رتبه پنجم ایران در جهان در زمینه تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو

استانداردسازی یکی از زیرساخت‌های پنهان اما بسیار موثر و راهبردی برای توسعه فناوری‌های نوین از قبیل فناوری نانو است و سیاست‌ها و اقدامات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو موجب شده است ایران به‌عنوان یک کشور پیشرو در زمینه استانداردسازی فناوری نانو شناخته شود.
بدون شک تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی پشتیبان توسعه بازار و تجارت در کنار اعتماد مشتری است و با توجه به صادرات محصولات فناوری نانو کشور ما به بازارهای جهانی، تدوین آن‌ها توسط دانشمندان و فناوران کشور تسهیل‌کننده حضور محصولات تولیدی بر مبنای معیارها و شاخص‌های تبیین شده در این اسناد خواهد بود.
از این رو ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو از سال ۱۳۸۸ با همکاری سازمان ملی استاندارد طی سال‌های گذشته تلاش داشته تا با تدوین ملی و استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری‌نانو، نیازهای شرکت‌ها، محققان و فناوران داخل کشور را برآورده سازد.
در چند سال اخیر با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ستاد نانو از تشکیل شبکه‌ای از دانشمندان، اساتید و فناوران کشور و همراهی‌های سازمان ملی استاندارد، ایران، سهم زیادی در پیشنهاد و تدوین استانداردهای بین المللی داشته است. تاکنون مجموعا ۱۰۳ استاندارد بین‌المللی در کمیته فنی فناوری نانو ایزو منتشر شده است که ایران مسئول تدوین ۱۰ استاندارد بین المللی بوده و حدود ۱۰ درصد از کل استانداردهای بین‌المللی منتشر شده در جهان را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر هم ۴ استاندارد بین‌المللی دیگر درحوزه فناوری نانو با مسئولیت ایران در حال تدوین است.


ایران پس از کشورهای امریکا، ژاپن، انگلستان و کره‌جنوبی صاحب رتبه پنجم جهان در حوزه تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری ‌نانو است.
استانداردهای بین‌المللی درکمیته نانو سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ایزو) ۵ حوزه اصلی زیر دسته‌بندی می‌شوند:
۱- تعاریف و اصطلاحات
۲-استاندارد روش‌های اندازه‌گیری
۳- استاندارد ایمنی و محیط زیستی
۴- استاندارد ویژگی مواد
۵- استاندارد کارآیی محصولات


تدوین استانداردهای بین‌المللی در سازمان ایزو، مبتنی بر اجماع جهانی کشورهای عضو است که معمولا ۳ تا ۴ سال زمان می‌برند و در این مدت کشورهای عضو کمیته فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می‌کنند. در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو سازمان ایزو، ۳۷ کشور به‌عنوان عضو اصلی و ۱۸ کشور به‌عنوان عضو ناظر وجود دارد.
عناوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو تدوین شده به سرپرستی ایران را می‌توانید اینجا ببینید.