صنعت فرش ایرانی با فناوری نانو

فرش‌ها در اثر عوامل مختلفی مانند رفت‌وآمد، تماس با رطوبت و یا ریختن موادغذایی، عوامل بیماری‌زا را در خود جای می‌دهند و می‌توانند تهدیدی برای سلامت افراد باشند. علاوه بر این باکتر‌ی‌ها می‌توانند منجر به ایجاد بوی نامطبوع در فرش شوند. این امر به‌ویژه در مراکز پررفت‌وآمد مانند مساجد محسوس‌تر است؛ در این شرایط استفاده مستمر از مواد ضدعفونی‌کننده برای از بین بردن باکتری‌ها ضروری است.

فناوری نانو با ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در فرش توانسته این مشکل را رفع کند و مزیتی مهم به این کالای کهن و ارزشمند بیافزاید. فناوری نانو سال‌هاست که در صنعت نساجی خصوصاً برای لباس زیر، جوراب و لباس‌های ورزشی به کار می‌رود اما بهره‌گیری از این فناوری برای منسوجات خاب‌بلند مانند فرش ماشینی در مقایسه با سایر منسوجات نیازمند دقت، کنترل و هزینه بیشتر است.

تلفیق فناوری و هنر در تاروپود فرش‌های ماشینی
شرکت فرش پامچال توانسته، با تکیه بر دانش و تجربه کارکنان و کارشناسان خود، با آزمودن فناوری نانو در تولید فرش ماشینی آکریلیک یک فرش نانویی را به تولید برساند.

استفاده از فناوری نانو در تاروپود فرش منجر به ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال شده که کاهش چشمگیر تولید و تکثیر عوامل بیماری‌زا را به همراه دارد.

فرش نانویی پامچال حساسیت‌های پوستی و تنفسی را تحریک نمی‌کند و برای افراد مبتلا به آلرژی، انتخاب مناسبی است. همچنین با توجه به تماس بیشتر بدن کودکان با سطح فرش و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کودکان، استفاده از این فرش امکان ابتلا به بیماری‌های پوستی و حساسیت را کاهش می‌دهد.

از طرفی دارا بودن خاصیت ضدبو باعث می‌شود فرش‌ها در مکان‌های با رفت‌وآمد زیاد بوی نامطبوع نگیرند و از این جهت انتخاب بسیار مناسبی برای اماکن عمومی مانند مساجد، تکایا و مجتمع‌های فرهنگی هستند.

نکته مهم این است که نانوذراتی که در بستر الیاف فرش قرار می‌گیرند بافت و حس طبیعی فرش را تغییر نمی‌دهند. در واقع با استفاده از فناوری نانو می‌توان خواص فرش را به گونه‌ای تغییر داد که خواص اولیه آن از جمله راحتی و لطافت فرش حفظ شود و هیچ‌گونه تغییری در ظاهر فرش ایجاد نشود.

علاوه بر این با اضافه شدن مواد آنتی‌یووی و آنتی‌استاتیک به فرش، دوام فرش بیشتر شده و رنگ فرش برای مدت طولانی‌تری ثابت می‌ماند.

فرش نانویی پامچال مرحله تولید آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته و تمامی طرح‌ها و نقشه‌های موجود، در سایزهای مختلف قابلیت تولید را دارند.

این فرش ماشینی حاوی نانوذرات تمام آکریلیک است و براساس گواهینامه نانومقیاس ستاد ویژه توسعه فناوری تولید می‌شود.

از آنجا که در تولید نانومواد این محصول از مواد سالم و غیرسمی استفاده شده است، فرش نانویی پامچال تأثیر منفی بر روی محیط‌زیست و بدن انسان نخواهد داشت.

میزان فعالیت ضدباکتریایی این محصول مطابق با استاندارد ملی «نساجی- تعیین فعالیت ضدباکتریایی در کالاهای نساجی» به شماره ISIRI 11070 موردارزیابی قرار گرفته است. فعالیت ضد باکتریایی شاخصی از میزان توانایی محصول در از بین بردن باکتری‌های در تماس با محصول است که از مقایسه لگاریتمی تعداد باکتری‌های موجود بر روی نمونه شاهد و نمونه محصول بعد از ۲۴ ساعت تماس با باکتری به دست می‌آید. طبق استاندارد، هنگامی که فعالیت ضدباکتریایی محصول بین ۲ تا ۳ باشد، اثرگذاری معنی‌دار است.

تولیدکننده فرش‌های آنتی‌باکتریال 
فرش پامچال با به‌کارگیری تجربیات فرش دستباف در اوایل دهه ۷۰ با نام تجاری «فرش گلمهر» و با شعار کیفیت، تنوع و نوآوری، فعالیت خود را در زمینه فرش ماشینی و تابلوفرش آغاز کرد و توانست با توجه به سلایق مصرف‌کنندگان محصولات جدیدی از جمله تابلوفرش ماشینی و پشتی ماشینی تولید کند و با ارائه محصول با کیفیت رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی فرش ماشینی، این شرکت همزمان با به‌روز کردن ماشین‌آلات تولیدی خود در سال ۱۳۸۱، محصولات جدید را با برند «فرش پامچال» به بازار عرضه کرد.

«فرش پامچال» طی بیش از دو دهه فعالیت با بهره‌گیری از توان و تجربه قبلی، بهره‌مندی از نیروهای جوان و تحصیل کرده و به‌کارگیری ماشین‌آلات تولیدی مدرن، صنعت جدید و اصالت هنر قدیمی را ترکیب کرده و دست به ابتکارات و نوآوری‌های فراوانی در صنعت فرش ماشینی زده است که تولید فرش آنتی‌باکتریال و ضدبو جدیدترین آن است.

برای آشنایی بیشتر با فرش ماشینی آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید شده توسط فرش پامچال به صفحه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو ایران مراجعه کنید.