تولید یخچال های ایرانی با فناوری نانو

پیش از توسعه فناوری و پیشرفت صنعت، انسان‌ها از یخچال‌های طبیعی برای خنک نگه داشتن مواد غذایی، داروها و سایر مواد فاسد شدنی استفاده می‌کردند؛ همان کاری که امروزه یخچال‌ها و فریزرهای خانگی برای ما انجام می‌دهند. در چند دهه اخیر این کالای خانگی پرکاربرد پیشرفت‌های زیادی داشته و قابلیت‌های متعددی به آن اضافه شده، به همین خاطر است که بسیاری از مشتریان در زمان خرید یخچال و فریزر همواره به دنبال ویژگی‌هایی متمایز و جدید هستند و صرفا قدرت خنک‌کنندگی یخچال برایشان کافی نیست!

یخچال‌ها چگونه از فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کنند؟
یخچال‌های خانگی از یک بخش ایزوله گرمایی و یک پمپ گرمایی تشکیل شده‌اند و گرما را از داخل به محیط خارجی منتقل می‌کنند تا از این طریق دمای داخل آن به کم‌تر از دمای اتاق تقلیل ‌یابد. هرچه دمای کمتری در یخچال حاصل شود، نرخ تولید باکتری کاهش یافته و در نتیجه نرخ فساد نیز کاهش می‌یابد.

مواد آنتی‌باکتریال به کمک یخچال‌ها آمدند
باکتری‌های موجود در یخچال می‌توانند موجب فساد مواد غذایی، تغییر در مزه و بوی آن‌ها شوند. برخی از این باکتری‌ها هم می‌توانند بیماری‌زا باشند حتی اگر در ظاهر موادغذایی تغییری ایجاد نکنند. استفاده از یخچال‌هایی که دارای بدنه داخلی آنتی‌باکتریال هستند می‌تواند تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک کند. ویژگی آنتی‌باکتریال در یخچال‌ها ویژگی جدیدی است که طرفداران زیادی در بین خریداران این وسیله پیدا کرده است.

فناوری‌نانو میکروب‌ها را فراری می‌دهد!
امروزه نانوذرات به‌دلیل داشتن خواص آنتی‌باکتریال، کاربردهای زیادی در بدنه داخلی یخچال، انواع فیلترهای آب و هوا، ظروف پلاستیکی و غیره دارند. در فرآیند تولید بدنه داخلی یخچال گرانول‌های حاوی نانوذرات با مواد اولیه مخلوط می‌شوند.

محققان شرکت کلور ایرانیان شرق توانسته‌اند با استفاده از فناوری نانو یخچالی با خاصیت آنتی‌باکتریال تولید کنند، نانوذرات موجود در بدنه این یخچال (در بدنه این یخچال‌ها از پلیمرهایی مانند ABS و PP استفاده شده است) از تجمع و رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و عوامل بیماری‌زا به درون یخچال و همچنین فساد زودهنگام مواد غذایی جلوگیری کرده و در نتیجه حفظ تازگی مواد غذایی را ممکن می‌سازند.

تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم
شرکت کلور ایرانیان شرق خردادماه ۱۳۹۳ با هدف تولید انواع محصول‌های برودتی و گرمایشی در شهرک صنعتی خیام در شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی تاسیس شد.

یخچال‌ آنتی‌باکتریال تولیدی این شرکت دارای گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو است و این یعنی می‌توان آن را از محصولات تقلبی که صرفا ادعای استفاده از فناوری نانو را دارند،‌ تشخیص داد.

درباره یخچال‌های آنتی‌باکتریال شرکت کلور ایرانیان شرق 
شرکت کلور ایرانیان شرق از نانوذرات اکسید فلزی مانند اکسیدروی در ساخت این یخچال‌ها بهره‌ گرفته است، گفتنی است این نانوذرات در پلیمر اولیه بدنه این یخچال مورداستفاده قرار گرفته‌اند و به همین دلیل رهایش نداشته و به هیچ وجه وارد مواد غذایی نمی‌شوند.

ماندگاری خواص آنتی‌باکتریال در طولانی مدت نیز از دیگر مزایای رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی است.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با یخچال‌های آنتی‌باکتریال شرکت کلور ایرانیان شرق، به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.