تولید و عرضه دستگاه های ایرانی برای مغناطیس‌سنجی نانوپودرها

شرکت مغناطیس دانش پژوه کاشان دستگاه مغناطیس‌سنج تولید و به بازار عرضه می‌کند. این سیستم‌های مغناطومتری قادر به اندازه‌گیری خواص مغناطیسی موادی با مغناطش حداقل emu ۰/۰۰۰۱ تا نمونه‌هایی با حداکثر ۵۰ واحد الکترومغناطیسی هستند. این محدوده اندازه‌گیری به این معنی است که این سیستم‌های مغناطومتری، قادر به مشخصه‌یابی نمونه‌های لایه نازک مغناطیسی، نانوپودرها و مواد توده‌ای مغناطیسی هستند.

تجهیزات این شرکت قادر هستند تا حلقه پسماند مغناطیسی و منحنی مغناطش اولیه را اندازه‌گیری کنند. همچنین اندازه‌گیری و رسم منحنی DCD وIRM و اندازه‌گیری چسبندگی مغناطیسی از جمله خدمات این تجهیزات هستند.

یکی از مهمترین و جالب‌ترین ویژگی‌های مواد، خاصیت مغناطیسی آن‌هاست که در حال حاضر به‌صورت گسترده‌ای مورد مطالعه و در طیف وسیعی از کاربردها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. کاربرد گسترده مواد و تجهیزات مغناطیسی در فناوری‌های جدید و صنایع در حال توسعه، از علوم پایه (فیزیک، شیمی و علم مواد) و مهندسی (الکترونیک، رایانه و مخابرات)، زمینه‌های تحقیقاتی گسترده و متعددی را برای محققان فراهم آورده است. نانوسیم‌های مغناطیسی، هدهای خوانش اطلاعات (نانوساختارهای دارای ویژگی GMR) و سیستم‌های نوین ذخیره اطلاعات تنها برخی از کاربردهای امروزی مواد مغناطیسی هستند.

تحقیقات بر روی خواص مغناطیسی مواد نیازمند اندازه‌گیری‌های متنوع و دقیق آن‌ها است. یکی از دستگاه‌های اصلی اندازه‌گیری خواص مغناطیسی، مغناطومترها هستند که به روش‌های مختلف و در شرایط گوناگون (دما، میدان مغناطیسی و جهت‌گیری نمونه) مغناطش یک نمونه از ماده را اندازه‌گیری می‌کنند.

شرکت مغناطیس دانش پژوه کاشان یکی از تولیدکننده مغناطومترهای VSM، AGFM و سیستم مرکب VSM/AGFM در کشور است. این شرکت با ساخت سیستم VSM با قابلیت اندازه گیری FORC موفق به کسب رتبه سوم جشنواره خوارزمی و ۱۲ محصول برتر شده است. از محصولات دیگر شرکت می‌توان به تسلامتر، سیستم مرکب آندایز/الکتروانباشت، سیستم لایه نشانی چرخشی اشاره نمود.