوشش های نانوساختار، اظهار داشت که محصولات این شرکت را در بیش از 100 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی خارج از کشور در حال استفاده است که از آن جمله می‌توان به دانشگاه MIT امریکا،  دانشگاه اکسفورد و دانشگاه تگزاس اشاره کرد.

به گفته مهدوی، تمرکز اصلی شرکت پوششهای نانوساختار بر صادرات بوده و این از همه پیشنهاداتی که در جهت افزایش کیفیت محصولات و افزایش فروش باشد، استقبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت پوشش های نانوساختار، در ادامه به توضیح تجهیزات ساخت این شرکت و بیان ویژگیها و مشخصات فنی هریک پرداخت. وی در زمینه دستگاه های رومیزی لایه‌نشانی و همچنین دستگاه های نانولایه‌نشانی به روش اسپاترینگ توضیحاتی ارائه داد. ساخت دستگاه های لایه‌نشانی  به روش تبخیر حرارتی و ساخت دستگاه های لایه‌نشانی با استفاده از پالس لیزری و نیز دستگاه های ترکیبی، از جمله تولیدات شرکت پوشش های نانوساختار، بود که معرفی آنها و بیان مشخصات فنی و ویژگی‌های عملکردی هریک توضیح داده شد.

مهدوی در ادامه به‌عنوان نمونه به برخی از پیشرفتهای جدید حاصل شده در دستگاههای تولیدی شرکت پوششهای نانوساختار اشاره کرد که از آن جمله می‌توان به ارتقای دستگاه تبخیر حرارتی مدل DDT اشاره کرد که در طراحی جدید، یکنواختی لایه ایجادشده بشدت افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین افزوده شدن ویژگی PLASMA CLEANER به سیستمهای مجهز به لایه نشان کربن مانند DCR،  DCT، DSCT، DSCR، موضوع دیگری بود که از این پس این امکان را به کاربران میکروسکوپ TEM خواهد داد تا پس از ایجاد لایه کربن روی توری ها با استفاده از PLASMA CLEANER  وبدون نیاز به شکستن خلاء، کربن لایه نشانی شده را آبدوست کنند.

در بخش بعدی ارائه ها، مهندس پوریا سیفی، کارشناس فنی شرکت کاوش یاران فن پویا، با موضوع کاربردهای فناوری پلاسما در پرداخت سطح، کشاورزی، تصفیه آب، استریل و تصفیه هوا، به ارائه مطلب پرداخت. شرکت کاوش یاران فن پویا، در زمینه ساخت و طراحی سیتستمهای پلاسمایی، ادوات پیشرفته آزمایشگاهی و کاربرد آنها در صنایع مختلف فعالیت دارد.

مسئول فنی شرکت کاوش یاران فن پویا، در بخشی از این ارائه، در مورد کاربردهای پلاسمای سرد جهت آبدوستی سطوح، آبگریزی سطوح، میکروب زدایی سطوح، سنتز نانوذرات فلزی، و همچنین کاربردهای آن در سیستمهای لایه‌نشانی، تثبیت چاپ و رنگ پذیری سطوح، توضیحاتی بیان نمود.

وی  در ادامه به معرفی محصولات و دستگاه های تولید شده توسط شرکت کاوش یاران فن پویا، پرداخت و پیرامون ساخت و تولید و عرضه دستگاه های جت پلاسمای سرد اتمسفری ACPJ، پلاسمای سوپر آرک، مولد پلاسمای سرد برای تحقیقات صنایع غذایی، دستگاه تصفیه هوای نسیم، دستگاه تولید اوزون، منابع تغذیه پالسی ولتاژ بالا (سوییچینگ)، دستگاه چلاسمای تحت خلاء، منبع تغذیه ولتاژ بالای جریان مستقیم، طیف سنج ماکروویو (مشعل پلاسمای ریز موج)، محفظه خلاء  و شیر سوزنی، منبع تغذیه HiPiMS، پلاسمای سوپرآرک (گلاید)، منبع میدان الکتریکی پالسی، دستگاه تولید نانوذرات فلزی، دستگاه تولید آب فعال (PAW)، دستگاه تصفیه آب خانگی، نساجی و کشاورزی، به تفصیل صحبت نمود.

