دعوت به همکاری برای تجاری‌سازی ایده‌ها در حوزه مصالح ساختمانی و صنعتی

شبکه تبادل فناوری با همکاری شرکت لینکران فراخوان فرصت تجاری‌سازی ایده‌های جدید در مصالح نوین صنعت و ساختمان را برگزار می‌کند. ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰ آخرین مهلت ثبت‌نام در سایت و ارسال طرح خواهد بود.

مواد نوآورانه ساختمانی آینده‌ی صنعت ساخت و ساز را بنا می‌کنند. دانشمندان و فناوران در سرتاسر جهان در حال تحقیق و توسعه‌ی مواد ساختمانی جدید و تکامل فناوری‌های از قبل ایجاد شده‌ای هستند که ارزش خود را در صنعت ساخت و ساز نشان داده‌اند. این مواد و فناوری‌ها باید کارا، با دوام، قابل بازیافت و بدون ریسک باشند. مواد جدید علاوه بر افزایش کارایی ساختمان‌ها از نظر مصرف انرژی و تولید ضایعات و افزایش ایمنی، می‌توانند جلوه‌ی جدیدی به ساختمان‌ها و در نتیجه به شهر‌ها ببخشند. مباحث مطرح در این زمینه عبارتند از:

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

۳۵ درصد انرژی مصرفی دنیا در ساختمان‌ها مصرف می‌شود و در نتیجه حدود ۳۸ درصد از انتشار دی‌اکسیدکربن مربوط به حوزه انرژی، در ساختمان‌ها تولید می‌شود. همچنین ۵۵ درصد مصرف برق دنیا مربوط به انرژی الکتریسته‌ای است که در ساختمان‌ها مصرف شده است. انرژی‌های تجدیدپذیر حدود ۶ درصد منبع تامین انرژی ساختمان‌ها را درسطح دنیا تشکیل می‌دهند که از منابع انرژی مانند ذغال‌سنگ این سهم بیشتر است و تجربه‌ی رشد خوبی را از خود از سال ۲۰۱۸ نشان داده است. این ارقام نشان‌دهنده‌ی کلان بودن میزان انرژی مصرفی در ساختمان‌ها در کشور را نشان می‌دهد و ایده‌های نوین در راستای کاهش مصرف انرژی می‌تواند اثر شگرفی در این زمینه داشته باشد و بازار قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

زیست‌سازگار کردن ساختمان‌ها و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن

در زمینه کاهش انتشار دی‌اکسید کربن از ساختمان‌ها و زیست سازگار کردن آن‌ها سازمان ملل متحد در گزارش وضعیت جهانی ساختمان‌ها و ساختمان‌سازی سال ۲۰۲۰ خود اشاره می‌کند که یکی از استراتژی‌های اصلی صفر کردن میزان انتشار کربن در مجامع بین‌المللی وابسته به صفرکردن این مقدار در ساختمان‌ها است. به همین دلیل بحث‌های نوین صرفه‌جویی در مصرف انرژی و راه‌های تولید اکیسژن و سبز کردن ساختمان‌ها و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و روش‌های جذب دی‌اکسیدکربن در مصالح نوین در بین مباحث مربوط به ساختمان‌های مدرن اهمیت بالایی دارد.

با توجه به موارد مذکور و نیازی که در کشور به روش‌ها و مصالح نوین ساختمانی وجود دارد، شبکه تبادل فناوری با همکاری شرکت لینکران در نظر دارد که طرح‌های نوآورانه در زمینه مصالح ساختمانی را جمع‌آوری کرده و از طرح‌های برگزیده تا صنعتی شدن حمایت کند. محورهای مدنظر در این فراخوان عبارتند از:

  • مصالح ساختمانی نوین
  • روش‌های ساخت و ساز نوین
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و آب
  • تجهیزات نگهدارنده و تثبیت کننده نوین
  • افزایش ایمنی ساختمان به خصوص در بحث حریق
  • زیست‌سازگار کردن ساختمان و کاهش انتشار دی‌اکسید‌کربن

طرح‌هایی که رویکرد علمی داشته باشند و همزمان از نظر کسب و کار نیز دارای توجیه باشند در اولویت پذیرش بالاتری قرار می‌گیرند.

  • از لحاظ بازار و کسب و کاری، طرح ها باید توجیه داشته باشند. (ساختار هزینه و درآمد به همراه نوع مشتریان و حجم بازار مخاطب در سال مشخص شود).
  • دارا بودن تیم با انگیزه و متخصص و همچنین توانمند.
  • بازار هدف و مشتریان مناسبی برای آن محصول وجود داشته باشد.
  • ایده دارای نوآوری باشد و در داخل کشور به تولید نرسیده باشد.

در مرحله اول، شرکت‌کنندگان می‌بایست حداکثر تا ۲۵ دی، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به‌صورت آنلاین ثبت نمایند.

در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، چهارماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه نمایند. در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

برگزاری فراخوان فرصت تجاری‌سازی ایده‌های جدید در مصالح نوین صنعت و ساختمان