نسل جدید نانوعایق‌های حرارتی ساخت داخل

بسیاری از فرایندهای صنعتی در دمای متفاوت از دمای محیط صورت می‌گیرند، بنابراین کنترل دمای فرایندها و جلوگیری از نوسان در آن از طریق تبادل گرما با محیط جهت حفظ کیفیت محصول و شرایط مطلوب عملیات و تجهیزات و نیز کاهش مصرف انرژی یکی از دغدغه‌های اصلی در بسیاری از صنایع است. جهت رسیدن به این اهداف عایق‌کاری تجهیزات، عمومی‌ترین و ساده‌ترین راهکار است و از آنجا که عایق‌های حرارتی بازار مصرف جهانیِ بسیار بزرگی دارند تلاش‌های گسترده‌‌ای در جهت افزایش کیفیت، کارایی، طول عمر و… از طریق ارتقای عایق‌های موجود یا ارائه عایق‌های جدید وجود دارد.

آیروژل یکی از ابرعایق‌های ارائه شده در این زمینه بر مبنای فناوری نانو با تکنولوژی ساخت بالا و خواص فوق‌العاده جذاب است که می‌تواند بسیاری از نیازمندی‌ها و اشکالات موجود در عایق‌های مرسوم را برآورده کند و قابلیتی منحصربه‌فرد برای استفاده در برخی تکنولوژی‌ها و تجهیزات را دارد.

آیروژل‌ها از نانوذراتی که در یک شبکه سه‌بعدی به هم پیوسته‌اند و به وجود آورنده یک ساختار بسیار متخلخل هستند، تشکیل شده‌اند. ایروژل‌ها سبک‌ترین جامدات تجاری موجود با ساختار نانومتخلخل تا تخلخل ۹۹ درصد هستند. اندازه حفرات آن‌ها عموماً در محدوده nm 2-50 است. کمترین هدایت حرارتی را در میان جامدات داشته و هدایت حرارتی آن‌ها حتی می‌تواند، پایین‌تر از هوا باشد.

انتقال حرارت هدایتی نیز از طریق بخش جامد ایروژل که همان ذرات سیلیکا است، انجام می‌گیرد؛ اما به دلیل حجم و جرم بسیار کم ذرات سیلیکا انتقال حرارت از طریق هدایت در مسیر این ذرات جامد نیز عملاً ناچیز خواهد بود.

شرکت پاکان آتیه نانو دانش توانسته ضمن تولید انحصاری گرانول‌های آیروژل و بلنکت منعطف آیروژل در داخل کشور موفق به دریافت گواهی نانومقیاس برای تولید این محصولات شود.

سیلیکا آیروژل که می‌تواند به‌عنوان عایق حرارتی سرد و گرم از بازه دمایی oC۲۰۰ – تا oC۶۵۰ مورداستفاده قرار گیرد، در دو فرم گرانولی و بلکنت (شامل برد و پتویی) تولید می‌شود. گرانول‌ها هم به‌صورت مستقیم به‌عنوان عایق استفاده می‌شوند و هم به پوشش‌های مختلف نظیر رنگ، گچ و سیمان و فوم‌های مختلف افزوده شده و رنگ عایق یا گچ و سیمان عایق تولید می‌شود. فرم بلنکت نیز می‌تواند همانند عایق‌های پیوسته نظیر پشم سنگ اما با کارایی و خواص بسیار متفاوت و مطلوب در تجهیزات و عملیات‌های مختلف استفاده شوند.

کاربرد این عایق از صنایع نظامی، فضایی و دفاعی گرفته تا صنایع شیمیایی و معدنی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع دارویی و غذایی، صنایع ساخت تجهیزات مختلف نظیر توربین و کمپرسور تا بخش کشاورزی و ساختمان گسترده است.پودر آیروژل آب‌دوست و آب‌گریز جایگزین مناسبی برای انواع فوم سیلیکای وارداتی است که در صنایع مختلف مانند رنگ، دارویی، چسب، رزین و… در حجم انبوه به‌عنوان غلظت‌دهنده استفاده می‌شود.

اصلی‌ترین تولیدکنندگان سیلیکا آیروژل در دنیا شرکت‌های اسپن (Aspen) و کابوت (Cabot) آمریکا هستند. در برخی کشورها نظیر چین، اسپانیا و سوئیس نیز تولید این محصول تحت لیسانس شرکت‌های آمریکایی یا به‌صورت مستقل انجام می‌گیرد.