مهندس سیفی، در صحبتهای خود، پیرامون همکاری با کلیه مراکز تحقیقاتی و صنعتی فعال در زمینه مهندسی سطح و رنگ، کشاورزی، بهداشت و درمان، و همکاری با دانشگاههای کشور به منظور برقراری هرچه بیشتر ارتباط دانشگاه با صنعت، اعلام آمادگی نمود.

وی در بخش پایانی ارائه خود نیز به ساخت به دو دستگاه جدید شامل دستگاه تصفیه هوای نسیم 100 و نیز دستگاه تولید آب فعال با پلاسما پرداخت که در شرکت کاوش یاران فن پویا، ساخته شده‌اند. دستگاه تولید دستمال ضدباکتری با نانوذرات فلزی، دستگاه دیگری بود که مهندس سیفی آن را معرفی نمود. بنا به گفته وی، این دستگاه در حال حاضر، در مرحله نصب و راه اندازی قرار دارد.

در بخش ارائه‌های موضوعی این روز، و در نوبت بعدازظهر، در ابتدا مهندس حمیدرضا کمال آبادی فراهانی، مدیر عامل شرکت امین آسیا فناور پارس، با موضوع طراحی و ساخت تجهیزات مرتبط با فناوری نانو(آسیاب ، میکسر و راکتور)، به بیان توضیحات پرداخت.

بر اساس صحبتهای مهندس فراهانی در این ارائه، شرکت امین آسیا فناور پارس، به‌عنوان طراح و سازنده انواع تجهیزات صنایع نفت، نیروگاهی، دارویی، و آزمایشگاهی از جمله انواع آسیابها جهت پودر نمودن مواد به روش‌های مکانیکی (در سایز میکرون و نانومتر)، توربو میکسر جهت مخلوط کردن انواع مواد در حالت خشک و تر، علاوه بر فروش و خدمات این محصولات، در زمینه طراحی و ساخت راکتورهای آزمایشگاهی و صنعتی، مخازن تحت فشار، و برجهای صنعتی مورد استفاده در صنایع مختلف مانند پالایشگاه و پتروشیمی های کشور، نیز فعالیت می‌کند.

به گفته وی، این شرکت دانش بنیان، در حال حاضر با حمایت مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی ICAN، مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، محصولات خود را بصورت ویژه توسط مجرب ترین مهندسین و دستگاههای مجهز، طراحی کرده و توانسته با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و دهها شرکت صنعتی معتبر در زمینه های مختلف از جمله صنایع نفت و پالایشگاهی همکاری نماید.

مهندس فراهانی اظهار داشت که در دو زمینه ساخت دستگاهها و ماشین آلات تمرکز نموده ایم که یکی ساخت انواع میکسرها و آسیابهایی است که برای تولید پودرهای نانواستفاده می‌شود و دوم ساخت دستگاههایی است که عمدتا در زمینه تجهیزات نیروگاهی و پتروشیمی کاربرد دارند.

مدیر عامل شرکت امین آسیا فناور پارس، در بخشی از ارائه خود، به معرفی دستگاهها و محصولاتی همچون انواع آسیابهای گلوله ای سیاره ای، بیدمیل، بلوطی یا میکسر میل، پره گلوله، توربومیکسر در سایزهای مختلف، راکتور و پمپ هیدروترمال تجت فشار و دمای کنترل شده و انواع راکتور و مخازن تحت فشار، تاورهای جداکننده مواد، ویبریتینگ اسکرینها، انواع مبدلهای حرارتی، انواع دریچه های اضطراری، مبدلهای حرارتی در شرکت امین آسیا فناور پارس، پرداخت.

در بخش بعد، دکتر حسن علم خواه، رئیس هیئت مدیره شرکت فناوران سخت آرا، با موضوع پوشش های نانوساختار مقاوم ضدسایش و ضدخوردگی ، به ارائه مطالب پیرامون معرفی توانمدیهای صنعتی و محصولات صنعتی این شرکت پرداخت.

