تعامل نانویی شرکت‌های داخلی در حوزه نانوپوشش‌ها

شرکت دانش بنیان یارنیکان صالح، تولید‌کننده تجهیزات لایه‌نشانی در خلأ، اقدام به ارائه محصولات خود به چندین شرکت تولید‌کننده شیرآلات و کاشی سرامیک داخلی کرده که با استقبال گسترده‌ای از سوی آن‌ها همراه بوده است.

اعمال نانوپوشش‌های تزئینی، نانوپوشش‌های ضد خوردگی و نانوپوشش‌های ضدسایش از قابلیت‌های تجهیزات پوشش‌دهی تولیدی شرکت یارنیکان صالح است.

به طور کلی استفاده از پوشش، به منظور ارتقا خواص سطحی محصولات و قطعات صنعتی صورت می‌گیرد. با توجه به معضلات پرهزینه از جمله سایش و خوردگی، طی سال‌های اخیر استفاده از نانوپوشش‌ها در صنعت اهمیت روزافزونی یافته است. در این راستا، شرکت‌های مختلفی در کشور اقدام به ارائه خدمات پوشش‌دهی یا تولید تجهیزات پوشش‌دهی کرده‌اند. شرکت دانش بنیان یارنیکان صالح یکی از شرکت‌هایی است که توانسته با تکیه بر دانش ایرانی، تجهیزات اعمال نانوپوشش‌های چند منظوره را در مقیاس صنعتی تولید و به سایر صنایع عرضه کند.

بابک رشیدی مدیر بازرگانی شرکت دانش بنیان یارنیکان صالح، ضمن معرفی اجمالی این شرکت دانش بنیان به تبیین فعالیت‌های تولیدی و خدماتی آن پرداخت : «مجموعه ما از سال 1384 فعالیت خود را در زمینه تولید آزمایشگاهی تجهیزات لایه‌نشانی آغاز کرد و پس از چندین سال کسب تجربه در این حوزه، موفق به تولید این تجهیزات در مقیاس صنعتی شد که کاربرد عمده آن‌ها در صنعت کاشی و سرامیک بود و در این صنعت حدود دو سال خدمات پوشش‌دهی ارائه داد. پس از آن با توجه به رکود حاکم بر بازار صنعت ساختمان، تصمیم گرفتیم تا شرایطی را برای تجهیزات فراهم کنیم تا بتوان فراتر از حوزه کاشی و سرامیک از آن‌ها استفاده کرد. در این راستا تجهیزاتی را با قابلیت پوشش‌دهی فلزات تولید کردیم تا بتوانیم به مجموعه‌های تولیدی شیرآلات، ظروف آشپزخانه و یراق آلات خدمات داده و تجهیزات مربوطه را به فروش برسانیم.»

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر فعالیت شرکت ما بر روی ساخت تجهیزات پیشرفته لایه نشانی در خلأ و ارائه آن‌ها به شرکت‌هایی که مایل به ایجاد ارزش افزوده برای محصولاتشان هستند، متمرکز شده است. برای مثال مجموعه‌های تولیدی از جمله مجموعه‌های تولیدی شیرآلات از قبیل شرکت‌های ادرینا، کلارپویا، شودر و پارس برنزان، در حوزه کاشی سرامیک مجموعه نگارستان و شرکت آراسرام و در حوزه تولید ظروف آشپزخانه، مجموعه تک استیل پایا، خطوط تولید خود را به تجهیزات لایه‌نشانی در خلأ مجهز کرده‌اند.»

این فعال صنعتی حوزه نانو، مزایایی از قبیل ایجاد مقاومت به سایش و خوردگی فوق العاده برای قطعات فلزی را خصوصیات منحصربفرد این نوع پوشش‌ها دانست و افزود: «علاوه بر بحث ایجاد مقاومت به سایش و خوردگی بسیار بالا برای قطعات صنعتی متنوع، می‌توان به ایجاد انواع رنگ‌ها از جمله رنگ‌های طلایی، هفت رنگ و دودی برای این قطعات نیز اشاره کرد. همچنین فرایند لایه‌نشانی در خلأ از خصوصیات کم‌نظیری از قبیل عدم ایجاد نگرانی‌های زیست محیطی و نداشتن پساب نیز برخوردار است.»

لازم به ذکر است حوزه نانوپوشش های صنعتی در سال 1396 حدود 5300 میلیارد ریال (39 درصد) از بازار حدودا 14 هزار میلیارد ریالی محصولات نانویی را به خود اختصاص داده است.