تولید رنگ نانویی ضد خوردگی با افزایش 1.5 برابری عمر قطعات در ایران

پژوهشگران ایرانی نانوپوشش‎های ضد خوردگی در فاز صنعتی تولید کردند که با پوشش‎دهی این رنگ بر روی قطعات صنایع خودروسازی و پتروشیمی عمر این قطعات در برابر خوردگی تا 1.5 برابر افزایش می‎یابد.

خوردگی واکنشی است که سبب تخریب قطعات می‌شود و این پدیده بیشتر در فلزات و آلیاژهای آنها ظاهر می‌شود. با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوایی کشور صنایعی چون پتروشیمی، صنایع کشتیرانی و دریایی و صنایع خودروسازی در معرض آسیب‌های شدید ناشی از خوردگی قرار دارند.

یکی از اصلی‌ترین روش‌های کنترل خوردگی به‌کارگیری پوشش‌های مقاوم است که در این راستا یکی از شرکت‌های فناوری با استفاده از نانو مواد در رنگ‌ها، مقاومت خوردگی سطوح مختلف را افزایش داده و به‌ عنوان یکی از واحدهای تولید رنگ در سطح کشور، اقدام به تولید “نانو رنگ ضدخوردگی” کرده است.

دکتر سیده لاله سید سعادت، از پژوهشگران این طرح با اشاره به مزایای استفاده از فناوری نانو در تولید رنگ و پوشش‌ها گفت: با هدف ایجاد تحول در صنعت رنگ و استفاده از دانش و فناوری‌های روز دنیا، با حمایت پارک علم و فناوری استان گیلان فعالیت‌های خود را آغاز کردیم.

وی در خصوص استفاده از افزودنی‌های نانویی در صنعت رنگ و پوشش، افزود: خواص و کاربردهای متنوع نانو ذرات کاملا در حوزه رنگ و پوشش‌های صنعتی مشخص نشده است. ضمن اینکه نانو ذرات می‌توانند جایگزین افزودنی‌های مرسوم و متداولی شوند که سالیان متمادی استفاده می‌شوند. لذا جذابیت اجرایی کردن این ایده در این است که درصد کمی از نانومواد قادر به افزایش حداکثری کارایی و افزایش حداقلی قیمت هستند.

سید سعادت با بیان اینکه در نانو رنگ ضد خوردگی از نانو صفحات گرافن اکسید به ‌عنوان ماده افزودنی استفاده شد، ادامه داد: حضور این نانوصفحات موجب می‌شود تا رسیدن رطوبت و اکسیژن به سطح رنگ زده شده به تأخیر بیفتد. از سوی دیگر نانو صفحات گرافن اکسید به دلیل دارا بودن گروه‌های عاملی هیدروکسیل چسبندگی رنگ به زیرلایه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

این محقق با تاکید بر اینکه نانو پوشش‌های تولید شده موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است، اضافه کرد: در حال حاضر قادر هستیم سالانه 100 تن از نانورنگ‌های ضد خوردگی را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه ‌با بهره‌گیری از فناوری نانو، رنگ‌های ضدخوردگی را در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه کردیم، یادآور شد: این رنگ‌ها در صنایع کشتی‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع خودروسازی کاربرد دارند.

به گفته این پژوهشگر، استفاده از فناوری نانو در تولید این رنگ‌ها موجب شده تا ماندگاری آنها بر روی سطوح 1.5 برابر افزایش داشته باشد.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636