دکتر علم خواه، در ارائه خود به معرفی شرکت فناوران سخت آرا، چالشهای صنعتی در زمینه سایش و خوردگی و فرسایش،  و نیز توضیح کاربردهای فناوری نانوپوشش پرداخت و خدمات قابل ارائه شرکت، را بیان نمود. همچنین به ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون فناوری اعمالی و پوشش‌های نانوساختار، به معرفی برخی سوابق شرکت و راههای ارتباطی شرکت پرداخت.

براساس صحبتهای دکتر علم خواه، شرکت دانش بنیان فناوران سخت آرا، با هدف ارائه خدمات تخصصی پوشش‌های نانوساختار سخت و مقاوم به صنایع کشور و نیز کمک به توسعه فناوری و تدوین دانش فنی پوشش برای قطعات مهندسی معکوس به منظور به حداقل رساندن مشکلات صنعتی در حوزه سایش، فرسایش و خوردگی با حضور جمعی از متخصصان حوزه مهندسی سطح فعالیت می‌کند. وی موضوع فعالیت شرکت، را در زمینه ارائه خدمات پوشش‌دهی نانوساختار بروی قالبها، ابزارها و قطعات صنعتی و با هدف افزایش عمرکاری و دوام آنها دانست و اظهار داشت که با استفاده از نانوپوششهای سخت و مقاوم، هزینه های صنایع کاهش و دوام آنها افزایش می‌یابد.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناوران سخت آرا، با اشاره به اینکه بسیاری از چالشهای صنعتی در قطعات، همچون تخریب سطوح و خوردگی شیمیایی، فرسایش، کویتاسیون، سایش خستگی و اکسیداسیون از سطح شروع می‌شود، اظهار داشت که با فناوری نانو توانسته ایم دوام و عمر سطحی را افزایش دهیم چرا که با اعمال مهندسی شده نانوپوششهای سخت و مقاوم، بروی سطوح، عمر قطعه افزایش می‌یابد.

وی ضمن اشاره به مشخصات فنی نانوپوششهای اعمالی شرکت و ارائه مستندات مربوطه، نمونه خدماتی که در شرکت انجام شده است را به چند دسته کاربردی تقسیم کرد که شامل پوشش‌دهی بروی قالبهای شکل دهی، ابزارهای ماشین‌کاری، قطعات تحت سایش و خوردگی، و قطعات حساس صنعتی می شدند.

علم خواه، در این راستا به نمونه خدمات صنعتی نانوپوششها، مانند قالبها و ابزارها و قالبهای فورج و برش، سیلندرهای مقاوم به خوردگی، پولی کشش سیم، صفحات پرس پلاستیک، ابزارهای تراش، مته ها، پریفرهای پلاستیگ، ابزارهای ریمر و قالبهای ماتریس، پرداخت.

رئیس هیئت مدیره شرکت فناوران سخت آرا، در بخشی از این ارائه گفت: استفاده از نانوپوششها موجب می شود تا چندین برابر هزینه انجام شده، بهره وری مالی داشته باشیم… مخاطب من تمام صنایع مانند صنایع هوافضا، نیروگاه، خودرو، نفت و گاز، معدن و تولیدابزار هستند. وی تصریح کرد که استفاده از این نانوپوششها باعث افزایش زمان عملیات تولید، افزایش عمر مفید ابزار، کاهش خواب دستگاه، کاهش هزینه خرید ابزار و تیزکاری خواهد شد.

علم خواه در ادامه به ذکر دو چالش صنعتی و راه حل نانوفنارانه شرکت فناوران سخت آرا، برای حل آن پرداخت. در مثال نخست به نانوپوشش دهی توربین گازی، اشاره کرد که موجب افزایش عمر کاری و در نتیجه افزایش راندمان گردیده است. مثال دیگر قالب های تولید پروفیل آلومینیوم، بود که دکتر علم خواه بر اساس مستنداتی که ارائه داد، مزیت افزایش ده برابری عمر قالب اکستروژن آلومینیوم با نانوپوششهای سرامیکی شرکت فناوران سخت آرا، را نسبت به نمونه خام بدون پوشش، تبیین نمود.

وی با اشاره به ارائه خدمات به بیش از200 شرکت صنعتی و تولیدی، به‌عنوان نمونه، از اتمام قرارداد توربینها با شرکتهایی همچون شرکت توربوکمپرسور نفت آسیا، شرکت MIGT و شرکت توربینهای گازی صنعتی خاورمیانه خبر داد.

