ترویج صنعتی و معرفی فرصتهای تجاری فناوری نانوی ایران در نوزدهمین نمایشگاه تخصصی خودرو یزد

نوزدهمین نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات یدکی و تجهیزات تزئیناتی در نمایشگاه بین المللی یزد در تاریخ 19 تا 22 دی ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ الی ۲1 به مدت 4 روز برگزار شد.

احمد قافی مدیر عامل نمایشگاه های بین المللی یزد گفت: نوزدهمین نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات یدکی و تجهیزات تزئیناتی و تقویتی، دیتیلینگ و کارواش، نقاشی و صافکاری، تعمیرگاهی و مکانیکی خودرو با حضور بیش از 20 غرفه از استان های یزد، تهران، فارس، خراسان رضوی و مازندران در شهرک نمایشگاه های بین المللی یزد برگزار می گردد.

این نمایشگاه با هدف افزایش دانش فنی، انتقال تجربه و دانش و بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی، با تکیه بر نوآوری و همچنین بهبود کیفیت این صنعت در فضایی به وسعت 5 هزار متر مربع از 19 دی ماه به مدت 4 روز برگزار می گردد.

وی در ادامه افزود: نوزدهمین نمایشگاه خودرو در یزد در شرایطی برگزار می گردد که امیدها برای آنکه این صنعت بتواند بستری مناسب برای ارائه محصولات و خدمات فعالان این حوزه و فرصتی برای تعامل و توسعه این صنعت فراهم کند، پررنگ تر از همیشه است.

گفتنی است رونمایی از اولین کمپرسی 6 در 4 تمام اتوماتیک داخلی از برنامه های جانبی نمایشگاه خوردو می باشد. این نمایشگاه در تاریخ 19 تا 22 دی ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ الی ۲1 پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.

در تاریخ ۱۹ تا ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲ از نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات یدکی و تجهیزات تزئیناتی در شهرک نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد برگزار گردید. این نمایشگاه  با مشارکت بیش از 20 شرکت داخلی در زمینه‌های مختلف مانند خودروسازی، قطعات یدکی، تجهیزات تزئیناتی، روانکاری، بیمه و …برای شرکت فرصت‌های زیادی را برای ارتقای کسب‌وکار، افزایش بازار و صادرات، ایجاد همکاری‌های صنعتی و انتقال فناوری فراهم کرد. این بازدید با هدف معرفی  آخرین دستاوردها و فناوری های نانو در صنعت خودرو، ایجاد ارتباطات تجاری و صنعتی با تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات و خدمات مرتبط، فراهم‌سازی فرصت‌های همکاری و توسعه بازار در زمینه نانو صورت گرفت.

مهندس فهیمه اسدی اسد آباد، بعنوان پایشگر (از شرکت کائنات کبیر کارگزار بخش ترویج صنعتی ستاد نانو)، در طول یک روز کامل از کلیه غرفه‌های این نمایشگاه بازدید نمود و برای بهره‌برداری از این فرصت‌ها با برخی از نمایندگان شرکت‌های مهم و برجسته در مورد فناوری نانو و دستاوردهای ایران در این زمینه صحبت شد . معرفی 76 محصول نانو مرتبط با صنعت خودرو را از روی سایت نانو پروداکت به علاقمندان نشان داد. معرفی محصولات شرکت عایق خودرو توس، تولیدی کوشش رادیاتور، روغن موتور اولکا و  …. و همچنین معرفی شرکت های تولید کننده مواد اولیه و کامپاندهای نانو که نشان دهنده پیشرفت ایران در قطعات خودرو است ،از فعالیت های ترویجی نانو در نمایشگاه بود. گروه رصد و پایش نمایشگاهی بخش ترویج صنعتی ستاد نانو، ضمن حضور و ارتباط‌ گیری با مدیران صنعتی و تولیدی در این نمایشگاه،  به معرفی فرصتهای تجاری و صنعتی فناوری نانوی ایرانی پرداختند. همچنین در خصوص ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، اهداف، دستاوردهای صنعتی و حمایت های آن از شرکت های دارای گواهی نانومقیاس، به مدیران و کارشناسان حاضر در این رویداد، توضیحات و راهنماییهای لازم صورت گرفت، درخواست های نشست و جلسات تخصصی دریافت گردید . شرکت ها بیشتر مایل بودند که به جای شرکت در سمینار محصولات مرتبط به آنها معرفی گردد. که  برای محصولات مرتبط به سایت نانو پروداکت ارجاع داده شد.

در ادامه به معرفی و ارزیابی برخی از این شرکت‌ها می‌پردازیم

شرکت فردا دیزل: این شرکت یکی از بزرگترین و پیشروترین خودروسازان در کشور است که با بهره‌گیری از تکنولوژی و همکاری با شرکت‌های برتر جهانی، خودروهایی را در رده‌ها و مدل‌های مختلف تولید و عرضه می‌کند.

