با یک عایق حرارت نانویی ویژه صنعت ساختمان در نمایشگاه آشنا شوید

گروه پوشش‌های محافظ پایه آب پاوان با یک عایق حرارتی ویژه در نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۱ حضور خواهد داشت، عایقی که برای صنعت ساختمان بسیار جالب توجه بوده و جایگزین مناسبی برای عایق سنتی فعلی است.

نرگس صفاریان، رئیس هیئت‌مدیران این شرکت می‌گوید: «این اولین دوره حضور ما در نمایشگاه فناوری‌نانو است که قرار است محصول نانویی خود را در این نمایشگاه معرفی کنیم. این محصول یک پوشش عایق حرارتی است که جایگزین محصولات سنتی می‌شود. استفاده از نانومواد موجب بهبود عملکرد این عایق حرارتی شده به طوری که ضریب انتقال حرارت در این محصول کاهش و گرمای ویژه‌ی پوشش افزایش یافته است. این پوشش در ضخامت‌های بسیار کمتر نسبت به پشم شیشه و پشم سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوع در تاسیسات ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. ماندگاری این عایق بالا بوده و فاقد خوردگی رایج در پوشش‌های صنعتی است، خود این عایق به سطح می‌چسبد و به دلیل حذف میعان، دوام بالایی دارد.»

این دانش‌آموخته رشته شیمی آلی می‌افزاید: «این محصول برای کاهش دمای سطوح خارجی تجهیزات صنعتی از قبیل مخازن و راکتورها مناسب بوده و همچنین موجب کاهش مصرف سوخت و انرژی در تجهیزات با دما و انرژی حرارتی بالا بویژه پتروشیمی‌ها، پالایشگاه و صنایع فلزی می‌شود. در صورت استفاده از این عایق نانو در ساختمان‌ها، جذب گرما کاهش یافته و از انتقال سرما از طریق پشت بام‌ها، دیوارها و شیروانی‌ها جلوگیری می‌شود. انتظار داریم به دلیل ویژگی‌های این محصول استقبال جالب توجهی از آن صورت گیرد.»

مهندس صفاریان می‌افزاید: «۱۵ سال قبل یک محصول آمریکا را خریداری کردیم ولی بعدها به دلیل تحریم‌ها واردات این محصول با چالش‌هایی مواجه شد. زمانی که دریافتیم نانومواد مورد استفاده در تولید این محصول آمریکایی در ایران تولید می‌شود، اقدام به مهندسی معکوس آن کرده و این عایق را بازطراحی کردیم.»

وی از تولید سفارشی این محصول خبر داد که براساس درخواست مشتریان، این محصول تولید و تحویل داده می‌شود. در حالی که ظرفیت تولید این عایق یک تُن در ماه است و مسئولان این شرکت امیدوارند که نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۱ فرصت مناسبی برای معرفی بیشتر این فناوری به صنعت ساختمان باشد.

ممانعت از انتقال حرارت از طریق تابش، عدم تولید دود یا آلاینده شیمیایی در اثر قرارگیری تحت شعله مستقیم، انعطاف‌‌پذیری، سهولت استفاده و آب‌گریز با قابلیت عبور بخار آب از جمله ویژگی‌های این عایق حرارتی است.

عایق‌های حرارتی نانویی یکی از گزینه‌های مهم در این حوزه است که با ذخیره انرژی گرمایی در محیط‌های مسکونی و صنعتی باعث کاهش میزان مصرف انرژی و حفظ محیط زیست شده و صرفه جویی قابل توجهی در منابع ملی به همراه خواهد داشت. این پوشش‌ها با مکانیسم بازتابش انرژی حرارتی و تغییر در ضریب حرارتی، افت دما و در نتیجه ذخیره انرژی خواهد داشت، چرا که این مواد در سطح مولکولی و ماکروسکوپی طراحی شده‌اند و هوا را در بین ذرات به دام می‌اندازند. از آنجایی که هوا در سطح مولکولی به دام می‌افتد، یک نانوعایق و نانو پوشش حتی با چند اینچ ضخامت می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. برخی نانومواد از خواص بی‌نظیری مانند سطح ویژه و تخلخل بالا، چگالی پایین، هدایت حرارتی کم، شفافیت بالا و ثابت دی‌الکتریک بسیار پایین برخوردار هستند.

سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو با عنوان ایران نانو ۱۴۰۱ از تاریخ ۹ الی ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. شرکت‌ها تا انتهای مرداد فرصت دارند که با مراجعه به سایت نمایشگاه به نشانی exhibition.nano.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.