تولید صنعتی پروفیل‌های نانویی با افزایش دو برابری خواص مکانیکی در ایران

آرمین نظری، مدیر فروش شرکت شاهین سازه فجر ( ماژول) از استحکام بالاتر پروفیل‌های نانویی نسبت به پروفیل‌های معمولی استاندارد موجود در بازار خبر داد. علاوه‌براین مقاومت در برابر نورخورشید و زرد شدن پروفیل، از دیگر مزیت‌های پروفیل‌های نانویی است.

مدیر فروش شرکت شاهین سازه فجر می‌گوید: «ما پروفیل UPVC برای در و پنجره تولید می‌کنیم. از سال ۱۳۹۵ فناوری تولید پروفیل را به سوی استفاده از فناوری‌نانو بردیم و از نانوذرات در ساخت پروفیل استفاده کردیم و با این که بهبودهایی در ساختار محصول ایجاد کردیم. سال‌ها بود که فرآیند تولید پروفیل تغییر نکرده بود و با یک روند مشخصی در همه جای دنیا تولید آن صورت می‌گرفت. ما تغییراتی در خط تولید ایجاد کردیم تا به خواص بهتر و مطمئن‌تری برسیم و دراین مسیر موفق هم شدیم به طوری که هم خواص مکانیکی بهتر شد و هم براقیت و شفافیت محصول بهبود یافت. در ادامه تحقیقات را به سمتی بردیم که بتوانیم پروفیل آنتی‌باکتریال تولید کنیم. معمولا محصولات آنتی‌باکتریال به دلیل وجود یک لایه پوشش بیرونی خواص آنتی‌باکتریال پیدا می‌کنند اما ما به دنبال ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در خود پروفیل هستیم. در واقع دنبال افزودن ترکیباتی به پروفیل هستیم که هنگام تولید آنتی‌باکتریال شود و نیاز به پوشش‌دهی نداشته باشد.»

نظری درباره تفاوت پروفیل‌های نانویی با پروفیل‌های معمولی می‌گوید: «در صنعت تولید پروفیل UPVC، دو ویژگی بسیار مهم است. طول عمر بالا، حداقل بیست سال، یکی از این ویژگی‌ها است. ما در تولید محصول از مواد پلیمری استفاده می‌کنیم که نسبت به نور خورشید تخریب‌پذیر است. باید به محصول ترکیباتی اضافه می‌کردیم که تخریب‌پذیری آن کاهش یابد. مشکل دوم، شکست‌پذیر بودن پروفیل بود، به طوری که با قرار گرفتن در معرض سرما، دچار شکستگی می‌شود. ما روی بهبود این دو خاصیت کار کردیم. از قبل، در تولید پروفیل معمولی به استاندارد بین‌المللی رسیده بودیم،  اما برای تقویت بیشتر به سراغ استفاده از نانوذرات رفتیم که با افزودن آن موفق شدیم که خواص مکانیکی را بهبود دهیم. در روش‌های استاندارد وزنه‌ای با شرایط مشخص از فاصله یک متری به سوی پروفیل پرتاپ می‌شود که در نمونه‌های نانویی، پرتاب از فاصله دو متری نیز منجر به شکستن شدن پروفیل نشد. تست‌های آزمایشگاهی روی تغییر رنگ در اثر تابش نور خورشید هم نشان داد که در پروفیل‌های نانویی بهبود قابل توجهی در مقاومت در برابر تغییر رنگ به وجود آمده است.»

مدیر فروش شرکت شاهین سازه فجر درباره تغییرات قیمتی این محصول می‌گوید: «این محصول نانویی تقریبا ۲۰ درصد قیمت بالاتری نسبت به پروفیل‌های معمولی دارد در حالی که کیفیت چند برابر بهبود یافته است. کیفیت گران است، اگر بخواهیم یک بار هزینه کنیم باید هزینه بیشتری بدهیم. در حال حاضر پروفیل‌ها کم کیفیت در بازار به وفور یافت می‌شود که خطرات زیادی را برای مصرف‌کننده دارد، واقعا متقاعد کردن سازندگان برای خرید جنس باکیفیت دشوار است. ما از سازندگان درخواست می‌کنیم که به کیفیت اهمیت بیشتری بدهند. تنها تغییر استانداردهای تکلیفی شاید نتواند جوابگو باشد باید مصرف‌کننده به این حقیقت برسد که پروفیل با کیفیت می‌تواند در بلندمدت هزینه‌ها را کاهش دهد. بنابراین فرهنگ‌سازی گزینه بهتری برای سوق دادن مشتریان به سوی استفاده از مواد با کیفیت است.»