همچنین ضمن اشاره به مشخصات فنی نانوپوششهای اعمالی شرکت، به نمونه خدمات صنعتی نانوپوششها، مانند قالبها و ابزارها و قالبهای فورج و برش، سیلندرهای مقاوم به خوردگی، پولی کشش سیم، صفحات پرس پلاستیک، ابزارهای تراش، مته ها، پریفرهای پلاستیک، ابزارهای ریمر و قالبهای ماتریس، پرداخت.

دکتر علم خواه با اشاره به خدماتی که در شرکت ارائه می‌شود، به خدمات پوشش‌دهی سخت و مقاوم بر کلیه قطعات و ابزارها، مشاوره خرید دستگاه و نصب و توسعه فناروی خط پوشش‌دهی PVD، تحقیق و توسعه، داخلی سازی قطعات اعم از ساخت، سخت کاری و پوشش‌دهی و نیز کمک به صنعتی سازی پایان نامه ها و حل مشکلات صنعت با همیاری مراکز علمی و پژوهشی اشاره کرد و اعلام داشت که این شرکت با دانشگاهای مختلف در زمینه نانولایه نشانی انواع پوشش‌ها مانند ایجاد نانوپوششهای AlCrNi، MCrAlY، TiN، CrN، TiAlC، CrN/TiN، Ti/TiN، TiN/CrN، CrN/AlCrN، TiAlN، TiSiN، DLC، CrCN، AlCrN، همکاری داشته است.

در ارائه بعدی، مهندس علی امیری، مدیرعامل شرکت بسا فناوران نصیر، با موضوع سیستم های پردازش پلاسمای تحت خلاء و کاربرد آنها به بیان توضیحات پرداخت.

وی با توضیح کاربردهای سیستم های پردازش پلاسمای تحت خلاء، به امکان فعال کردن سطوح، ایجاد خاصیت آبدوستی دائمی با گرید پزشکی، افزایش هدایت یونی غشاهای پلیمری، کاهش سطح انرژی، پوشش‌دهی آبگریز و روغن گریز، گندزدایی و استریل اجسام و همچنین اصلاح سطح پودرها با فناوری پلاسما اشاره کرد.

مهندس امیری، اظهار داشت که مخاطبان سیستمهای پردازش پلاسمای تحت خلاء، شامل صنایع تجهیزات پزشکی، صنایع الکترونیک، صنایع نساجی، صنایع حوزه رنگ و رزین و چسب و چاپ، صنایع لوازم خانگی، صنایع قطعات خودرو، صنایع قطعات فلزی و آزمایشگاههای تحقیق و توسعه می باشند.

وی در مقایسه سیستم های پردازش پلاسمای تحت خلاء، با روش‌های شیمیایی بعنوان رقیب سامانه های پردازش پلاسما، به مواردی همچون مصرف بیشتر مواد شیمیایی، مصرف انرژی بیشتر، مصرف آب بیشتر، ضخامت بیشتر لایه و تأثیر بر خواص ظاهری و مکانیکی، اثرات بیولوژیک و تأثیر نسبی بر سلامت محصول و تولید پسابهای سمی و شیمیایی اشاره کرد که در تولیدات صنعتی بایستی مدنظر قرار گیرد

در بخش پایانی، مهندس سعید عبدی، مدیر واحد بازاریابی شرکت تکفام سازان طیف نور(تکسان)، با موضوع کاربرد روش‌های نوین طیف سنجی در فناوری نانو و معرفی دستگاه‌های پیشرفته اپتیکی و اسپکتروسکوپی در فناوری نانو، به‌عنوان آخرین ارائه نانوفناوران در تریبون نانو و صنعت پاییز 1399، به ارائه مطالب پرداخت.

مهندس عبدی، حوزه فعالیتهای شرکت تکفام سازان طیف نور(تکسان)، را در طیف سنجی نوری دانست که شامل طیف سنجی رامان، طیف سنجی جذبی- عبوری- بازتابی، طیف سنجی فروشکست القایی (LIBS)، طیف سنجی فلورسانس، رنگ سنجی، ضریب شکست سنجی، می‌شود.

