اجاق گاز شرکت اسنوا با پوشش نانویی چربی را به خود نمی گیرد

از اجاق گازهای شرکت اسنوا با ویژگی چربی گریزی در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر سعید سرکار رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو رونمایی شد.

از اجاق گازهای شرکت اسنوا با ویژگی چربی گریزی در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر سعید سرکار رییس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو رونمایی شد.
دکتر ستاری در این رونمایی گفت: دستاوردهای خیلی بهتری در حوزه نانو حاصل شده است و این رونمایی نمادین نماینده‌ای از دهها محصول بهینه شده با فناوری نانو است.

در این محصول ایجاد خاصیت چربی گریزی و آسان تمیز شوندگی سطح گازهای خانگی با استفاده از پوشش ایجاد کننده خاصیت چربی گریزی استفاده شده است که این محصول به‌راحتی تمیز می‌گردد. قابلیت نظافت آسان سطوح لوازم خانگی از جمله لوازم پخت و پز بدون نیاز به شوینده‌های شیمیایی از مهم‌ترین عوامل جذب‌کننده مشتری هستند. از طرفی حفظ شفافیت سطح زیرلایه در برابر عوامل شیمیایی و حرارتی محل بکارگیری آن، مساله‌ای است که شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی به دنبال راه حلی برای آن هستند. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان مطرح لوازم خانگی نظیر بوش، زیمنس، ال‌جی، سامسونگ، بکو و گروندینگ ازمحصولات و پوشش‌های چربی‌گریز در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.
در حال حاضر چربی‌ها و لک‌های بجا مانده از پخت و پز بر روی سطح گاز بخصوص سطوح لعابی به آسانی تمیز نمی‌شود و مستلزم استفاده از شوینده‌ها و زحمت فراوان برای نظافت آن است. زاویه تماس قطره آب یا چربی به عنوان معیاری برای چربی گریزی سطح در حالت عادی کمتر از 20 درجه است در حالی که با استفاده از نانو پوشش‌های چربی گریز بر پایه نانو سیلیس با کاهش انرژی سطحی پوشش لعابی یا شیشه ای اجاق گاز این زاویه به 70 درجه میرسد و این ویژگی مانع از چسبندگی روغن و چربی بجا مانده از پخت و پز بر روی سطح شده و نظافت آن را آسان می‌کند. همچنین طی تستهای صورت گرفته بیش از 2500 سیکل سایشی با مواد شوینده‌ی خانگی، این پوشش خاصیت خود را حفظ می‌کند.
در حال حاضر از این فناوری در تولید اجاق گازهای خانگی شرکت اسنوا بهره گرفته شده است و متخصصان این شرکت با همکاری شرکت نانو پاد شریف به عنوان تولید‌کننده این نوع پوشش‌های چربی گریز طی یک سال اخیر تحولی را در قابلیت تمیزکاری سطوح اجاق خود به‌وجود آورده‌اند.