کارگزار فناوری (Technology Broker)

مفهوم کارگزاری سال‌ها است که در حوزه مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن مشاوران املاک زمینه اتصال خریدار و فروشنده املاک را فراهم می‌کنند. در حوزه کسب‌وکار نیز کارگزاران فناوری در طی سال‌های اخیر ظهور کردند که به نوعی نقش مشاروان مسکن را ایفا کرده و طرف عرضه‌کننده و متقاضی فناوری را به یکدیگر متصل می‌کنند.

مفهوم خدمات کارگزاری[1] از سال‌ها قبل و خارج از دنیای فناوری  در حوزه املاک وجود داشته است. در واقع کارگزاران املاک،  خریداران و فروشندگان ملک را به یکدیگر متصل می‌کنند و فرایند خریدو فروش ملک را تسهیل می‌کنند. در مقابل کارگزاران فناوری اگرچه شباهت‌هایی با همتایان خود در صنعت املاک و مستغلات دارند با این حال نقش آن‌ها بیشتر از یک مشاور است. از این رو می‌توان گفت که کارگزار فناوری  یک مفهوم نسبتاً جدید است. کارگزار فناوری اساساً به عنوان مشاوران قابل اعتماد که از تجربه و دانش تخصصی خود در حوزه صنعتی ‌خاصی برای اتصال متقاضیان و صاحبان مشکل به افرادی که بهترین راه‌حل‌ها را برای رفع مشکل یا پاسخ به تقاضای آن‌ها دارند،استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در صنعت فناوری اطلاعات ارائه‌دهندگان می‌توانند با ارائه نرم‌افزار، سخت‌افزار یا خدمات خاصی به نیاز یا تقاضا متقاضیان پاسخ دهند.

بنابراین می‌توان گفت که کارگزاری فناوری حرفه‌ای است که به واسطه دسترسی به شبکه‌ای از شرکت‌های ارائه‌دهنده راه‌حل در حوزه‌های تخصصی که تخصص آن‌ها اثبات شده است، فرآیند رفع مشکل و برآوردن نیاز در شرکت‌های متقاضی را تسهیل کند. به عبارت بهتر کارگزار فناوری به شبکه‌ای از همکاران دسترسی دارد که به واسطه اطلاعات دقیقی که در مورد توانمندی آن‌ها دارد، اطلاع دارد  که هر یک از آن‌ها توانمندی رفع چه مشکلاتی را دارد. از این رو در صورت اعلام نیاز از سوی شرکت‌های نیازمند، همکار مناسب را به آن‌ها معرفی می‌کند. در مواردی که شرکت توانمند برای رفع نیاز متقاضیان در شبکه همکاران وجود نداشته باشد، کارگزار فناوری به متقاضیان کمک می‌کنند تا همکاری مناسب را از میان گزینه‌های خارج از شرکت شناسایی کند.  در مجموع می‌توان گفت که کارگزار به شرکت‌ها در یافتن، ارزیابی و انتخاب محصول  یا فروشنده مناسب برای مشکلات کسب‌وکار به متقاضیان کمک می‌کند.

با توجه به پیشرفت قابل توجه فناوری‌ها و افزایش سطح پیچیدگی و تخصصی شدن آن‌ها، اغلب شرکت‌ها زمانی که با مشکلی در زمینه فناوری روبرو می‌شوند با سردرگمی در زمینه شناسایی همکار مناسب روبرو می‌شوند. در گذشته شرکت‌های متقاضی معمولاً با تعداد محدودی از شرکت‌های که سابقه همکاری با آن‌ها را داشتند برای رفع مشکلات خود همکاری می‌کردند. این در حالی است که هیچ تضمینی وجود نداشت که راه‌حل ارائه شده توسط آ‌ن‌ها بهترین راه‌حل باشد. در واقع متقاضیان به دلیل عدم آشنایی با شرکت‌های ارائه‌دهنده راه‌حل‌های بهینه به همکاری با شرکای سابق خود ادامه می‌دادند. بنابراین در موارد متعدد متقاضیان به دلیل انتخاب همکاری نامناسب متحمل هزینه‌های زیادی شدند. با این حال کارگزاران فناوری از طریق کمک متقاضیان در شناسایی با کیفیت‌ترین، کارآمد ترین راه‌حل یا شریک برای یک مشکل خاص، هزینه‌های عملیاتی و ریسک پروژه‌ها را کاهش می‌دهند.

[1] brokerage services

filereader.php?p1=main_cfcd208495d565ef6

منبع : http://www.techbaa.com/what-is-a-technology-broker/