خلاصه‌ای از ارائه دکتر داود کاظمی در چهارمین تریبون ملی نانو و صنعت

سومین روز تریبون ملی نانو و صنعت، با محوریت صنایع ساخت و ساز و برنامه‌های توسعه صنعتی نانو، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر داود کاظمی، مدیر توسعه فناوری‎های نانو و میکرو در استان خوزستان، در بخش مربوط به معرفی برنامه‎های توسعه صنعتی فناوری نانو، با موضوع ظرفیت‌های جذب فناوری نانو در استان خوزستان به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر کاظمی در ابتدا به معرفی توانمندی‎ها و پتانسیل استان خوزستان با ۶۴ هزار کیلومتر مربع وسعت پرداخت و گفت: این استان رتبه دوم تولید فولاد کشور، رتبه نخست تولید گیاهان گلدار گلخانه‎ای و رتبه دوم تولید ناخالص داخلی را دارا می‎باشد.

وی در ادامه گفت: در این استان ۱۴۷ شرکت دانش بنیان استقرار دارند که ۶ مورد از آن‎ها فناور، ۳۶ مورد نوآور و ۱۰۵ مورد از آن‌ها نوپا هستند.

همچنین ۴۱۶ شرکت در پارک علم و فناوری استان استقرار دارند که در حوزه‎ های صنعتی چون: نفت و گاز، فناوری اطلاعات، کشاورزی و دامپروری، برق و الکترونیک، پزشکی وسلامت، آب و محیط زیست، صنایع شیمیایی و فولادی فعالیت فناورانه دارند.

 

دکتر کاظمی با اشاره به ظرفیت‎های صنعتی استان گفت: ۱۶۰ شرکت صنعتی متوسط و بزرگ در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، ۱۴ شرکت در حوزه فلزات اساسی و ۲۱ شرکت در حوزه نیرو فعالیت دارند.

او چندی از صنایع بزرگ و فعال در کشور را نام برد که در استان خوزستان استقرار دارند، از جمله: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت توسعه نیشکر، پالایشگاه نفت و گاز، شرکت کربن ایران، نیروگاه رامین اهواز و شرکت کشتی سازی اروندان و…

کاظمی با تاکید بر ظرفیت صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در استان از کاربرد‎های فناوری نانو در این صنایع به این موارد اشاره کرد: ازدیاد برداشت مخازن با استفاده از نانوسیلات، استفاده از نانومواد ضد خوردگی، سیستم بازیافت بخارات هیدروکربن با نانو جاذب‌ها، نانوکاتالیست‌ها، نانو فیلتر‌ها، نانوعایق‌ها و نانو رنگ‌ها، حذف لکه‌های نفتی با پدهای نانویی، نانو حسگر‌ها و تصفیه پساب صنعتی همچنین در بخش تامین تجهیزات مرتبط با صنعت فولاد به سرامیک‎های نسوز، عایق‎های حرارتی، نانوفیلترها و نانو کاتالیست‎ها و سیستم تصفیه پساب و در بخش بهبود خواص و عملکرد فولاد آلیاژی به بهبود چسبندگی، بهبود شکل پذیری و بهبود خواص مکانیکی، به عنوان کاربرد فناوری نانو در صنایع فولادی استان اشاره نمود.

 

وی نیازهای فناورانه صنایع بزرگ استان مانند شرکت توسعه نیشکر و فولاد خوزستان را به تفکیک تشریح کرد و زمینه را برای ورود شرکت‌های فناور و دانش بنیان فعال در حوزه فناوری نانو برای رفع نیازهای صنایع استان، بسیار آماده دید و گفت: ۳۰ هزار هکتار زمین ساحلی موجود در استان، فرصتی مناسب برای پرورش میگو و ماهیان دریایی و استفاده از فناوری نانو برای تغییر دمای آب و در نتیجه افزایش بهره‎برداری و تکثیر ماهیان است.

مدیر توسعه فناوری‎های نانو و میکرو در استان خوزستان در پایان ارائه خود چالش های بزرگ استان خوزستان را آلودگی هوا به دلیل سوزاندن نیشکر، سوزاندن فلر نفتی و آلودگی کارخانجات موجود در سطح شهر و نیز آلودگی آب که ناشی از ورود فاضلاب شهری و بیمارستانی به کارون است، بیان کرد و از فناوران و شرکت‌ دانش بنیان برای رفع این چالش‌ها دعوت به همکاری نمود.

 

گفتنی است چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه‎های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.