کاشی و سرامیک ضدباکتری، محصولی ایرانی با فناوری نانو

فناوران ایرانی در شرکت تانیا سرام با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به تولید کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات شدند.

کاشــی و ســرامیک‌ها یکــی از پرکاربردترین مصالح ســاختمانی هســتند که پایدار شیمیایی و ظاهری بالای آن‌ها باعث شده به‌‌طور گسترده در محیط‌های مختلف بیمارستانی و خانگی مورداستفاده قرار بگیرند. کاشی‌های سرامیکی به خودی خود خاصیت آنتی‌باکتریال نداشته و میکرو ارگانیسم‌ها می‌توانند به‌راحتی و به خصوص در محیط‌های مرطوب روی سطح آن تکثیر ‌شوند و سلامت انسان را به خطر بی‌اندازند.

اخیرا فناوران شرکت تانیا سرام به منظور رفع این مشکل موفق به تولید کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات شده‌اند. نانوذرات استفاده شده در این محصول یکی از غنی‌ترین نانوساختارها است که خواص منحصربه‌فردی دارد. یکی از این خواص، خاصیت ضدمیکروبی قوی آن در برابر باکتری‌های گوناگون است؛ به گونه‌ای که این پوشش‌ آنتی‌باکتریالی می‌تواند از تشکیل باکتری‌ها، رشد جلبک‌ها و میکروب‌ها روی سطح جلوگیری کند. همچنین این نوع نانوذرات با محیط زیست‌سازگار هستند.

این محصول با توجه به قابلیت ویژه خود در حوزه کنترل باکتری ها می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد. هدف اصلی از تولید این نوع کاشی و سرامیک در وهله نخست به‌کارگیری آن در مراکز بهداشتی و بیمارستانی است اما خواص آنتی‌باکتریالی بالای نانوذرات مورد مصرف در این محصول باعث شده، این کاشی‌ها علاوه بر مراکز درمانی و بهداشتی در مدارس و مهدکودک‌ها نیز کاربرد زیادی داشته باشد.

ماندگاری خواص آنتی‌باکتریال در طولانی‌مدت از جمله مهم‌ترین مزایای رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه است. این نانومواد با توجه به قابلیت اختلاط در فرآیند تولید، همراه با لعاب به این محصول اضافه می‌شود که این مساله ماندگاری طولانی‌مدت خواص آنتی‌باکتریال این کاشی‌ها را رقم می‌زند و باعث می‌شود حتی پس از چندین بار شست‌وشو خاصیت خود را از دست ندهد.

این محصول توانسته گواهینامه نانو مقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کند.
گفتنی است، شرکت تانیاسرام شهریورماه سال ۹۶ در منطقه محروم گاریزات در استان یزد افتتاح شد. هدف از تاسیس این شرکت تولید کار و اشتغال‌زایی در منطقه محروم است؛ این شرکت با تولید این محصول توانسته است زمینه اشتغال ۶۲ نفر را فراهم کند.