رویداد ICAMP با هدف ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعتگران برگزار میشود. در این رویداد، با برنامههای آموزشی، مشاوره، حمایتهای مالی و معنوی مختلف، تلاش میشود تا ضمن ارتقاء توانمندی مخاطبان در مهارتهای نرم و تخصصی، نمونه اولیهای از محصول با پتانسیل بالای تجاریسازی یا با قابلیت فروش دانش فنی رو تولید شود.
یکی از مشکلات اکوسیستم نوآوری کشور ارتباط ناکارآمد صنعت و دانشگاه و عدم اطلاع این دو گروه از نیازها و خواستههای دیگری است. شاید بتوان گفت که از یک طرف افرادی صاحب ایده، خلاق و توانمند از نظر فنی وجود دارند که بیشتر تمرکز آنها به ابعاد فنی محصول است و از طرف دیگر، افرادی با تجربه و توانمند از منظر تجاری و بازار وجود دارند که تمرکز این گروه بر روی اعداد و ارقام، قابلیت افزایش مقیاس، تجاریسازی، سرمایه مورد نیاز، بازاریابی، فروش و در انتها میزان سود به ازای سرمایهگذاری انجام شده، معطوف است.
واضح است که هرچند این دو گروه میتوانند بهعنوان مکمل و تامینکننده منافع یکدیگر ایفای نقش کنند؛ ولی بهدلیل فاصله زیاد میان اولویتها، بینش، دانش، تجارب و طرز تفکر این دو گروه، معمولا تعامل سازندهای بین آنها برقرار نمیشود که این موضوع موجب متضرر شدن صنایع، فناوران و حتی منجر به خسارات کلان ملی میشود.
با توجه به ضرورت و اهمیت ایجاد زبان مشترک بین صنایع و فناوران، برنامهها و نهادهای مختلفی از جمله سازمانهای انتقال فناوری دانشگاهی، شبکه تبادل فناوری نانو و برنامه چالشهای فناوری و نوآوری در کشور در حال فعالیت هستند. یکی از اهداف اصلی تاسیس مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) نیز رفع چالشها و کوتاه کردن مسیر انتقال فناوریهای ارزشمند دانشگاهی به صنایع، بوده است.
بر این اساس در رویداد ICAMP نیز با هدفی مشابه (ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعتگران) ولی با مدل عملکردی متفاوت، فرصتی برای علاقهمندان فراهم شده تا با اتکا به استعداد و دانش فنی در یکی از حوزههای فناوری نانو، و همچنین اکتساب مهارتهایی از جمله مهارتهای نرم (مثلا رهبری، کار تیمی، مذاکره و …) و مهارتهای تخصصی (مانند انتخاب محصول مبتنی بر نیاز، الزامات مورد توجه از جنبه قابلیت تجاریسازی در طراحی محصول و ….) در تولید و ارائه نمونه اولیهای از محصول با قابلیت فروش دانش فنی یا تجاریسازی، موفق عمل نمایند.
در رویداد ICAMP است که بدنه اجرایی این رویداد، با برنامههای آموزشی تئوری و عملی، مشاوره، حمایتهای مالی و معنوی مختلف، در کنار مخاطبان پرتلاش باشند تا ضمن توانمندی مخاطبان در مهارتهای نرم و تخصصی، نمونه اولیهای از محصول با پتانسیل بالای تجاریسازی یا با قابلیت فروش دانش فنی را تولید نمایند.
نکته مهم در ICAMP آن است که در این رویداد، تیم اجرایی از ابتدا در کنار فناوران مستعد، پرتلاش و علاقهمند هستند تا از یکسو با تکیه بر علاقهمندی، جدیت و تعهد فناوران، و از سوی دیگر طی تعامل فناوران با مدرسان حرفهای، مشاوران باتجربه و متخصصان فعال در صنعت، بتوانند تجربهای عالی در مسیر حرفهای شدن مخاطبان و خلق دانش فنی توسط ایشان را فراهم کنند.
