معرفی بروکر مرکز تبادل و انتقال فناوری چین

معرفی مرکز تبادل و انتقال فناوری شانگهای چین 
مرکز تبادل و انتقال فناوری شانگهای (STTE)  اولین فن بازار دولت چین است. این نهاد به طور مشترک توسط وزارت علوم و فناوری چین و شهرداری شانگهای در سال 1993 تأسیس شده است و مهمترین مرکز غیرانتفاعی در زمینه انتقال فناوری در چین به شمار می رود. این مرکز برنده جوایز مهمی مانند جایزه انجمن صنعت بازار چین، پل طلایی در سالهای 2003، 2005 و 2007 و جایزه مؤسسه بین المللی برای انتقال فناوری در سال 2008 شده است. حوزه فعالیت STTE، توسعه نوآوری در شرکت‌های کوچک و متوسط است. در ابتدا، لازم است کلیاتی درباره انتقال فناوری در کشور چین توضیح داده شود. چهارچوب نظام مدیریت انتقال فناوری در چین را می توان به صورت شکل زیر نشان داد. این نظام از چهار سطح تشکیل شده است که عبارتاند از:
• سیاست گذاری
• مدیریت بازار فناوری
• نظام ثبت قراردادهای انتقال فناوری
• سازماندهی خدمات انتقال فناوری.
filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2
مراحل ثبت قرارداد عبارت اند از:
filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2
مطابق با شکل بالا، مراحل ثبت قرارداد انتقال فناوری به ترتیب زیر است:
1- متقاضی درخواست خود را از طریق اینترنت ثبت می کند. محدودیتی در مورد متقاضی وجود ندارد.
2- قرارداد حداقل توسط 2 نفر بررسی می شود. حداقل یکی از این دو نفر باید دارای گواهینامه بررسی قرارداد باشد. آموزش و تأیید این افراد توسط دفتر مدیریت بازار فناوری شانگهای انجام می¬شود.
3- پس از تأیید اصالت قرارداد و مرتبط بودن آن، دفتر ثبت گواهی تأیید می کند که قرارداد از نوع قرارداد فناوری به شمار می-رود.
4- دفتر مدیریت بازار فناوری شانگهای (STMO) باید گواهی دفاتر ثبت را تأیید کند تا براساس آن، شرکت یا فرد متقاضی از معافیت مالیاتی برخوردار شود.
5- دفتر مالیات شانگهای براساس تأیید دفتر مدیریت بازار فناوری شانگهای تخفیف مالیاتی را برای شرکت ها/افراد متقاضی اعمال می کند.
مرکز STTE با همکاری IRC اروپا اقدام به راه اندازی «مراکز تقویت نوآوری شانگهای» با عنوان اختصاری SIRC  کرده است. این مراکز به منظور ساماندهی عرضه و تقاضای فناوری در چین طراحی و به اجرا گذاشته شده است. کار اصلیSIRC ها شناسایی تقاضاها و واقعی کردن آنهاست. در حقیقت مرکز STTE با شناسایی عرضه¬کنندگان فناوری از طریق ساختارها و سازوکارهای مختلف و شناسایی تقاضاها توسط SIRCها، طرفین تبادل را شناسایی و عقد قرارداد بین آنها را پیگیری می¬کند.
فعالیت SIRCها دارای پنج اصل است که عبارت¬اند از:
• حرفه ای بودن: دانش، تجربه و تخصص کافیِ کارکنان
• پاسخگو بودن: پاسخگو بودن در زمان مناسب
• مطلع بودن: توانمندی و مطلع بودن اعضای شبکه در خصوص شرایط کار
• قابل اتکا بودن: جلب اعتماد مراجعان
• باانگیزه بودن: داشتن هدف مشترک تبدیلSIRCها به بزرگترین شبکه انتقال فناوری
مأموریت های مرکز STTE عبارت اند از:
1. شناسایی تقاضاهای فناوری و سازماندهی شرکاء و ایجاد هماهنگی در فعالیت‌ها
2. سازماندهی ارزیابی‌های فناوری
3. کمک به شناسایی و حفاظت از حقوق مالکیت معنوی
4. کمک در تأمین مالی نوآوری شرکت‌های کوچک و متوسط
5. سازماندهی علم و فناوری در پروژه‌های صنعتی
6. ارائه خدمات در زمینه ثبت قراردادهای فناوری
7. ارتقاء علم و فناوری محصولات از طریق ایجاد شبکه همکاری
8. انتقال فناوری از کشورهای خارجی
9. بررسی و تجزیه تحلیل وضعیت موجود صنایع مختلف
10. سازماندهی نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها
11. ارائه خدمات آموزشی انتقال فناوری
12. ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص منابع انسانی و سیاست‌گذاری‌ها
ارتباطات داخلی و خارجی
برقراری ارتباطات با دیگر کشورها در وهله اول باعث آشنایی مراکز چینی با آخرین نوآوری‌ها و نتایج تحقیقاتی و نهایتاً سبب سوددهی بیشتر می شود که حاصل سرمایه‌گذاری و توسعه سریع‌ بازار فناوری در چین است. موسسه STTE خدمات گوناگونی برای اعضای خارجی خود تدارک دیده است که شامل سرمایه‌گذاری مشترک و ارائه مشاوره‌، خدمات‌دهی به بازار فناوری، سازمان‌دهی بازارهای ارتقاء‌دهنده فناوری، پیداکردن شرکاء مشترک برای طرفین فناوری و بسیاری دیگر از خدمات اطلاعاتی و مشاوره‌ای است.
ایجاد زیرساخت های لازم مانند بستر هوشمند عملیاتی برای تطبیق کسب‌وکارها، پایگاه عرضه و تقاضا، بانک اطلاعاتی با قابلیت ارائه خدمات و بخش انتقال فناوری را نیز می¬توان از جمله این خدمات برشمرد. تمام این موارد با پشتیبانی کامل در زمینه‌های مختلف انتقال فناوری مانند ارزیابی، انتخاب شرکای مناسب، تولید فناوری¬های پیشرفته و بسیاری موارد دیگر با استفاده از ظرفیت دانش بومی و بازار فناوری چین انجام می‌شود.
مرکز STTE اقدام به همکاری با مؤسسه تحقیقات خطرپذیر چین به منظور توسعه شرکت‌های محلی از طریق پیشنهادات حرفه‌ای، خدمات مشاوره‌ای، ایجاد فرصت‌های پیشرفته برای شرکت‌های کوچک و متوسط با فناوری پیشرفته کرده است .
همکاری با شرکای ایرانی
در پایان این بخش، مختصراً به همکاری موسسه STTE با موسسات ایرانی اشاره می شود. برخی از این همکاری ها به ترتیب زیر هستند:
 اولین نشست تبادل فناوری در اسفند 1384 (طرح سوال و جواب در خصوص سیاست گذاری فناوری)
 امضای تفاهم نامه با فن بازار ملی ایران در سال 2005 (معرفی طرح های استراتژیک و فرصت های سرمایه گذاری)
 ملاقات اعضای مرکز همکاری¬های فناوری و کارگروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو با رئیس مرکز در 17 آگوست 2009 (اعلام تمایل برای همکاری)
 ملاقات گروهی از مقامات سفارت ایران با مرکز (اعلام تمایل برای همکاری)
 برگزاری یک کارگاه 20 روزه برای تیمی 10 نفره از کارشناسان مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سال 1390
 انجام بازدیدهای مختلف از مرکز STTE در سال¬های 1390 و 1394
برای دریافت گزارش کامل این خبر، به وبسایت هایتک مانیتور مراجعه نمایید.