نمایندگی خودرو دادخواه : این شرکت نیز یکی از معتبرترین و موفق‌ترین خودروسازان در کشور است که با بهره‌گیری از تکنولوژی و همکاری با شرکت‌های برتر جهانی، خودروهایی را در رده‌ها و مدل‌های مختلف تولید و عرضه می‌کند

به صورت کلی سه کاربرد اصلی برای استفاده صنعتگران در صنایع خودرو سازی معرفی گردید :

 

1- پوشش های PVD،CVDدر صنعت خودرو

از جمله چالش های مطرح در صنعت خودرو می توان به تخریب سطوح قطعات موتورها ، گیر بکس ، چرخ دنده ها و بلبرینگ ها و همچنین تیغه های برش قطعه سازی مانند  هاب و شیپر ها مورد استفاده در این صنعت به موجب عواملی مانند اصطکاک ،  سایش و خوردگی و همچنین شرایط محیطی اشاره کرد.   در این نمایشگاه ترویج و معرفی پوشش های pvd، cvd بر روی این سطوح بود که باعث افزایش فوق العاده سختی ، کاهش ضریب اصطکاک ، کاهش زبری ، بهبود مقاومت به سایش و خوردگی می شود

 

2- کاربرد نانو کامپوزیت های پلیمری در صنعت خودرو

نانو کامپوزیت ها امروز بخاطر مزایایی که نسبت به فلزات و صرفه جویی که در اثر استفاده از آن ها ایجاد می شود دارند، توسعه زیادی در صنعت خودرو  پیدا کرده اند  . سبکی خواص مکانیکی بالا و افزایش طول عمر قطعات ، مقاومت در برابر خوردگی ، سرمایه گذاری کمتر نسبت به تولید قطعات فلزی ، سهولت تولید با ماشین آلات کمتر و تعداد بیشتر مزایایی هست که خودرو سازان به سمت قطعات کامپوزیتی سوق می دهد . حالا برای ارتقای کیفیت قطعات کامپوزیتی و رفع مشکلات انها   نانو کامپوزیت ها از جایگاه ویژه ای بر خوردار شدند. مواد افزودنی نانو  به کامپوزیت ها  به شرح زیر می باشد:

نانو ذرات نقره        (انتی باکتریال)

نانو ذرات سیلیس       (استحکام بخش)

نانو ذرات رس     (سفتی بالا ،پایداری حرارتی ، نفوذ ناپذیری در برابر گازها ،  عایق حرارتی)

نانو ذرات تیتانیوم     (مقاوم در برابر نور خورشید)

نانو ذرات اکسید روی    (انتی باکتریال و استحکام بخش)

آیروزل ها     (عایق حرارتی و صوتی)

اکسید گرافن    (مقاوم به خوردگی)

 

3-  پوشش ها و روکش ها

حفاظت سطحی یکی از حوزه های کلیدی بازار خودرو به شمار می آید . از کاربردهای این حوزه می توان حفاظت  در برابر پرتو های فرابنفش ، ساییدگی ، حرارت ، بهبود چسبندگی  اشاره کرد . که نانو روکش ها از اهمیت بالایی  برخوردار هستند .

 

 

معرفی دستاورد های ایران در زمینه صنعت خودرو

کامپوزیت سقف کاذب خودروی بریلیانس تیبا، پزو 206 شامل هسته فوم پلی یورتان حاوی نانو ذرات با خاصیت جذب صوت بهبود یافته

عایق بوتیلی صداگیر بدنه با استحکام کششی و چسبندگی بهبود یافته_

چسب تقویت کننده بدنه با جریان پذیری بهبودیافته_

انواع بفل فوم شونده پلیمری پرکننده _

-درزگیر فوم شونده بدنه خودرو با مقاومت بالا حاوی نانوذرات با خواص رئولوژی اصلاح شده

بوش میل تعادل خودرو با پایه لاستیک طبیعی-

پد گرم کن صندلی خودرو-

-رادیاتور خودرو برلیانس ، ولگا شامل مخازن پلیمری پلی آمید تقویت شده با نانوذرات

-مایع غلیظ خنک کننده موتور بر پایه اتیلن گلیکول

مبدل کاتالیستی خودرو تیبا 2 حاوی نانوذرات با قابلیت کاهش آلاینده های هوا-

روغن موتور بنزینی –

-مایع پولیش نهایی برای بدنه خودرو حاوی نانوذرات

روانکار ماشینکاری حاوی نانوذرات-

-موتور شوی خودرو حاوی نانوذرات با چسبندگی کمتر گرد و غبار

پوشش زیر بدنه خودرو-

آینه خودرو با پوشش آنتی رفلکس-

-خمیر رسانا گرمن شیشه عقب خودرو

فیلتر هوای خودرو-

اسپری آبگریزکننده شیشه-

-روغن موتور.