محلول زیست سازگار ایرانی؛ ایجادکننده پوشش تبدیلی مقاوم در مقابل خوردگی

شرکت «شیلر فرآیند پارس» به دانش فنی اعمال پوشش‌های تبدیلی با ضخامت نانومتری دست‌یافته و هم‌اکنون این پوشش‌ها را به صنعت عرضه می‌کند. روش اعمال این پوشش‌های تبدیلی، سازگار با محیط‌زیست است. این پوشش‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای پوشش‌های تبدیلی رایج و وارداتی کنونی باشند. صنایع لوازم‌خانگی، صنایع خودرو، صنایع فلزی، صنایع آلومینیوم و صنایع گالوانیزه از جمله متقاضیان این نانوپوشش‌های بادوام هستند.

به منظور افزایش مقاومت تجهیزات و قطعات فلزی در برابر خوردگی و فرسایش، از پوشش‌دهی سطح استفاده می‌شود. یکی از روش‌های رایج و مقرون به صرفه در صنایع، استفاده از پوشش‌های تبدیلی است که علاوه بر بهبود مقاومت به خوردگی زیرلایه، افزایش چسبندگی رنگ به سطح را به همراه دارد.

پوشش‌های تبدیلی فسفاته یا کروماته از متداول‌ترین نوع پوشش‌های مورد استفاده هستند. امروزه با در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی و سلامت بدن و هزینه اعمال پوشش، تلاش شده است تا پوشش‌های حاوی مواد دیگر مانند اکسید زیرکنیم، اکسید تیتانیم و اکسید وانادیم جایگزین پوشش‌های فسفاته و کروماته شوند.

پوشش‌های زیرکنیمی بر خلاف پوشش فسفاته و کروماته، معضلات زیست محیطی نداشته و فرایند در دمای محیط و در زمان کمتری اجرا می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پوشش‌های تبدیلی زیرکنیمی وزن کمتر آنها در مقایسه با پوشش کرماته یا فسفاته است. همچنین در اعمال پوشش‌های زیرکنیمی، نیازی به تاسیسات لازم برای خنثی‌سازی لجن (sludge)، که در فرایند فسفاته و  کروماته رایج است، وجود ندارد.

شرکت شیلر فرآیند پارس موفق به اعمال پوشش‌های زیرکونیومی با ضخامت نانومتری شده است. استفاده از پوشش تبدیلی زیرکنیمی با ضخامت بسیار نازک (در ابعاد نانومتری) بر سطوح فولادی، آلومینیمی و گالوانیزه موجب بهبود پارامترهایی مانند چسبندگی پوشش آلی، افزایش مقاومت به خوردگی رنگ و افزایش مقاومت به جدایش کاتدی رنگ می‌شود.

چرا از این محصول استفاده کنیم؟

  • حصول پوشش با ضخامت کمتر از 100 نانومتر در سطح فلز
  • قابل اجرا در دمای محیط
  • عدم تشکیل مواد مضر برای سلامتی انسان و محیط زیست
  • قابل اجرا با هزینه کم
  • پوشش‌دهی سطوح فولادی، آلومینیمی و گالوانیزه

درباره شرکت شیلر فرآیند پارس

شرکت شیلر فرآیند پارس در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد و فعالیت خود را در زمینه تولید مواد شیمیایی پیش رنگ آغاز کرد. این شرکت با صنایع بزرگی مانند صنایع تولید لوازم‌خانگی، قطعات و مجموعه‌های خودرویی، صنعت برق، صنایع فلزی و صنایع آلومینیوم همکاری مستمر دارد.