تولید نانوعایق مقاوم به آب و آتش در کشور

پشم‌ سنگ، یکی از بی‌ضررترین عایق‌های شناخته‌شده در دنیا است که می‌تواند در برابر آتش مستقیم تا ۴ ساعت مقاومت کند. به‌تازگی یک گروه از پژوهشگران اصفهانی موفق شدند با کمک فناوری نانو، چهار محصول پشم سنگ با نام‌های «عایق تخته‌ای»، «عایق لحافی»، «عایق پتویی» و «عایق لوله‌ای» تولید کنند.

ماده اولیه برای تولید پشم سنگ (که عایق صوت و حرارت است) سنگ آتش‌فشانی بازالت از خانواده سنگ‌های آذرین است. پشم سنگ جزو خانواده عایق‌های گرم از نوع معدنی، متشکل از الیاف بسیار ظریف به قطر ۴ تا ۷ میکرون و طول ۵ تا ۷۰ میلی‌متر است.

پژوهشگران شرکت صنایع عایق سپاهان موفق به تولید چهار محصول پشم سنگ با نام‌های «عایق تخته‌ای»، «عایق لحافی»، «عایق پتویی» و «عایق لوله‌ای» با کاربردهای مختلف در صنایع گوناگون شده‌اند.

عایق تخته‌ای برای کف، دیوار و سقف ساختمان‌ها، کشتی‌ها، فرودگاه‌ها و متروها، مجتمع پتروشیمی، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها، ساخت ساندویچ پانل و مراکز تأمین بخار مورداستفاده قرار می‌گیرد. عایق پتویی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کوره‌ها و گرم‌خانه‌ها، دیگ‌های بخار، توربین‌ها، داکت‌ها، شیرها و فلنج‌ها کاربرد دارد. عایق لحافی نیز برای پوشش سقف کاذب و سقف‌های سوله، کانال‌های گردش هوا، سیستم‌های آب‌سردکن، دیوارهای سالن کنفرانس به‌منظور جذب صدا و جلوگیری از ارتعاشات استفاده می‌شود. همچنین عایق لوله‌ای برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، در لوله‌های حاوی سیالات گرم، سرد و بخارآب، سیستم‌های حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع و تأسیسات صنعتی و خانگی مصرف می‌شود.

برای تولید پشم سنگ این شرکت، ابتدا مقدار موردنیاز مواد خام با دانه‌بندی‌ها و ترکیب خاصی در داخل کوره با دمای (۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد) ذوب می‌شوند. سپس با پاشش رزین حاوی نانوذرات الیاف تولیدشده و پشم سنگ خام تولید می‌شود. در مرحله بعدی پشم سنگ خام فشرده و در دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد پخت انجام می‌شود و در پایان با توجه به برنامه ارائه‌شده به سیستم‌های کامپیوتری محصول نهایی با توجه به نوع، ضخامت، دانسیته و ابعاد موردنظر تولید می‌شود.

پشم سنگ می‌تواند با قرارگرفتن در معرض آب باران و رطوبت موجود در محیط، آن را جذب کرده و علاوه بر افزایش شدید وزن، بوی بدی نیز در محیط ایجاد کند و همچنین رسانایی حرارتی الیاف معدنی پشم سنگ به‌طور چشمگیری به میزان جذب آب بستگی دارد. در صورت وجود رطوبت به‌دلیل ویژگی رسانایی آب، میزان رسانایی حرارتی افزایش می‌دهد علاوه بر آن عایق مرطوب منجر به خوردگی می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل‌ها محصول حاضر حاوی نانوذرات آب‌گریز بوده که با استفاده از آن میزان جذب آب محصول به حداقل رسیده است. وجه تمایز پشم سنگ نانومقیاس تولیدشده توسط شرکت صنایع عایق سپاهان در به حداقل رساندن جذب آب است، سایر محصولات موجود در بازار با جذب آب باعث مشکلات ذکر شده می‌شوند. لازم به ذکر است که ماندگاری خاصیت نانویی در این پشم ‌سنگ‌های حاوی نانوذرات بسیار بالا بوده و لایه نانومتری تا زمان ماندگاری خود عایق (که عمر طولانی) دارد، پایدار خواهد بود.

نصب ساده و راحت، غیرسمی و سازگار با محیط‌زیست، جذب بالای صوت، مقاومت در دمای بالا، ثبات ابعاد فیزیکی و شیمیایی، سبک بودن، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و آب ازجمله مزیت‌های عایق پشم سنگ تولیدی این شرکت است.

شرکت صنایع عایق سپاهان عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و دارای آزمایشگاه همکار از اداره استاندارد استان اصفهان است. این شرکت دارای گواهینامه‌های ISO-9001 از شرکت توف نورد آلمان و شرکت AJA (مشترک آمریکا، ژاپن، انگلیس)،ISO-TS 9001 از شرکت AJA است و تأییدیه‌های لازم را از شرکت‌های طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (PIDEC)، ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، بازرگانی صنایع پتروشیمی (SPEC)، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، نفت فلات قاره، بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و هولدینگ خلیج‌فارس دریافت کرده است.

گفتنی است، شرکت صنایع عایق سپاهان با خط تولید ایتالیایی و ظرفیت اسمی ۲۴۰۰۰ تن در سال واقع در استان اصفهان شهرک صنعتی کوهپایه است. این شرکت در سال ۱۳۹۶ به دلیل انجام پژوهش‌های علمی، بهبود تکنولوژی موجود و همچنین انجام فعالیت‌های زیست‌محیطی و نوآوری در تولید محصولات جدید (محصول‌هایی که تأثیرگذار در کاهش مصرف انرژی هستند)، به‌عنوان واحد تولیدکننده محصول برتر تحقیق و توسعه شناخته شد و موفق به اخذ تندیس در استان اصفهان شده است.