معرفی دستگاه میکروسیالی برای تولید سریع نانودارو

یکی از تجهیزات ارائه شده در «نمایشگاه دستاوردهای فناوری‌نانو» دستگاه نانوسنتز INSIGHT است، یک ابزار میکروسیالی که توسط شرکت ریز سامانه بهبود درمان طراحی و تولید شده و در حال حاضر توسط یکی از مراکز توسعه‌دهنده واکسن‌های mRNA در حال استفاده است.

تولید نانوحامل‌های لیپیدی و پلیمری حاوی دارو با روش تک مرحله‌ای و با تکرارپذیری بالا از جمله توانمندی‌های این دستگاه است.

دستگاه رومیزی نانوسنتز INSIGHT با استفاده از اختلاط محلول‌های لیپیدی از یک ورودی و محلول‌ آبی همراه با ساختارهای اسیدنوکلئیک و پروتئین‌های درمانی از ورودی دیگر، با کمک یک تراشه میکروفلوئیدیکی امکان تولید نانوذرات دارویی با بالاترین اثربخشی در مقیاس آزمایشگاهی را فراهم می‌کند.

سیدعلی موسوی شائق مدیرعامل شرکت ریز سامانه بهبود درمان درباره این فناوری می‌گوید: «ترکیب مواد اولیه برای تولید داروها با استفاده از این فناوری قابل انجام بوده و می‌توان مواد را در مقیاس‌های بسیار کم مورد آزمایش قرار داد. دستگاه‌های نانوسنتز با استفاده از اختلاط بهینه و کنترل شده محلول‌های مختلف امکان آزمایش روی فراورده‌های دارویی و واکسن را فراهم می‌کند. این دستگاه به محققان امکان انجام فرآیندهای تک مرحله‌ای را برای تولید دارو فراهم می‌کند.»

به گفته دکتر موسوی کنترل دقیق خواص فیزیکی مواد، کارکرد آسان، سرعت و کارایی بالا، مقیاس‌پذیری، کاربرد در حوزه‌های مختلف و تکرارپذیری از جمله مزیت‌های این فناوری است.»

این دستگاه توانایی سنتز نانوذرات در ابعاد دلخواه را در کمتر از یک دقیقه داشته و فرموله کردن بیش از ۵۰ فرمولسیون در یک روز را امکان‌پذیر می‌کند. این فناوری قابلیت مقیاس‌پذیری از یک  تا ۲۰ میلی‌لیتر را دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که امکان حذف خطاهای سیستماتیک و کاربر را دارد.

شرکت دانش‌بنیان ریز سامانه ، فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های مورد نیاز جهت سنتز نانو حامل‌های دارویی به کمک فناوری میکروفلوئیدیک از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده است. این شرکت تاکنون موفق به طراحی و ساخت دو دستگاه جهت تولید نانوحامل‌های لیپیدی و پلیمری در مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی شده است. دستگاه نانوسنتز آزمایشگاهیINSIGHT® اولین دستگاه تولید شده توسط این شرکت بوده که قابلیت تولید نانوذرات با ابعاد کمتر از ۱۰۰ نانومتر با توزیع پراکندگی کم و درصد محصورسازی دارو بالا در حجم کمتر از ۴۰ میلی لیتر را فراهم می نماید. این دستگاه در فرایند تحقیق و توسعه داروهای جدید و تست‌های سلولی و حیوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمولاسیون نهایی می‌تواند در حجم بالا و کیفیت مورد نیاز با دستگاه نانوسنتز صنعتی INSPIRE® تولید شود. تیم این شرکت از پرسنل و مشاورین مجرب در حوزه داروسازی و فناوری‌ نانو تشکیل شده است که با کمک ابزارهایی با فناوری بالا، وظیفه طراحی و ساخت دستگاه و تست عملکرد دستگاه را بر عهده دارند.