خلاصه ای از ارائه شرکت دانش بنیان نانو آبکار ایساتیس در روز دوم تریبون ملی نانو و صنعت

دومین روز تریبون نانو و صنعت، با محوریت نانو کاتالیست‌ها، نانو جاذب‌ها و نانو ساختار‌های پیشرفته صنعتی، با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه، روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر امین حکیمی زاد، مدیر تولید و تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان نانو آبکار ایساتیس ، دربخش مربوط به شرکتهای فناور، با موضوع ارائه خدمات و تولید قطعات با پوشش های نانو ساختار اکسیدی به ارائه مطلب پرداخت.

دکتر امین حکیمی زاد، با اشاره به فعالیت شرکت دانش بنیان نانو آبکار ایساتیس در حوزه قطعات صنعتی و تاسیسات، دستاوردهای این شرکت در زمینه طراحی، ساخت و تولید قطعات آلومنیومی و پوشش‌دهی آن با ساختار نانو اکسیدی را معرفی نمود.

 

مهندس حکیمی زاد در بیان مشخصات و و کاربرد های آلیاژهای آلومنیوم گفت: آلیاژهای آلومنیوم در صنعت ایران مغفول واقع شده اند درصورتی که پتانسیل بیشتری از آنچه اکنون می‌بینیم برای آنها وجود دارد. چگالی کم، وزن کم، نسبت استحکام به وزن بالا، مقاومت به خوردگی مناسب در محیط اتمسفری، شکل پذیری مناسب، رسانایی بالای گرمایی و الکتریکی از جمله خواص مهندسی ویژه آنها می باشد.

وی در کاربرد آلیاژهای آلومنیوم افزود: در صنعت خودرو سازی یا هواپیما سازی حدود ۸۰ درصد از وزن را آلیاژهای آلومنیوم تشکیل می دهد. همچنین در زمینه رفع معایب آلومنیوم مانند مقاومت سایشی پایین گفت: یکی از مهم ترین روش‌ها برای رفع معایب آلیاژهای آلومنیوم، مهندسی سطح می‌باشد که یکی از این روش های مهندسی سطح، روش آنادایزینگ می باشد.

مدیر تولید و تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان نانو آبکار ایساتیس گفت: آنادایزینگ یک عملیات سطحی و یک فرایند الکترو شیمیایی است که لایه اکسیدی طبیعی آلومنیوم، تیتانیوم و آلیاژهای آن‌ها را به یک پوشش اکسیدی ضخیم تر با خواص مهندسی قابل توجه تبدیل می کند.مکانیزم کلی فرایند آنادایزینگ فلز آلومنیوم و تیتانیوم بدین صورت است که با استفاده از جریان الکتریسیته و اعمال اختلاف پتانسیل در یک محلول اسیدی فلز به اکسید آن تبدیل شده و پوششی از اکسید حاصل شده، سطح قطعه را می پوشاند.

چهارمین رویداد ملی تریبون نانو و صنعت، با رویکردی صنعتی، نانوفناورانه و دانش بنیان، از شنبه ۲۸ بهمن تا پنجشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از ساعت ۹ تا ۱۸، در مدت زمان بیش از ۵۰ ساعت با ارائه بیش از ۷۰ تن از مدیران، متخصصان، پژوهشگران و نانوفناوران در حوزه های مختلف صنعتی کشور، به صورت مجموعه وبینارهای برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.