معرفی کاربردهای صنعتی فناوری نانو در پنجمین نمایشگاه تخصصی سیسمونی و اسباب بازی

پنجمین نمایشگاه تخصصی مادر ، کودک ، سیسمونی و اسباب بازی 16 الی 19 آذرماه  1402 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد . تعداد کل مجموعه‌های حاضر در پنجمین نمایشگاه تخصصی مادر، کودک و نوجوان ، سیسمونی و اسباب بازی ۵۰ شرکت بود  که از این بین تعداد مشارکت داخل استان خراسان رضوی ۴۰ شرکت و همچنین تعداد مشارکت خارج از استان ۱۰ شرکت بود .

یکی از اهداف نمایشگاه معرفی کالاها و محصولات جدید، آشنایی با آخرین دستاوردها و فن آوری‌های تخصصی و ایجاد فرصت جهت برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های توانمند داخلی از مهمترین این اهداف بود .

عمده زمینه فعالیت شرکت کنندگان شامل حوزه  مادر، کودک و نوجوان، سیسمونی و اسباب بازی بهداشت و تغذیه، سیسمونی، مراکز آموزشی و پرورشی، آتلیه کودک، انواع اسباب بازی و پوشاک بود.

تیم پایش بخش ترویج صنعتی ستاد نانو  با حضور در نمایشگاه و مراجعه به شرکت های تولید کننده در مورد استفاده از  فناوری نانو در  جهت ارتقای کیفیت محصولات صحبت کردند  که  نفوذ فناوری نانو در صنایع گوناگون تحولات چشمگیری را ایجاد کرده است. در صنعت اسباب‌بازی نیز با استفاده از این فناوری می‌توان محصولاتی با خواص مختلف تولید کرد. فناوری نانو کمک می‌کند اسباب‌بازی‌ها سبک‌تر و در عین حال مستحکم‌تر شوند. همچنین عمر آن‌ها به علت آب‌گریزی، ضدحریق و ضدسایش شدن افزایش یابد. همچنین می‌توان به اسباب‌بازی‌ها خواص ضدباکتری داد که موضوعی مهم در بازی کودکان است.

جهت تولید این گونه محصولات شرکت ها را دعوت به سمینارهای فناوری نانو کردند . که به طور مفصل در مورد مواد افزودنی نانو به پلاستیک ها ، الیاف و پارچه و… اطلاعات ارائه گردد و در صوت تمایل به تولید محصولات نانو نحوی اخذ گواهی مقیاس نانو توضیح داده شد . کانال های صادراتی و حمایت ستاد نانو  از شرکت های نانویی  از دیگر موضوعات ارائه شده بود

از جمله نقاط ضعف نمایشگاه این بود که بیشتر غرفه داران به عنوان عرضه کننده اسباب بازی بودند و به ندرت شرکت های تولید کننده در نمایشگاه دیده می شد که بتوان در مورد تولید محصولات نانو با انها صحبت کرد .