در ICAMP به جای آنکه منتظر بمانیم تا فناوران پرتلاش به انتهای مسیر رسیده و سپس از بین آنها، بهترین فناور را انتخاب کنیم؛ متعهد شدهایم از ابتدای مسیر در کنار علاقهمندان به توسعه محصول و خلق دانش فنی باشیم؛ از زمانی که علاقهمندان نه محصول تایید شدهای با قابلیت تجاریسازی دارند و نه حتی دانش و چالشهای این مسیر را به خوبی میشناسند. لذا، مرحله اول رویداد ICAMP شامل یک کمپ آموزشی-تجربی سه ماهه است که متقاضیان به شرکت، پس از بررسی میزان علاقهمندی برای شرکت در رویداد و اکتساب دانش و تجارب جدید، پر تلاش بودن، تعالیطلبی و هوشمندی، جذب میشوند. با توجه به اینکه در انتهای این رویداد قرار است خلق دانش فنی صورت پذیرد و نمونه اولیه از محصولات با قابلیت تجاریسازی تولید شود، دانش و سوابق فعالیت دانشگاهی مخاطبان در یکی از حوزههای فراخوان اولین رویداد ICAMP، نیز از عوامل تاثیرگذار بر پذیرش افراد است.
در سه ماه اول از رویداد، در حین آموزشهای تئوری و تخصصی، افراد بر روی یکی از موضوعات مطرح شده در فراخوان، فعالیت مینمایند و در انتهای دوره، پروپوزال خود را ارائه میدهند. در این سه ماه، مشاوران مختلف نیز به شرکتکنندگان کمک نموده تا پروپوزال بهتری تهیه و ارائه نمایند. فعالیت در طی این دوره سه ماهه، میتواند یک فرصت و تجربه عالی برای تمامی شرکتکنندگان باشد که به معنای واقعی کلمه در حین انجام فعالیتها، آموزش ببیند و خویش را توانمند کنند.
در مرحله دوم رویداد ICAMP، تعدادی از شرکتکنندگانی که سه ماه اول را با موفقیت گذرانده باشند، انتخاب شده و در طول مدت زمان ۹ تا ۱۲ ماه پس از آن، با همکاری در تامین مالی، زیرساختی، مشاورهای و معنوی مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و شرکت توسعه بازار سام، برای تهیه نمونه اولیه از محصول مورد نظر، تلاش میکنند.
این نکته قابل ذکر است که با توجه به توانمندیها و تلاش افراد در ICAMP، خروجی آن برای هر یک از شرکتکنندگان، ممکن است به توسعه محصول و یا توسعه دانش فنی منجر شود و یا حداقل دستاورد آن، یک تجربه ارزشمند عملی در جایگاه یک نیروی تحقیق و توسعه باشد.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام میتوانند به سایت این برنامه مراجعه فرمایند.
رویداد ICAMP با هدف ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعتگران برگزار میشود. در این رویداد، با برنامههای آموزشی، مشاوره، حمایتهای مالی و معنوی مختلف، تلاش میشود تا ضمن ارتقاء توانمندی مخاطبان در مهارتهای نرم و تخصصی، نمونه اولیهای از محصول با پتانسیل بالای تجاریسازی یا با قابلیت فروش دانش فنی رو تولید شود.
یکی از مشکلات اکوسیستم نوآوری کشور ارتباط ناکارآمد صنعت و دانشگاه و عدم اطلاع این دو گروه از نیازها و خواستههای دیگری است. شاید بتوان گفت که از یک طرف افرادی صاحب ایده، خلاق و توانمند از نظر فنی وجود دارند که بیشتر تمرکز آنها به ابعاد فنی محصول است و از طرف دیگر، افرادی با تجربه و توانمند از منظر تجاری و بازار وجود دارند که تمرکز این گروه بر روی اعداد و ارقام، قابلیت افزایش مقیاس، تجاریسازی، سرمایه مورد نیاز، بازاریابی، فروش و در انتها میزان سود به ازای سرمایهگذاری انجام شده، معطوف است.
واضح است که هرچند این دو گروه میتوانند بهعنوان مکمل و تامینکننده منافع یکدیگر ایفای نقش کنند؛ ولی بهدلیل فاصله زیاد میان اولویتها، بینش، دانش، تجارب و طرز تفکر این دو گروه، معمولا تعامل سازندهای بین آنها برقرار نمیشود که این موضوع موجب متضرر شدن صنایع، فناوران و حتی منجر به خسارات کلان ملی میشود.
با توجه به ضرورت و اهمیت ایجاد زبان مشترک بین صنایع و فناوران، برنامهها و نهادهای مختلفی از جمله سازمانهای انتقال فناوری دانشگاهی، شبکه تبادل فناوری نانو و برنامه چالشهای فناوری و نوآوری در کشور در حال فعالیت هستند. یکی از اهداف اصلی تاسیس مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) نیز رفع چالشها و کوتاه کردن مسیر انتقال فناوریهای ارزشمند دانشگاهی به صنایع، بوده است.
