استقبال بین‌المللی از صادرات نانوداروی ضدسرطان ایرانی

دکتر نوید ناطقیان، هم‌بنیانگذار و عضو هیئت‌مدیره شرکت نانودارو پژوهان پردیس می‌گوید نانوذرات آلبومین باند شده با پکلی تاکسل (پکلی نب) این شرکت که برای هدف‌درمانی در بافت‌های سرطانی طراحی و تولید شده است، در بازارهای داخلی با موفقیت روبرو شده و رشد بازار این دستاورد دانش‌بنیان آن‌چنان بوده است که با ورود این محصول به بازار با استقبال بین‌المللی مواجه شده، به طوری که از همان سال اول صادرات این محصول آغاز شد.

نانوداروی ضدسرطان پاکلی‌نب، برای درمان سرطان‌هایی مانند سینه، ریه و پانکراس با تلاش محققان شرکت نانوداروپژوهان تولید شده است. این نانودارو، با نفوذ به بافت سرطانی، از پیشرفت تومور جلوگیری کرده و باعث نابودی بافت سرطانی می‌شود. به‌علت ابعاد نانویی این دارو، اثربخشی آن بالاتر و عوارض جانبی آن کمتر از داروهای مشابه است.

دکتر نوید ناطقیان می‌گوید: «شرکت نانودارو پژوهان پردیس همانند بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از دانشگاه نشات گرفته است. ما به همراه تعدادی از اساتید دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفتیم تا فعالیت‌های خود را از حوزه‌ای که بیشتر به چاپ مقاله ختم می‌شود به سمتی ببریم که حلقه ارتباط میان صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم و بتوانیم دانشی را که در دانشگاه ایجاد می‌کنیم در صنعت به مرحله ظهور برسانیم و از آن برای ایجاد ارزش افزوده استفاده کنیم. در این مسیر فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کردیم تا این که اولین محصول در بخش دارورسانی هدف‌مند را تولید کردیم. پکلی تاکسل باند شده با نانوذرات آلبومین (پکلی نب) محصولی بود که برای مقابله با بافت سرطانی تولید شد. از انتخاب محصول تا توسعه فناوری و ورود به بازار ۵ سال طول کشید و در این فاصله شکست‌هایی را در بخش جذب سرمایه تجربه کردیم. در سال ۱۳۹۵ مجوز ورود به بازار این محصول را دریافت کردیم.»

این عضو هیئت‌مدیره شرکت نانودارو پژوهان پردیس می‌گوید: «ما در ابتدا بازار داخلی را هدف قرار دادیم اما موفقیت این دستاورد دانش‌بنیان آن‌چنان بود که با ورود محصول به بازار با استقبال بین‌المللی مواجه شدیم و توانستیم از همان سال اول صادرات محصولمان را شروع کنیم. همین موضوع موجب رشد سریع شرکت شد.»

وی می‌افزاید: «این دارو برای هدف‌درمانی سرطانی است، منظور از هدف‌ درمانی آن است که دارو بتواند به اندام، بافت، سلول یا اجزای سلول مورد نظر برسد. پکلی نب به گونه‌ای طراحی شده که بتواند بافت سرطانی را هدف قرار دهد. در این پروژه ما پکلی تاکسل را ریز کرده تا به ابعاد ۱۳۰ تا ۱۵۰ نانومتر برسد. در بافت‌های سالم رگ‌ها بالغ هستند و اندازه حفره‌ها در آن‌ها در حدود ۱۰ نانومتر است. در سلول‌های سرطانی که شباهت زیادی به سلول‌ها عادی دارند اما سرعت تکثیر آن‌ها بالاست، رگ‌ها به دلیل سرعت بالای رشد، فرصت بالغ شدن پیدا نمی‌کنند و اندازه حفره‌ها در این رگ‌ها ۳۰۰ نانومتر تا یک میکرون است. این نانودارو می‌تواند از طریق این حفره‌ها وارد رگ‌ها در سلول‌های سرطانی شود بدون این که به سلول‌های سالم آسیبی برسد. در نتیجه این نانودارو اثربخشی بالایی دارد.»

به گفته دکتر ناطقیان این دارو برای سرطان سینه و پانکراس استفاده می‌شود. پاکلی تاکسل یک ماده طبیعی ضدسرطانی است که مانع فرآیند تقسیم سلولی و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. در این دارو از قابلیت آلبومین به عنوان حامل طبیعی مولکول‌های نامحلول در آب، در بدن استفاده شده که به طور انتخابی در بافت‌های توموری جمع می‌شود. این دارو به دلیل اینکه ماده موثر ضد سرطان پاکلی تکسل را درون آلبومین قرار می‌دهد، اثرات جانبی مضر شیمی درمانی را مانند داروهای دیگری که از حلال استفاده می‌کنند، ندارد. در حال حاضر در سبد تولید محصولات شرکت نانودارو پژوهان پردیس، داروی پاکلی‌نب (ضدسرطان) و داروی اگزوپیو (برای پیشگیری از بازگشت وابستگی به استفاده از مواد مخدر) وجود دارد.

نانوداروی ضدسرطان ایرانی با استقبال بین‌المللی مواجه شده است