کاربرد فناوری نانو در رنگ‎های کوره‎ای

کاربرد فناوری نانو در رنگ‌های کوره‌ای

صنعت رنگ به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین صنایع در جهان، نقش گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صنعتی دارد. رنگ‌ها در صنایع مختلف از جمله هنر و زیبایی‌شناسی تا خودرو، نساجی و صنایع نفتی کاربرد دارند. بنابراین هر گروه از رنگ‌ها با هدفی خاص تولید می‌شوند و ویژگی منحصربه‌فردی دارند. گسترش علم و فناوری و نیاز صنایع به رنگ‌هایی با خواص ویژه، تولیدکنندگان را وادار به توسعه ترکیبات جدید می‌کند. از سوی دیگر اثرات مخرب زیست‌محیطی مواد شیمیایی در سال‌های اخیر موضوعی ‎است که توجه ویژه‎ای به آن می‌شود.

فناوری نانو به‎ عنوان فناوری نوین قرن بیست ‎و یکم، با ارائه راهکارهای جدید به کمک این صنعت و تولیدکنندگان شتافته و توانسته در مدت کوتاهی توجه بسیاری را به خود جلب کند. فناوری نانو ضمن کاهش آلودگی‌های ناشی از رنگ‌ها و پوشش‌های مختلف چه در زمان تولید چه بازیافت، ویژگی‌هایی نظیر مقاومت به خوردگی، مقاومت بالا در برابر حلال‌های شیمیایی، مقاومت در برابر پرتو فرابنفش و غیره نیز بخشیده است. یکی از انواع رنگ با کاربرد گسترده در صنایع مختلف، رنگ پودری است. بررسی‌ها رشد روزافزون استفاده از این دسته از رنگ‌ها را نشان می‌دهد.

در این گزارش سعی شده تا با نگاهی به فناوری نانو بتوان مشکلات ناشی از پخت رنگ‌های کوره‌ای یا ترمیم و بازیافت آن‌ها را بررسی کرد و برای آن‌ها راهکاری مبتنی بر فناوری نانو ارائه داد.