تولید و تجاری‌سازی رنگهای پودری ضدباکتری مبتنی بر فناوری نانو

محققان شرکت دانش‌بنیان رنگین نانوساختار موفق شدند با بهره‌گیری از دانش مهندسی رنگ‌های پودری الکترواستاتیک و با استفاده از خواص و قابلیت نانوذرات، رنگ پودری الکترواستاتیک آنتی‌باکتریال نانوساختار و رنگ پودری الکترواستاتیک ضدخوردگی نانوساختار تولید و آن را تجاری‌سازی کنند و شش اختراع نانویی دیگر را نیز در سبد کالایشان قرار دهند.

رنگ پودری الکترواستاتیک نانوساختار آنتی‌باکتریال، اولین محصول تولیدی این شرکت است. پژوهشگران این شرکت، پس از انجام مطالعه‌ها و تحقیق‌های اولیه، با بهره‌گیری از دانش نانومواد و استفاده از نانوذرات فعال برای مقابله و نابودی باکتری‌ها، موفق به تولید این رنگ شدند. در تک‌تک مولکول‌های این رنگ، ذرات نانو نشانده شده است. درنتیجه تا زمانی که رنگ روی سطح قرار دارد و خراشیده یا تراشیده نشود، خاصیت آنتی‌باکتریال این پوشش از بین نمی‌رود.

این محصول ضمن دارا بودن تمامی قابلیت‌های رنگ پودری (یکنواختی سطح، مقاومت‌های فیزیکی، ضربه‌ای، خمشی و خراشی، مقاومت‌های شیمیایی، مقاومت خوردگی، حلال‌شویی و …)، توانایی حذف و نابودکردن باکتری‌ها را نیز دارد؛ این رنگ تا ۹۹ درصد توانایی نابودکردن باکتری‌های گرم مثبت و منفی را دارد.

پوشش‌های آنتی‌باکتریال ساختار این رنگ با نابودکردن باکتری‌های گرم مثبت و منفی به حفظ سلامت عمومی کمک کرده و از شیوع قوی‌ترین عفونت‌های بیمارستانی مانند باکتری‌های خانواده «ای کولای» و «استافیلوکوکوس» جلوگیری می‌کند.

این محصول برای دستگاه‌های فعال در محیط‌های بیمارستانی، کلینیکی و آزمایشگاهی، تجهیزهای هتلینگ بیمارستانی، مبلمان انتظار، سیستم‌های حرارتی، تهویه‌ای، تجهیزهای بخش‌های عمومی و عفونی، دروپنجره‌ها و… کاربرد گسترده دارد.

همچنین پوشش‌های آنتی‌باکتریال در صنایع و لوازم‌خانگی و آموزشی و مکان‌هایی که مواجه با باکتری ها هستند، کاربرد دارد. با استفاده از این باکتری‌ها دیگر نگرانی‌های انتقال و رشد باکتری‌ها از بین خواهد رفت.

رنگ پودری الکترواستاتیک بر پایه پلی‌استر حاوی نانوذرات با خاصیت مقاومت در برابر خوردگی نیز دومین محصول شرکت رنگین نانوساختار است. پژوهشگران این شرکت با بررسی خواص نانومواد در فرآیند حفاظت خورگی و حفاظت کاتدی، با مطالعه فرآیندهای اکسایش-کاهش و انجام آزمایش‌های گوناگون، موفق به تولید این رنگ شده‌اند.

این پوشش الکترواستاتیک نانوساختار با در برداشتن نانوذرات مؤثر و مقاوم و فداشونده در برابر عامل خوردنده توانسته است تا ۵ برابر عمر قطعه‌های آهنی پوشش داده‌شده با رنگ را در مقایسه با رنگ‌های پودری الکترواستاتیک معمولی ارتقا بدهد.

ارتقاء خواص مقاومت در برابر خوردگی، ارتقاء خاصیت چسبندگی به سطح و حفاظت شیمیایی از سطح زیرین باقابلیت زیاد نانوذرات در این محصول میسر شده است.

این رنگ برای تمام پوشش‌های آهنی مناطق مرطوب و شرجی شمال و جنوب ایران، عسلویه یا شهرهای صنعتی (شهرهایی که باران‌های اسیدی دارند) که مدام در معرض عوامل خورنده جوی قرار دارند یا لوازم و تجهیزات خانگی که مدام در مواجه به شست‌وشو هستند، بسیار مناسب است و عمر مفید و ماندگاری سازه‌ها و دستگاه‌ها را چند برابر افزایش می‌دهد.

هم‌اکنون هردوی این محصول‌ها با اخذ تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران، آزمایشگاه‌های استاندارد، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه رازی (تست استاندارد و سطح اسپری در این آزمایشگاه انجام شده است)، آزمایشگاه زیست محصول و همچنین ثبت اختراع در سازمان اسناد کشور، به‌عنوان محصول دانش‌بنیان و نوآورانه، روانه بازارهای مصرف داخلی و جهانی شده‌اند و درحال ثبت اختراع بین‌المللی هستند.

هرچند از آغاز فعالیت این شرکت نوپا و دانش‌بنیان سه سال می‌گذرد اما پس از گذشت یک سال و نیم، با تلاش بی‌وقفه تیم اجرایش، محصول‌های این شرکت وارد بازار شده و توانسته رقابت خود را با رقبای داخلی آغاز کند. یکی از نقاط قوت این شرکت در بازار داخلی، تمرکز ویژه آن روی پوشش‌های نانوساختار است.

این شرکت طی یک سال و نیم گذشته با حضور در شش نمایشگاه بین‌المللی در شرق آسیا و گرجستان، با شرکای عمانی، چینی، ویتنامی، آذربایجانی، روس، عراقی و افغانی وارد مذاکره و گفت‌وگو شده و مراحل همکاری را پیش می‌برد.
این شرکت با یک هسته سه نفر کار را آغاز کرده اما اکنون ۹ نفر عضو فعال دارد. حدود پنج نفر نیز به‌صورت پاره‌وقت با این شرکت همکاری دارند.

به‌محض شکل‌گیری هسته اصلی و تدوین برنامه کاری این شرکت، سایت تخصصی برای شناسایی این محصول‌ها راه‌اندازی شد. همچنین علاوه‌بر تبلیغات در سایت‌های صنعتی، ۴ نسل مختلف کاتالوگ و بروشور برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی، علمی، چین و کره آماده و در مارکتینگ‌های دیجیتالی نیز این محصول‌ها معرفی و تبلیغ شدند.

پس از گذشت یک سال و نیم از عمر صنعتی این شرکت، حدود ۱۰ تن رنگ تولید و ۲۰۰ میلیون تومان گردش مالی نیز ایجاد شده است.

عمدتاً چند شرکت تجهیزات بیمارستانی، شیرآلات، لوازم تابلو برق طرف قرارداد با شرکت رنگین نانوساختار و خواهان استفاده از این محصول‌ها هستند.

این شرکت بنا دارد دانش فنی یکی از این محصول‌های نانویی را به هلدینگ چین منتقل و کار تولید و توسعه R&D را گسترش دهد.

همچنین این شرکت با اخذ حمایت‌های مادی و معنوی از ستاد نانو مانند انجام مشاوره و شناسایی راه درست ورود به بازار، توانست بخشی از هزینه‌هایش را پوشش دهد و با دغدغه‌های کمتری به بحث تبلیغات و حضور در نمایشگاه خارجی و داخلی بپردازد.