درمان قطعی بیماری سالک با فناوری نانوی ایرانی

پژوهشگران شرکت دانش بنیان «اکسیرنانوسینا» پس از سال‌ها تحقیق موفق به تولید ژل موضعی آمفوتریسین B نانو لیپوزومال برای درمان قطعی سالک شدند. این دارو در فرم نانو لیپوزومی تولید شده و به شکل ژل موضعی است که از پوست عبور می‌کند و به قسمت‌های عمقی پوست می‌رسد و طی یک دوره درمان سه هفته‌ای بیماری سالک را درمان می‌کند.

سالک شکل پوستی بیماری لیشمانیوز است که توسط نیش جنس ماده نوعی پشه خاکی انتقال پیدا می کند و پس از گزش شخص توسط این پشه آلوده و گذشت ۲ تا ۸ ماه در محل گزش پشه برجستگی قرمز رنگی ایجاد می شود که با خارش همراه است.

در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر در دنیا و ۳۰ هزار نفر در ایران به بیماری سالک مبتلا هستند و این تعداد هرساله رو به افزایش است، زیرا از یک سو انگل بیماری سالک به داروها مقاومت نشان می‌دهد و در بدن باقی می‌ماند و از سوی دیگر داروهای درمان این بیماری بسیار گران قیمت بوده و مصرف آن با درد و عوارض همراه است.

پژوهشگران شرکت دانش بنیان «اکسیرنانوسینا» پس از سال‌ها تحقیق موفق به تولید ژل موضعی آمفوتریسین B نانو لیپوزومال برای درمان قطعی سالک شدند. این دارو در فرم نانو لیپوزومی تولید شده و به شکل ژل موضعی است که از پوست عبور می‌کند و به قسمت‌های عمقی پوست می‌رسد و طی یک دوره درمان سه هفته‌ای بیماری سالک را درمان می‌کند.

آمفوتریسین B داروی ضد انگل و ضد قارچ مؤثری است که برای درمان بیماری سالک و بیماری‌های قارچی موضعی به کار می‌رود. اما به علت ایجاد سمیت کلیوی توسط این دارو، محققان فرمولاسیون‌های لیپوزومال را در این دارو مورد استفاده قرار دادند که تأثیرات مخرب این دارو بر بدن را کاهش می‌دهد و باعث افزایش نفوذ و انتقال به سطح قارچ می‌شود.

لیپوزوم‌ها پرکاربرد‌ترین سیستم‌های دارورسانی ضدمیکروبی هستند. یکی از خواص متمایز لیپوزوم‌ها ساختار دولایه لیپیدی آن است که مشابه غشای سلول عمل کرده و به راحتی با میکروب‌های عفونی ترکیب می‌شود. با ترکیب شدن مستقیم غشای باکتریایی، دارو می‌تواند در غشای سلولی یا درون باکتری‌‌ رها شود. بنابراین با استفاده از نانو لیپوزم جهت دارورسانی عوارض درمان کاهش یافته و نفوذ و انتقال به سطح قارچ افزایش می‌‌یابد.

این محصول در حال حاضر در مرحله تولید انبوه است و با قیمت تمام شده پایین‌تر نسبت به داروهای مرسوم سالک و با طریقه مصرف راحت و بدون درد در کاهش فعالیت‌های میکروبی در دسترس مبتلایان به سالک قرار می‌گیرد و مبتلایان می‌توانند به مدت سه تا چهار هفته روزی دوبار این ژل را بروی زخم خود بمالند.

ژل موضعی آمفوتریسین B نانو لیپوزومال که در شرکت اکسیر نانو سینا تولید و پتنت شده است موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس از واحد ارزیابی محصولات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 29
دوست نداشتم: 20
میانگین امتیازات: 1.45

7 دیدگاه در “درمان قطعی بیماری سالک با فناوری نانوی ایرانی

باسلام ممنون از پژوشگران عزیز کشورمان که داروی جدید ضد قارچ تولید کردند وباتوجه بااینکه مبتلایان زیادی اعم از زن مرد ورزشکار دانش اموزان درگیر این این بیماری شدندخواهشن به فکر تولید واکسن ضد قارچ مقاوم باشد که بسیاری از خانواده ها از این نگرانی دربیان با تشکر فراوان از تولید کنندگان داروی جدید ضد قارچ

سلام آیا برای کسی که ۳۰ ساله از زخم سالک گذشته میتونه برای رفع ضایع پوستی استفاده کنه

سلام، با توجه به تفاوت در نوع پوست، شدت و نحوه پراکندگی زخم سالک در افراد مختلف با سنین متفاوت، برای دستیابی به بهترین نتیجه، لازم است تا وضعیت فعلی زخم مورد معاینه متخصص پوست قرار گیرد.

باسلام چرا در کشور ما بیماری های واگیردار مورد بی توجهی قرار گرفته ازجمله قارچ مقاوم پوستی چقدر مردم باید هزینه کنند چقدر باید زجر بکشند قارچ پوستی مقاوم درمیان تبدیل به مشکل بزرگ شده روز به روز به تعدادشون زیاد میشه زن ومرد کودک ورزشکار دانش اموزان وغیره مسعولین بهداشتی این بیماری هم باید مثل کرونا تبدیل به فاجعه بشه که شما به خودتون بیایین

با سلام و سپاس از توضیحات، پیامتان دریافت شد.
پژوهشهای مختلفی در زمینه بیماریهای واگیردار و قارچهای پوستی در حال انجام است. با تلاش محققان و متخصصان در این زمینه، بزودی موفقیتهای بیشتری را شاهد خواهیم بود.

انشاالاه که هر چه زودتر داروی ضد قارچ پوستی مقاوم به درمان ساخته بشه زیرا این یک بیماری وحشتناکه زیرا اگر چاره ای اندیشه نشود به سمت همه گیری پیش میریم والان هم تعداد این بیماران چشم گیر میباشد تعدادبسیاری هستن که نصف بدنشان قارچ گرفته به امید خدا وتوان محققین ومتخصصین درمانی این بیماری ساخته شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *