ارائه تجربیات حوزه نانوپوشش های دکوراتیو و تقدیر از صنایع پیشرو

دومین نشست تخصصی صنعتی با موضوع تبادل تجربیات در حوزه نانوپوشش روز یکشنبه 22 مهر با حضور فعالان این حوزه در حاشیه نمایشگاه فناوری‌نانو برگزار ‌شد.

نانوپوشش‌ها از حوزه های بسیار مهم در فناوری نانو بوده به طوری که از 13736 میلیارد ریال فروش محصولات نانویی در سال 1396، نزدیک به 40 درصد از حجم فروش مربوط به حوزه نانوپوشش‌های صنعتی بوده است. از این رو، نشست تخصصی در این حوزه در حاشیه نمایشگاه تدارک دیده شد. دومین نشست تخصصی صنعتی، با موضوع تخصصی «ارائه تجربیات حوزه نانوپوشش‌های دکوراتیو و تقدیر از صنایع پیشرو » روز یکشنبه 22 مهر ماه از ساعت 14 الی 17 برگزار ‌شد.

در این نشست نمایندگانی از صنایع مختلف نظیر شیرآلات بهداشتی، صنایع آبکاری و صنایع یراق‌آلات، دستگیره و پلاک به همراه میهمانانی از خانه آبکاری حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دکتر رضا اسدی‌فرد، مدیر کارگروه صنعت و بازار،  در مورد سیاست‌ها و برنامه‌های ستاد در خصوص توسعه فناوری‌نانو در کشور سخنرانی کردند. ایشان به تشریح فرصت‌های موجود در بخش صادرات و حمایت‌های ستاد از صادرات محصولات پرداختند و برنامه‌ها و چشم‌اندازهای ستاد را تبیین کردند.

سپس دکتر علی نجیمی، دبیر کارگروه صنعت و بازار،  در خصوص شبکه تبادل فناوری نانو صحبت کردند. ایشان در ادامه به این بحث پرداختند که شبکه تبادل چگونه می‌تواند حلقه واسط میان شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌نانو و شرکت‌های صنعتی باشند تا فناوری‌نانو وارد صنعت شود. نجیمی به تشریح برخی از تسهیلات و مساعدت‌های ستاد از شرکت‌ها پرداخت.

در ادامه مهندس رشیدی،  مدیربازرگانی شرکت یارنیکان صالح، فعال در حوزه نانوپوشش‌های دکوراتیو، درباره تاریخچه بیش از یک دهه این شرکت پرداخت و ازمسیر تبدیل دستگاه‌ها در مقیاس آزمایشگاهی به دستگاه‌های صنعتی سخن گفت. در ادامه ایشان به توضیح درباره شرکت‌ها و موسسه‌های طرف قرارداد خود پرداخت. رشیدی توضیحاتی درباره توانمندی و پتانسیل‌های دستگاه‌های این شرکت ارائه کرد. در پایان جلسه پرسش و پاسخی انجام شد.

​نانوپوشش های دکوراتیو جزء پوشش های پیشرو در خانواده پوشش های تزیینی بوده و به لحاظ ایجاد طیف گسترده رنگی در کنار بهبود خواص سطحی مورد اقبال و توجه صنعتگران در حوزه های مختلف گردیده است.

از جمله صنایعی که در کشور بیشتر از بخش‌های دیگر در بکارگیری این پوشش‌ها پیش قدم شده‌اند می توان به شرکت های حوزه تولید شیرآلات بهداشتی، صنایع سرامیک، کاشی، ابزار و یراق و همچنین لوازم خانگی اشاره کرد.

به واسطه اقدامات شبکه تبادل فناوری نانو و کارگزاران این مجموعه در رویدادهای صنعتی مختلف، شرکت‌های مدعو عمدتا از این پوشش ها شناخت دارند، لذا آنچه مدنظر برگزارکنندگان نشست فوق بوده شناخت بیشتر این شرکت‌ها از وضعیت فناوری پوشش ها و آشنایی بیشتر با مشوق‌ها و تسهیلات ارائه شده از طرف ستاد توسعه فناوری نانو و همچنین شبکه تبادل فناوری نانو است.