افزایش بازدهی نیروگاه ها با نانو فیلترهای صنعتی ایرانی

نانو فیلترهای صنعتی تاکنون وارداتی بوده و تحریم آن مشکلاتی از جمله کاهش بازدهی و افزایش مصرف انرژی در نیروگاه ها را بوجود آورده بود.اکنون یک شرکت دانش بنیان با تکیه دانش بومی و عبور از تحریم ها موفق به تولید و صادرات این محصول در مقیاس صنعتی شده است.

امروز در صنعت حساس و پرمصرف انرژی از فناوری مدرن نانو فیلترهابرای بالابردن بازدهی نیروگاه‎ها استفاده می کنند ایران به دلیل تحریم از این تکنولوژی حیاتی بی نصیب بوده است اما محققان ایرانی با تکیه بر دانش بومی موفق به تولید و صادرات این محصول در مقیاس صنعتی شده است.

به منظور بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش هزینه تولید برق، از پوشش‎های نانومتری ایرانی استفاده می‎کند. استفاده از این نانوپوشش‎ها بر روی لوله‎ های کندانسور، موجب افزایش راندمان این مبدل‎های حرارتی و کاهش افت خلا در آن‎ها می‎شود.

فیلتراسیون نامناسب هوای ورودی صدمات و خسارت‌های بسیاری به کمپرسور و توربین وارد می‌کند و به طور قابل توجهی بر عملکرد، کارآیی و عمر توربین گازی تاثیر گذاشته و با ایجاد افت فشار بالا، راندمان تولید برق را کاهش می‌دهد.

ذرات معلق در هوا دارای اندازه‌های میکرونی هستند، ازاین رو فیلترهای معمولی کارایی و بازده مناسب و لازم را ندارند، به گونه‌ای که پس از گذشت زمان منافذ فیلترها مسدود شده و مقاومت آن در برابر جریان هوا زیاد می‌شود تا جایی‌ که دیگر جریان هوا از آنها عبور نکرده و این باعث افزایش تعمیرات و هزینه‌های سیستم خواهد ‌شد.

امروزه صنعتگران در کشور با استفاده از فناوری نانو این محدودیت را از بین برده و نانوفیلترهایی تولید کرده‌اند که کارایی و راندمان فیلتراسیون بالاتری داشته و عمرشان نسبت به فیلترهای معمولی بیشتر است.

در این محصولات بستر فیلتر که وظیفه‌ اصلی فیلتراسیون را بر عهده دارد، با نانوالیاف پوشش داده می‌شود.این فیلترهای بهبود یافته با نانوالیاف در حال حاضر در مقیاس صنعتی در کشور تولید می‌شود و با استفاده از فناوری نانو، کلاس جدیدی از فیلترها ارائه شده است که خواص و ویژگی‌های مختص خود را دارند.

با استفاده از این نانوفیلترها استهلاک اجزای دستگاه ها کاهش می باید و افزایش بهره وری و کارایی رخ خواهد داد.

 

filereader.php?p1=main_c6f057b86584942e4