تولید صنعتی شیشه‌های نانو و کم‌گسیل توسط گروه صنعتی شیشه کاوه

گروه صنعتی شیشه کاوه، با شیشه‌های کم‌گسیل با قابلیت فیلترکردن طول‌موج‌های مادون قرمز و فرابنفش، امکان مدیریت بهتر انرژی را در داخل ساختمان فراهم می‌کند. در شیشه‌های کم‌گسیل با پوشش لایه‌ نازک فلزی و اکسید فلزی و با بهره‌گیری از فناوری نانو، انعکاس و کاهش عبور اشعه ماوراء بنفش و بخشی از اشعه مادون قرمز صورت می‌گیرد که این کار موجب کاهش قابل توجه اتلاف حرارتی در فصول سرد و گرم با حفظ نورمرئی می‌شود.

جمشید رحیمی از مدیران این شرکت می‌گوید: « زمانی که ما شروع به کار کردیم، بازارهای داخلی را مورد نظر داشتیم، با توسعه بیشتر محصولات به نقطه‌ای رسیدیم که الزاما باید از فناوری‌نانو برای توسعه بیشتر محصولات استفاده می‌کردیم. از ده سال پیش، کار با فناوری‌نانو در شرکت کاوه شروع شد و در حال حاضر این فناوری به گونه‌ای بومی‌سازی شده که کارشناسان خود مجموعه اقدام به توسعه محصولات جدید می‌کنند.»

هم‌اکنون شیشه‌هایی با رنگ‌های آبی، سبز، برنزی، صورتی و طیف‌های مختلف رنگی با استفاده از فناوری‌نانو در این مجموعه تولید می‌شود. همچنین تولید شیشه‌های خاص برای جلوگیری از اتلاف انرژی با روش لایه‌نشانی، از دیگر دستاوردهای این مجموعه است.

مهندس رحیمی می‌افزاید: « سال‌هاست که با کارشناسان ستاد توسعه فناوری‌نانو همکاری داریم و موفق به دریافت گواهی نانومقیاس هم شده‌ایم. با کمک ستاد نانو در نمایشگاه‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی شرکت می‌کنیم. برای مثال در اندونزی محصولات نانویی شرکت کاوه به صنایع این کشور معرفی شده است.»

شیشه‌های کم‌گسیل این شرکت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بخشی از طول موج مادون قرمز نور و فرابنفش خورشید را از خود عبور نداده و در نتیجه داخل ساختمان در طول روزهای گرم تابستان، افزایش دمای کمتری را تجربه کند. این شیشه‌ها در پنجره‌های دو جداره ساختمانی استفاده می‌شود، نور به راحتی به داخل ساختمان وارد می شود اما گرما بیرون از پنجره می‌ماند.

حدود ۶۰ درصد از اتلاف انرژی در پنجره‌ها از طریق شیشه است در واقع پنجره‌ها پاشنه آشیل در کنترل مصرف انرژی است. شیشه‌های کم گسیل با کنترل میزان تابش به صرفه‌جویی انرژی کمک می‌کند. این شیشه‌ها در تابستان و زمستان می‌تواند با کنترل تابش، مصرف انرژی را کاهش دهند.

کاربرد این شیشه‌های کم گسیل به پنجره‌های ساختمانی محدود نمی‌شوند بلکه در یخچال‌های صنعتی و کوره‌ها نیز این فناوری می‌تواند به کاهش مصرف انرژی کمک شایانی نماید. در کوره‌ها گرمای تولید شده در داخل کوره که بسیار ارزشمند است و برای آن انرژی زیادی مصرف شده با کمک این نوع شیشه در داخل کوره باقی مانده و به بیرون نشت نمی‌کند.

شیشه کاوه بیش از ۴۰ سال تجربه به عنوان بزرگترین تولیدکننده شیشه و بلور در بخش خصوصی دارد که ۱۴ هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده است. بلور خانگی و ظروف صنایع بسته‌بندی، انواع شیشه‌های تخت و مواد اولیه شیشه بلور از جمله حوزه‌های کسب و کار شرکت بلور کاوه است. گستره فعالیت‌های گروه صنعتی شیشه کاوه به گونه‌ای است که  استان‌های مختلفی نظیر خراسان، تهران، آذربایجان، قزوین و زنجان را در بر می‌گیرد.