گزارش کوتاه صنعتی کاربرد فناوری نانو در صنعت حمل‌ونقل ریلی

گزارش صنعتی کاربرد فناوری نانو در صنعت حمل و نقل ریلی

به دلیل وجود تقاضای رو به رشد در صنعت حمل‌ونقل و به‌ویژه در حوزه ریلی، کشورهای مختلف درصدد توسعه شبکه‌های ریلی خود هستند و حتی برخی به پیشگامان این عرصه تبدیل شده و دارای بهترین و گسترده‌ترین شبکه‌های ریلی جهان هستند. ایران پس از گذشت نزدیک به یک قرن از قدمت خطوط ریلی خود با دارا بودن بیش از ۱۳ هزار کیلومتر خطوط ریلی در جایگاه ۲۴ ام دنیا قرار دارد.

همواره از کیفیت و کمیت توسعه زیرساخت‌های شبکه ریلی به‌عنوان یکی از معیارهای تاثیرگذار در به دست آوردن برآورد کلی از زیرساخت اقتصادی کشورها یاد می‌شود. توجه به این موضوع و همچنین گسترش استقبال گسترده مردم از خطوط ریلی موجب شده است که اهمیت رشد و توسعه این زیرساخت اقتصادی در کشور بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

استفاده از دانش فنی، تکنولوژی و فناوری‌های جدید و پیشرفته برای توسعه پایدار در تمام ابعـاد و زمینه‌های زندگی بشری از جمله صنعت حمل‌ونقل ریلی حرکت‌هـای تـازه‌ای را بـه ارمغـان آورده است. بهره‌گیری از این فناوری‌ها در راستای رشد شبکه حمل‌ونقل ریلی نیز گریزناپذیر است. فناوری نانو نیز به‌عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته در کشور است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی ایفا کند.

در عرصه راه و ترابری و حمل‌ونقل با توجه به وسعت دامنه و ظرفیت‌های مختلف فناوری، فنی مهندسی و حتی اقتصادی و اجتماعی، استفاده از فناوری نانو تنها محدود به یک جنبه خاص نخواهد شد. از آنجایی که هدف اصلی رویکرد فناوری نانو در علم و فناوری دستیابی به ثروت و ایجاد ارزش‌افزوده و در نهایت توسعه اقتصادی است، استفاده از این فناوری در صنعت حمل‌ونقل ریلی می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های ساخت و خرابی، بهبود کارایی و عمر قطعات و در نتیجه ایجاد رشد سریع این صنعت شود.

گزارش صنعتی کاربرد فناوری نانو در صنعت حمل‌ونقل ریلی را اینجا مطالعه کنید.