تولید نانوفناورانه الکترودهای جوشکاری بادوام در ایران

به گفته مدیر تولید شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد، به دلیل استحکام جوش‌های ایجاد شده با الکترودهای این شرکت، در عین افزایش دوام جوش، با کاهش تعداد لایه‌های جوشکاری وزن سازه کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

مهندس حامد پارسائیان، مدیر تولید شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد می‌گوید: «الکترودهای جوشکاری حاوی مواد نانوساختار منجر به جوش‌هایی با استحکام بالاتر می‌شود از این رو به تعداد لایه‌های کمتری از جوش نیاز بوده و این کار موجب کاهش وزن سازه می‌شود. این ویژگی‌ در حوزه‌هایی نظیر ساخت پره‌ها اهمیت زیادی دارد.»

مهندس پارسائیان می‌افزاید: «ما سه نوع الکترود برای مقاومت در برابر ضربه، سایش و ضربه/سایش تولید می‌کنیم و در حال حاضر این الکترودها وارد بازار شده‌اند. در الکترودهای معمولی از کرم یا کاربید کرم استفاده می‌شود که ما فرمولاسیون ویژه‌ای برای ساخت الکترود ارائه کردیم که مصرف ترکیبات کرم در الکترود کم شده و در عین حال عملکرد بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند. ما با ارائه نسل جدیدی از الکترودها، طیف وسیعی از سختی را برای مشتریان ارائه می‌دهیم. حتی این امکان وجود دارد که متناسب با نیاز مشتری محصولی را طراحی کنیم. این کار برای راه‌آهن انجام شده و الکترودهایی برای سوزن‌های ریلی طراحی و تولیدشده که تست‌های خود را با موفقیت پشت سرگذاشته است و در حال حاضر تست‌های میدانی این الکترودها در شرایط آب و هوایی مختلف در حال انجام است.»

شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد ظرفیت تولید ۳۰۰ تن در سال الکترود جوشکاری نانو را داشته و در حال حاضر حجم تولید سالانه تقریبا ۱۲۰ تن در سال است. این الکترودها در کارخانه‌های مختلفی از جمله شرکت تخته فشرده ممتاز گلستان، مجموعه سیمان بنوید و شرکت صنایع ریخته‌گری ایران مورد استفاده قرار گرفته است. چندین ماه کار با این الکترودها نشان می‌دهد که عمر سایش در محصول ایجاد شده نسبت به جوشکاری‌های معمولی ارتقا قابل توجهی پیدا کرده است.

سیم‌جوش‌های توپودری در مقایسه با الکترودهای دستی از نرخ رسوب‌گذاری بسیار بالاتری برخوردار بوده و همچنین نسبت به آن‌ها حرارت بسیار کمتری تولید می‌کنند. با یک بار جوشکاری با این سیم‌جوش‌ها می‌توان به حدی از سختی رسید که با الکترودهای جوشکاری معمولی نیاز به سه بار جوشکاری است تا آن مقدار سختی به وجود آید. سیم‌جوش‌های توپودری شرکت توسعه فناوری‌های پیشرفته مواد نانوساختار نماد از رقت پایینی برخوردار هستند به این معنا که با زیرلایه ممزوج نمی‌شود و سختی در تمام کل سطح جوشکاری یکسان است.

افزایش دوام و کاهش وزن سازه‌ها با الکترودهای جوشکاری نانویی