برگزاری یازدهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران ساخت»

برگزاری یازدهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران ساخت»

یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، با هدف توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندسازی مجموعه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی، از ۱۲تا ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

جواد مشایخ معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام این خبر افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال ۱۳۹۲ تاکنون نسبت به برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت اقدام کرده است.

وی گفت: هدف از برپایی این نمایشگاه، کاهش وابستگی آزمایشگاه ها به تجهیزات و مواد وارداتی و همچنین ارتقای توانمندی تولیدکنندگان داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت و تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تاثیرات برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد: نهادینه شدن فرهنگ حمایت از تولید داخل و جهت‌دهی به بخش دولتی برای خرید از محصولات ساخت ایران، افزایش اشتغال متخصصان، افزایش حجم فروش، افزایش توان صادرات، تأمین زیرساخت‌های آزمایشگاهی موردنیاز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و تقویت توان آزمایشی و پژوهشی و توان‌افزایی شرکت‌های داخلی از جمله تاثیرات مثبتی است که این نمایشگاه بر جای می‌گذارد.

به گفته وی، یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران‌ساخت» در ۱۴ بخش موضوعی به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ایران‌ساخت برگزار می‌شود. «نفت و پتروشیمی»، «برق»، «الکترونیک و نرم‌افزار»، «عمران و ساختمان»، «مکانیک»، «شیمی و متالورژی»، «کشاورزی و محیط‌زیست»، «فیزیک پایه»، «تجهیزات عمومی آزمایشگاهی»، «مواد آزمایشگاهی»، «مهندسی پزشکی و زیست مواد»، «تجهیزات آزمون صنعتی»، «خدمات کالیبراسیون» و «تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس» محورهای برگزاری این رویداد است.

مشایخ افزود: توجه به تجهیزات تست و آزمون پیشرفته در عنوان نمایشگاه با توجه به اضافه شدن کلید واژه اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با هدف گسترش بازار شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات تست و آزمون به متقاضیان بخش صنعت صورت گرفته است.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص حمایت‌های این نمایشگاه افزود: همانند سال گذشته برای محصولات سطح اول تا سوم از ۴۰ تا ۱۰ درصد قیمت محصولات خریداری‌شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی بر اساس آیین‌نامه سطح‌بندی، به‌عنوان یارانه پرداخت خواهد شد. البته این حمایت‌ها مشمول شرکت‌هایی خواهد شد که بصورت فیزیکی در نمایشگاه حضور دارند.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان «مهار تورم، رشد تولید» در راستای حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی، ۵ درصد حمایت بیشتر تا سقف ۵۰ درصد برای محصولاتی که مطابق با یک دستورالعمل مشخص و با تائید تیم ارزیابی و نظارت فنی نمایشگاه اقدام به ارتقای محصولات خودکرده‌اند؛ مانند دریافت گواهی‌نامه‌های CE، انطباق با محصول، انطباق با استاندارد و طراحی صنعتی تعلق خواهد گرفت.

مشایخ خاطرنشان کرد: شرط اساسی حضور سازندگان در این نمایشگاه، احراز نقش آن‌ها در بومی‌سازی یک فناوری یا محصول است. شرکت‌هایی که در نمایشگاه ثبت‌نام می‌کنند مورد بررسی فنی قرار می‌گیرند. همچنین قیمت محصولات نیز ارزیابی می‌شود تا محصولات با قیمت منصفانه در نمایشگاه عرضه شود. از جمله شرایط دیگر، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و داشتن تأییدیه‌ها و استانداردهای فنی لازم است.

یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران (سالن‌های میلاد (۳۱)، خلیج فارس ۴۴ و ۴۰) برگزار می‌شود و با توجه به استقبال بالای شرکت‌کنندگان، مهلت ثبت‌نام تا ۲۷ آذرماه تمدید شده است.