در ایران نیز شرکت پاکان آتیه نانو دانش تولیدکننده انحصاری این محصول است و بر اساس آنالیزهای انجام شده در پژوهشگاه‌های معتبر کشور بسیاری از خواص محصول تولید شده توسط شرکت پاکان آتیه مشابه نمونه آمریکایی است و حتی در برخی موارد نتایج بهتری حاصل شده است.

اصلی‌ترین مزیت محصول تولیدی این شرکت هزینه تمام شده بسیار پایین‌تر آن نسبت به موارد خارجی است.

گفتنی است این محصول جزو محصولات با تکنولوژی و حساسیت بالا است؛ به‌گونه‌ای که در اطلاعات ارائه شده در سایت بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در دنیا، یعنی شرکت اسپن، به‌صورت صریح نام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که فروش محصول به آن ممنوع است، آمده است.

کیفیت بالای محصولات، تولید انواع محصولات و نانوکامپوزیت‌های آیروژل، قیمت تمام شده بسیار پایین‌تر، تولید با مواد اولیه داخلی، دانش فنی بومی‌سازی شده و روش تولید منحصربه‌فرد شرکت از جمله مزایای رقابتی محصول تولیدی شرکت پاکان آتیه نانو دانش است.

این شرکت توانسته برای محصولات گرانول‌های آیروژل و بلنکت منعطف آیروژل گواهی‌نامه نانومقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کند.

تأییدیه مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی، تأییدیه استانداردهای بین‌المللی از پژوهشگاه متالورژی رازی، تأییدیه کیفیت و کارایی از پالایشگاه نفت تبریز، تأییدیه کیفیت محصول بلنکت از شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا و تأییدیه کارایی محصول در شرایط حاد حرارتی از موسسه صنایع شیمیایی وزارت دفاع از دیگر تأییدیه‌های اعطایی به این محصول است.

شرکت پاکان آتیه نانو دانش با پشتوانه تحقیقاتی حدود ۱۰ ساله و تیم علمی قوی در سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرد. بعد از موفقیت‌های اولیه در ساخت آزمایشگاهی محصول و جذب سرمایه اولیه تولید خود را به‌صورت نیمه‌صنعتی در پایان سال ۹۵ با موفقیت به انجام رساند و در ادامه با افزایش سرمایه، به‌منظور افزایش مقیاس تولید، شروع به تولید صنعتی محصول و ارائه آن به بازار هدف در ابتدای سال ۱۳۹۷ کرد.

تمامی مراحل کار از نظر طراحی فرایند تولید و طراحی و ساخت تجهیزات توسط تیم فعال در این شرکت انجام گرفته و فرایند تولید کاملاً بومی بر مبنای دانش پرسنل شرکت بوده است. همچنین مواد اولیه مورداستفاده در فرایند تولید، مواد داخلی است که از نقاط قوت موجود در شرکت پاکان آتیه نانودانش محسوب می‌شود.

این شرکت ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار مترمربع انواع بلنکت و بیش از ۱۰۰ مترمکعب انواع گرانول را دارد که این ظرفیت به‌زودی به حدود ۵ برابر افزایش خواهد یافت.

شرکت توگا از مجموعه شرکت‌های بزرگ مپنا، صنایع دفاعی و نظامی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، صنایع هسته‌ای کشور و صنایع رنگ از جمله طرف‌های قرارداد محصول تولیدی هستند.

مسئولان این شرکت بروکراسی اداری، عدم اعتماد به محصولات تولید داخل، وجود الزام به برگزاری مناقصات در عین تولید انحصاری، سیستم خرید رابطه‌ای در برخی صنایع مهم، عدم پرداخت به‌موقع هزینه محصولات توسط ارگان‌های دولتی، ارائه تسهیلات با شرایط بسیار سخت و غیرقابل اجرا را از جمله مشکلات تجاری‌سازی این محصول می‌دانند، اما در عین حال معتقدند که کیفیت و کارایی بالای محصول تولیدی در برخی صنایع بزرگ کشور، نتایج خوبی را پس از رایزنی‌ها و معرفی محصول به همراه داشته است.

ستاد توسعه فناوری نانو نیز از طریق ارائه کمک هزینه‌های اخذ استانداردهای محصول، ارائه مشاوره در حوزه‌های مختلف و نظارت در عقد قراردادهای کارگزاری جهت بازاریابی و فروش محصولات از شرکت پاکان آتیه نانو دانش حمایت کرده است.