دعوت به همکاری در طراحی و تولید زیرساخت‌ها و ابزارهای آزمون‌های تشخیص بر بالین

زمان ثبت‌نام برای چالش طراحی و تولید زیرساخت‌ها و ابزارهای آزمون‌های تشخیص بر بالین تمدید شد. علاقمندان تا ۱۰ شهریور ماه فرصت دارند تا در چالش طراحی و تولید زیرساخت‌ها و ابزارهای آزمون‌های تشخیص بر بالین (POCT) شرکت کنند.

 

درگذشته انجام تست‌های آزمایشگاهی صرفاً در آزمایشگاه‌های تشخیصی و با صرف وقت توسط افراد متخصص انجام می‌شد و این امر تشخیص سریع توسط پزشک و شروع درمان را تحت تأثیر قرار می‌داد. در دو دهه‌ گذشته به لطف پیشرفت‌های فناوری تلاش‌های صورت گرفته برای راحت‌تر و سریع‌تر کردن آزمایش‌ها به ثمر نشسته است و موجب معرفی نوعی‌ از تست‌های تشخیصی شده است که بدون نیاز به تجهیزات گران‌قیمت آزمایشگاهی و کاربر متخصص، سریع و آسان در کنار بالین بیمار قابل انجام هستند. این نوع تست‌ها که تست‌های تشخیص بر ‌بالین یا POCT نامیده می‌شوند؛ در دنیا نوین هستند و تا کنون اغلب انواع ابتدایی آن، مانند دستگاه اندازه‌گیری قند خون به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. بااین‌حال شرکت‌ها‌ی بسیاری در دو دهه گذشته درحال‌توسعه و ارائه محصولات نوین در این حوزه هستند. در این میان پاندمی کووید-۱۹ نیز موجب شد اهمیت و قابلیت‌ها‌ی این سیستم‌ها‌ بیش‌ازپیش موردتوجه قرار بگیرد و شرکت‌ها‌ی بسیاری در تولید و توسعه‌ی این محصولات سرمایه‌گذاری کنند.

در ایران، با وجود ساخت کیت‌های متنوع از نوع تجهیزات پزشکی تشخیصی (IVD)، فناوری ساخت محصولات تشخیص بر بالین به‌قدر کافی توسعه‌نیافته است و تا به امروز، تنها دستگاه اندازه‌گیری قند خون و تست‌ها‌ی تشخیص سریع برای تعداد محدودی نشانگر هدف در ایران ساخته و تجاری‌سازی شده‌ است. ورود به‌موقع به بازار این محصولات و جبران فاصله به وجود آمده، مستلزم آگاهی از روند توسعه ‌فناوری‌ها و محصولات این حوزه در دنیا و نیازمند سیاست‌گذاری برای توسعه محصولات تشخیص بر بالین در کشور است.

از این‌رو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو در برنامه میکرو بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته در اولین فراخوان خود، حوزه آزمون‌های تشخیص بر بالین را انتخاب کرده است. بدین منظور از صاحبان ایده، محققان، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور دعوت می‌نماید تا طرح‌های خود را باتوجه‌به شرح نیازمندی و الزامات مطرح شده از طریق سایت innoten.ir ارسال نمایند.

محققان، فناوران و شرکت‌های فناور دعوت می‌شود طرح‌های خود برای طراحی و ساخت آزمون‌های تشخیص بر بالین در محورهای ذکر شده در ادامه را از طریق سایت اینوتن ارسال نمایند.

  • فناوری‌های تکثیر نوکلئیک اسیدی به‌ویژه تکثیر به روش‌های هم‌دما
  • زیست‌حسگرهای الکتروشیمیایی و سنجش‌های آنزیمی به‌ویژه بر بستر کاغذ و ابزارهای میکروسیالاتی
  • آشکارسازی براساس روش‌های فلورسنس و کمی لومینسنس به‌ویژه برای سنجش‌های ایمنی با حساسیت بالا
  • پلتفرم‌های میکروسیالاتی سانتریفیوژی و جریان آرام تحت‌فشار
  • پلتفرم‌های مبتنی بر کاغذ به‌ویژه از نوع سنجش‌های ایمنی کروماتوگرافیکی
  • تصویربرداری و پردازش تصویر با هدف رنگ سنجی و شناسایی و شمارش سلولی
    • تعریف مسئله و راهکار طرح پیشنهادی کاملاً روشن و کارا باشد.
    • روش‌های ارائه شده برای شناسایی نشانگر هدف مبتنی بر اصول علمی و فنی و قابل‌اثبات با کمک نمونه‌های مشابه تجاری، مقالات علمی معتبر و پتنت‌های گرنت شده باشد.
    • نتایج ارائه شده تأییدکننده قابلیت روش انتخاب شده برای سنجش نشانگر هدف و انطباق روش با کاربری به‌صورت آزمون تشخیص بر بالین باشند.
    • ارزیابی هزینه و زمان اجرای طرح مبتنی بر داده‌های معتبر باشند.
    • باتوجه‌به اهمیت اخذ مجوزهای مربوطه از اداره کل تجهیزات پزشکی یا سازمان غذا و دارو جهت ورود به بازار برای این دسته از محصولات، قابلیت اخذ مجوز یا تأییدیه از نهادهای نظارتی و رعایت اصول استاندارد در طراحی و ساخت آزمون‌های تشخیص بر بالین ضروری است.
    • طرح پیشنهادی قابلیت تبدیل شدن به یک آزمون تشخیص بر بالین تجاری را دارا باشد.
    • طرح‌های دارای نمونه آزمایشگاهی یا نمونه اولیه از اولویت حماتی برخوردار خواهند شد.

    حمایت‌ها از طرح‌های برگزیده

    1. حمایت مالی بلاعوض برنامه میکروی ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو تا سقف ۵ میلیارد ریال
    2. بهره‌مندی از حمایت مالی بلاعوض تحقیق و توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی (تا سقف ۵ میلیارد ریال) در صورت احراز شرایط لازم
    3. مشاوره تخصصی در جهت ساخت MVP
    4. مشاوره در جهت اخذ مجوز‌های محصول تجاری
    5. کمک به تجاری‌سازی محصول