بر این اساس در رویداد ICAMP نیز با هدفی مشابه (ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعتگران) ولی با مدل عملکردی متفاوت، فرصتی برای علاقهمندان فراهم شده تا با اتکا به استعداد و دانش فنی در یکی از حوزههای فناوری نانو، و همچنین اکتساب مهارتهایی از جمله مهارتهای نرم (مثلا رهبری، کار تیمی، مذاکره و …) و مهارتهای تخصصی (مانند انتخاب محصول مبتنی بر نیاز، الزامات مورد توجه از جنبه قابلیت تجاریسازی در طراحی محصول و ….) در تولید و ارائه نمونه اولیهای از محصول با قابلیت فروش دانش فنی یا تجاریسازی، موفق عمل نمایند.
در رویداد ICAMP است که بدنه اجرایی این رویداد، با برنامههای آموزشی تئوری و عملی، مشاوره، حمایتهای مالی و معنوی مختلف، در کنار مخاطبان پرتلاش باشند تا ضمن توانمندی مخاطبان در مهارتهای نرم و تخصصی، نمونه اولیهای از محصول با پتانسیل بالای تجاریسازی یا با قابلیت فروش دانش فنی را تولید نمایند.
نکته مهم در ICAMP آن است که در این رویداد، تیم اجرایی از ابتدا در کنار فناوران مستعد، پرتلاش و علاقهمند هستند تا از یکسو با تکیه بر علاقهمندی، جدیت و تعهد فناوران، و از سوی دیگر طی تعامل فناوران با مدرسان حرفهای، مشاوران باتجربه و متخصصان فعال در صنعت، بتوانند تجربهای عالی در مسیر حرفهای شدن مخاطبان و خلق دانش فنی توسط ایشان را فراهم کنند.
در ICAMP به جای آنکه منتظر بمانیم تا فناوران پرتلاش به انتهای مسیر رسیده و سپس از بین آنها، بهترین فناور را انتخاب کنیم؛ متعهد شدهایم از ابتدای مسیر در کنار علاقهمندان به توسعه محصول و خلق دانش فنی باشیم؛ از زمانی که علاقهمندان نه محصول تایید شدهای با قابلیت تجاریسازی دارند و نه حتی دانش و چالشهای این مسیر را به خوبی میشناسند. لذا، مرحله اول رویداد ICAMP شامل یک کمپ آموزشی-تجربی سه ماهه است که متقاضیان به شرکت، پس از بررسی میزان علاقهمندی برای شرکت در رویداد و اکتساب دانش و تجارب جدید، پر تلاش بودن، تعالیطلبی و هوشمندی، جذب میشوند. با توجه به اینکه در انتهای این رویداد قرار است خلق دانش فنی صورت پذیرد و نمونه اولیه از محصولات با قابلیت تجاریسازی تولید شود، دانش و سوابق فعالیت دانشگاهی مخاطبان در یکی از حوزههای فراخوان اولین رویداد ICAMP، نیز از عوامل تاثیرگذار بر پذیرش افراد است.
در سه ماه اول از رویداد، در حین آموزشهای تئوری و تخصصی، افراد بر روی یکی از موضوعات مطرح شده در فراخوان، فعالیت مینمایند و در انتهای دوره، پروپوزال خود را ارائه میدهند. در این سه ماه، مشاوران مختلف نیز به شرکتکنندگان کمک نموده تا پروپوزال بهتری تهیه و ارائه نمایند. فعالیت در طی این دوره سه ماهه، میتواند یک فرصت و تجربه عالی برای تمامی شرکتکنندگان باشد که به معنای واقعی کلمه در حین انجام فعالیتها، آموزش ببیند و خویش را توانمند کنند.
در مرحله دوم رویداد ICAMP، تعدادی از شرکتکنندگانی که سه ماه اول را با موفقیت گذرانده باشند، انتخاب شده و در طول مدت زمان ۹ تا ۱۲ ماه پس از آن، با همکاری در تامین مالی، زیرساختی، مشاورهای و معنوی مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و شرکت توسعه بازار سام، برای تهیه نمونه اولیه از محصول مورد نظر، تلاش میکنند.
این نکته قابل ذکر است که با توجه به توانمندیها و تلاش افراد در ICAMP، خروجی آن برای هر یک از شرکتکنندگان، ممکن است به توسعه محصول و یا توسعه دانش فنی منجر شود و یا حداقل دستاورد آن، یک تجربه ارزشمند عملی در جایگاه یک نیروی تحقیق و توسعه باشد.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام میتوانند به سایت این برنامه مراجعه فرمایند.
رویداد ICAMP برای ایجاد زبان مشترک میان فناوران و صنعتگران