شیلر فرآیند پارس: بیش از ۲۰۰ شرکت از نانوپوشش زیرکونیومی استفاده می‌کنند

سیامک آطاهریان مدیرعامل شرکت شیلر فرآیند پارس از افزایش دامنه استفاده از نانوپوشش‌های تبدیلی زیرکونیوم مقاوم به خوردگی این شرکت در کشور خبر داد.

وی می‌گوید: «هر محصولی براساس نوع کاربردی که دارد مقاومت به خوردگی متفاوتی باید داشته باشد، از این رو از پوشش‌های فسفاته مختلفی در صنعت استفاده می‌شود. پوشش‌های فسفاته نیاز به دمای بالا برای کار دارند و سرشار از مواد خطرناک هستند که برای محیط زیست مسئله‌آفرین است. ‌های تبدیلی زیرکونیوم جایگزین خوبی برای فسفاته‌ها هستند. یکی از مزیت‌های پوشش‌های تبدیلی زیرکونیومی، رفع دغدغه‌های زیست‌محیطی است. در پوشش‌های فسفاته موادی نظیر روی و نیکل وارد محیط زیست می‌شود و هزینه زیادی برای تصفیه این‌ها از محیط لازم است. اما در نانوپوشش‌های زیرکونیوم تمامی مسائل زیست‌محیطی رفع شده است. به‌طوری‌که موفق به دریافت گواهی محصول شیمیایی سبز از سازمان محیط زیست شده‌ایم. این نانوپوشش در دمای محیط استفاده می‌شود که برای صنعت بسیار ایده‌آل است.»

مدیرعامل شرکت شیلر فرآیند پارس گفت: «سال ۹۴ ما این فناوری را توسعه دادیم و دو سال زمان نیاز داشتیم تا آن را تجاری‌سازی کنیم. امروز بیش از ۲۰۰ شرکت در سراسر کشور از این محصول استفاده می‌کنند. سرعت استفاده از این محصول ۳ برابر بیشتر از پوشش‌های فسفاته است. در سه شرکت تولیدکننده لوازم خانگی از این پوشش‌های نانویی استفاده می‌شود که سرعت تولید را از ۱٫۸ متر بر دقیقه به ۵ متر بر دقیقه رسانده است.»

وی درباره محصولات آندایزینگ آلومینیم این شرکت گفت: «ما با استفاده از فناوری آندایزینگ و روش‌های الکتروشیمیایی، کاری کردیم که دیگر نیاز به رنگ روی آلومینیم نباشد. در این محصولات رنگ با فلز ترکیب شده و آلومینیم رنگی به دست می‌آید. برای این که آلومینیم خام تبدیل به آلومینیم رنگی شود، نیاز به فرآیند ۱۸ مرحله‌ای دارد و ۱۴ گروه محصولی نیاز دارد تا آلومینیم به صورت رنگی در آید. ما هر چهارده محصول را در حال حاضر تولید می‌کنیم.»

سیامک آطاهریان  می‌افزاید: «بیش از ۳۰ سال بوده که تمامی محصولاتی که وارد کشور  می‌شد از اروپا بود تا سال ۱۳۹۷ که تشدید تحریم‌ها مانع از ورود این محصولات شد. ما از قبل با شرکت‌های تولیدکننده آلومینیم همکاری می‌کردیم، مشکلاتی که به دلیل عدم ورود مواد اولیه در سال ۹۷ گریبان تولیدکنندگان را گرفت، ما را براین داشت که روی توسعه این فناوری کار کنیم تا دغدغه صنعت‌گر را برطرف نماییم. امروزه تمامی ۱۴ محصول این گروه توسط شرکت ما تولید می‌شود و شاید سهم وارادات ۹۵ درصدی در سال ۹۷، امسال به ۵ درصد رسیده است. در حال حاضر سهم این نوع آلومینیم در بازار بیشتر از UPVC است و این سهم رو به افزایش است. یکی از مزیت‌های آلومینیم نسبت به UPVC عمر بیشتر آن است، به طوری که حتی بعد از تخریب ساختمان نیز، ضایعات آن را به قیمت مناسبی خریداری می‌کنند.»