سال 1401 چه محصولاتی بیشتر صادر شد؟

«شیرآلات با پوشش PVD»، «تجهیزات اپتیکی»، «انواع فرش و گلیم آنتی‌باکتریال»، «آیینه و شیشه رفلکس» و «نانوداروی ضدسرطان» از جمله نانومحصولات پر طرفدار ایرانی در بخش صادرات بوده‌اند. صادرات این ۵ حوزه هر یک بالای یک میلیون دلار بوده است.

در حالی که ترکیه، عراق، لبنان و گرجستان مقاصد صادراتی «شیرآلات با پوشش PVD» بودند، «نانوداروی ضدسرطان» به سوریه و ترکیه صادر شدند. در میان وارد کننده «انواع فرش و گلیم آنتی‌باکتریال» ایرانی، نام کشورهایی نظیر اتریش، استرالیا، آلمان، انگلستان، مالزی، هلند، کانادا، ژاپن، سنگاپور، رومانی و روسیه به چشم می‌خورد.

تجهیزات لایه‌نشانی و دستگاه الکتروریسی ایرانی نیز از جمله محصولات پرتقاضا برای واردات از سوی کشورهایی نظیر کانادا، ایتالیا، انگلستان، کره‌جنوبی، آمریکا، هلند و چین بوده است که حجم صادرات تا یک میلیون دلار برای هر یک از این تجهیزات را در سال گذشته شاهد بودیم.

«ورق‌های پلیمری نانوکامپوزیتی»، «کاشی ساختمان» و «جوراب آنتی‌باکتریال» نیز تقاضای زیادی از سوی کشورهای همسایه و اتحادیه کشورهای مستقل (CIS) داشته و بین ۵۰۰ هزار دلار تا یک میلیون دلار از هر یک از این حوزه‌ها صادرات انجام شده است.

در بخش خودرو، «چراغ با پوشش نانو» و «نانوکاتالیست خودرو» محصولات صادراتی ایران بوده که ترکیه متقاضی استفاده از این فناوری در سال گذشته بوده است.

علاوه بر دارو ضدسرطان، محصولات دیگری نیز در حوزه بهداشت و سلامت صادر شده است. «نانوداروی تقویتی»، «انوع کرم ضدآفتاب»، «پد پانسمان» و «بندآورنده خون‌ریزی» نیز صادر شده است که علاوه برکشورهای همسایه، نام کشورهایی نظیر یونان، لهستان و ونزوئلا در لیست مقاصد صادراتی این محصولات به چشم می‌خورد.

لازم به ذکر است که ۷ درصد از کل حجم بازار نانو ایران به صادرات اختصاص دارد که ارزش دلاری حجم فروش محصولات نانو ساخت ایران در سال ۱۴۰۰ معادل ۵/ ۸۸۸ میلیون دلار بوده است.