وی برای تبیین ارزش بازار فناوری نانو، گزارشی از موسسه تحقیقات بازار (bcc research) ارائه داد و گفت که در سال 2013، حجم بازار نانو حدود 23 میلیارد دلار بوده که در سال 2014 به 26 میلیارد دلار رسید و رقم این بازار در سال 2019 حدود 64 میلیارد دلار بوده است. وی افزود که نرخ رشد (CAGR) بین 2014 تا 2019 در بازه زمانی 5 ساله، نزدیک به 20% بوده است که این مهم اهمیت نانومواد و مشخصه یابی شان را نشان می‌دهد که چقدر لازم است تا کشور روی آن سرمایه گذاری کند.

مدیر واحد بازاریابی شرکت تکفام سازان طیف نور(تکسان)، با ذکر روش‌های مرسوم مشخصه یابی و آنالیز و پردازش نانومواد در صنعت نانو، همچون XRD، SEM، TEM، و مانند آن، به موقعیت و جایگاه روش رامان در پژوهش‌های علمی و تحقیقات جهانی و همچنین توضیح و نحوه عملکرد سیستمهای طیف سنجی رامان پرداخت و به کاربردهای این روش، در رشته های تخصصی مانند مهندسی مواد، متالورژی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، سلولهای خورشیدی و صنایع مختلفی همچون پزشکی،سلامت وبهداشت، علوم پایه، کشاورزی، نیمرسانا، پتروشیمی، اشاره کرد.

مهندس عبدی با اعلام اینکه هم برای مراکز صنعتی و هم خدماتی و هم دانشگاهی، به فراخور کاربرد و استفاده، مدلهای مختلفی را به تولید صنعتی و عرضه رسانده ایم، اظهار داشت: تا قبل از ساخت این تجهیزات، برای مشخصه یابی مواد، نمونه های پژوهشگران و صنایع، به خارج از کشور ارسال می شد و به همین دلیل ارز زیادی از کشور خارج می شد. که خوشبختانه با ساخت این دستگاهها در شرایط تحریم، با قیمتی بسیار کمتر، همان خدمات با کیفیتی بهتر و آسانتر در دسترس هموطنان قرار گرفته است.

در بین هر یک از ارائه های تریبون نانو و صنعت، در طول هفته، کلیپها و مستندهای مرتبط و فیلمهای ارسالی و تبلیغاتی شرکتهای نانوفناور پخش شد و در پایان هر یک از ارائه های تریبون نانو و صنعت، حاضران برخط، به بیان پرسش های خود از فناور و مسئول ارائه دهنده وبینار پرداختند. این کار از طریق سامانه ارسال برخط پیامها در وبینار، و نیز از طریق شماره های تماس اعلام شده در پایان هر ارائه شرکت، و همچنین از طریق راههای ارتباطی بخش ترویج صنعتی همچون پایگاه اینترنتی نانو و صنعت، و رایانامه PS@nano.ir، صورت گرفت.

پس از پایان ارائه های فناوران، در بخش وبینار هم اندیشی فعالان صنعتی، مخاطبان این فرصت را داشتند تا چه از طریق وبینار و بصورت برخط و چه از طریق کانالهای ارتباطی به پرسش و پاسخ و بیان نظرات و پیشنهادات خود نسبت به برگزاری نخستین تریبون نانو و صنعت پاییز 1399، بپردازند.

شایان ذکر است که نخستین«تریبون نانو و صنعت» با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی و بعنوان جایگزین عدم برگزاری نمایشگاه نانودر پاییز امسال، برگزار شد. این رویداد وبیناری، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، و با هدف معرفی توانمندی های فناوری نانو ایران در حوزه های مختلف صنعتی به شرکت ها، سازمان ها، جامعه صنعتی کشور و عموم علاقمندان و فعالان این حوزه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، همکاری شرکت های فناوری نانو و ارائه مدیران، کارشناسان، محققان و فناوران فعال در این حوزه، طبق برنامه زمانبندی شده، در هفته پایانی آبان ماه سال جاری، به صورت آنلاین برگزار شد.

تریبون نانو و صنعت