تسهیلات مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی برای تحقیقات صنعتی

مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (آیکن) زیرساخت‌های متنوعی نظیر سنتز نانوالیاف، نانوکامپوزیت‌، نانومواد، پوشش‌دهی در مقیاس‌ نانو، همگن‌سازی آلتراسونیک و پلاسمای سرد را در اختیار متقاضیان بخش پژوهش‌های دانشگاهی و صنعتی قرار می‌دهد.

آیکن بستری برای شناسایی و حمایت از ایده‌های نو و تبدیل آن‌ها به محصول، مشاوره به صاحبان کسب و کار به منظور استفاده از فناوری در تولیدات خود و ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاران است. با توجه به اهداف آیکن مبنی بر فراهم آوردن بستری مناسب برای رفع چالش‌های صنعتی و تبدیل ایده به محصول در حوزه فناوری نانو این مجموعه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به فراهم نمودن زیرساخت‌های صنعتی در ۶ حوزه فناوری نموده است. تاکنون بیش از ۷۰۰ ارائه خدمت در بخش‌های نانومواد، نانوالیاف، نانوکامپوزیت، نانوپوشش همگن‌ساز آلتراسونیک و پلاسمای سرد به متقاضیان دانشگاهی وصنعتی ارائه شده که از این میان بیش از ۴۲۰ خدمت به بخش دانشگاهی و ۲۸۰ خدمت به بخش صنعتی ارائه شده است.

در بخش پلاسمای سرد امکان ایجاد اصلاحات سطحی روی سطوحی مختلف فراهم است به طوری که بسترهایی نظیر منسوجات، شیشه و سرامیک برای اعمال اصلاح سطحی به این مرکز ارائه می‌شود. تجهیزات مستقر در این مرکز برای بسترهایی با شکل‌های مختلف مناسب هستند. همچنین امکان کاهش بار میکروبی مواد غذایی با استفاده از تجهیزات پلاسمای سرد این مرکز وجود دارد.

در بخش نانوالیاف می‌توان انواع مختلف پلیمرها را بسته به نیاز متقاضی به نانوالیاف تبدیل کرد و در نهایت این نانوالیاف روی سطوح از پیش تعیین شده قرار داده می‌شود.

در پلتفورم نانومواد، تجهیزات خردایش نظیر آسیاب گلوله‌ای برای سنتز انواع نانومواد وجود دارد و همچنین زیرساخت‌های خنک‌سازی برای کار با مواد حساس به گرما نیز در این پلتفورم مستقر است.

اسپارک پلاسما زینترینگ از دیگر پلتفورم‌های مستقر در آیکن است که با استفاده از کوره الکتریکی و گرمایش در خلاء می‌تواند انواع مواد اولیه را به محصولاتی با تراکم بالا تبدیل کند و محصولاتی با استحکام بالا برای استفاده در پروژه‌های دانشگاهی و صنعتی ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون فعالیت‌های آیکن به اینجا مراجعه کنید.