تولید صنعتی پارچه های اسپان‌ باند ایرانی با فناوری نانو

شرکت میلاد پرنیا ایرانیان برای اولین‌بار اقدام به تولید اسپان‌باند حاوی نانوذرات کرده است. این محصول به‌دلیل وجود ماتریس پلیمری به نوعی در دسته نانوکامپوزیت‌ها قرار می‌گیرد.

پارچه‌های اسپان‌باند که در نساجی با عنوان منسوجات بی‌بافت شناخته می‌شوند عموماً یک‌بار مصرف هستند و در محصولات صنعتی، بهداشتی، پزشکی و غذایی کاربردهای فراوانی دارند.

تولید این محصول از سال‌ها پیش در دست تحقیق و بررسی بوده است اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت حفاظت فردی و مسائل بهداشتی، روند تولید اسپان‌باند در شرکت پرنیا ایرانیان سرعت بیشتری یافت و تکمیل شد. با توجه به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده منسوج نبافته حاوی نانوذرات با روش تولید به‌کار گرفته شده در شرکت پرنیا ایرانیان تاکنون در داخل و خارج از کشور سابقه تولید نداشته است.

برای تولید این محصول ( به عنوان منسوجات یک‌بار مصرف نانویی با کاربردهای مختلف)، ابتدا گرانول‌های بر پایه پلی‌پروپیلن در ترکیب درصد مشخص وارد دستگاه بی‌بافت می‌شود، تنظیماتی از قبیل مقدار گرماژ پارچه، دما، کشش و… اعمال شده و در نهایت پارچه موردنظر تولید می‌شود.

این محصول به‌عنوان ماده اولیه قابل استفاده در بسیاری از محصولات از جمله لایه رویی ماسک سه‌لایه پزشکی و فیلتردار، تولید پک جراحی و گان جراح، چسب نان وون، زیرانداز بیمار، البسه غیراستریل، پرده‌های جداکننده مراکز درمانی است و به علت آنتی‌باکتریال بودن کمک شایانی به کاهش باکتری و عفونت می‌کند.

همچنین این نوع پارچه‌ها در سرویس خواب و ست ملحفه و روبالشی مسافرتی، ساک دستی پارچه‌ای، روکش گیاهان در گلخانه‌ها و مزارع کشاورزی، صنایع کیف و کفش، صنایع مبلمان و بسیاری موارد دیگر نیز به کار برده می‌شوند.

اسپان باندها همچنین در صنایع غذایی و بهداشتی به‌عنوان پدجاذب رطوبت در بسته‌بندی محصولات پروتئینی و پوشش رویی پوشک کودک و بزرگسال و پدهای بهداشتی کاربرد دارند که البته استفاده از این محصول در این موارد نیازمند اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. شرکت پرنیا ایرانیان در تلاش است که با کسب مجوزهای لازم جایگاه محصول خود را در این حوزه‌ها نیز اثبات کند. این محصول همچنین به‌عنوان جاذب اشعه فروسرخ و فرابنفش در صنایعی همچون کشاورزی دارای کارایی و مؤثر است.

اسپان‌باندهای تولید شده توسط شرکت میلاد پرنیا ایرانیان به علت داشتن نانوذرات خواص آنتی‌باکتریایی قابل قبولی از خود نشان داده است و به‌علت خاصیت کشندگی میکروارگانیسم‌ها که عامل ایجاد بوی نامطلوب هستند، در جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع در داخل کفش و موارد مشابه مؤثر است. همچنین این نوع پارچه به علت مورفولوژی ذرات به کار رفته زیر دست منسوج لطیف‌تر شده‌اند.

از آنجا که این محصول برای اولین بار به‌صورت آنتی‌باکتریال تولید شده است، در حال حاضر بی‌رقیب است و در مجموع نسبت به اسپان‌باندهای ساده موجود در بازار، با توجه به خواصی که ارائه می‌دهد، می‌توان مزایای قابل‌توجهی برای آن متصور بود.

واحد صنعتی تولیدی میلاد پرنیا ایرانیان با نام تجاری سومریا از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را در زمینه اسپان باند آغاز کرده است. در این مجموعه چهار دسته محصول صنعتی، آرایشی بهداشتی، غذایی و تجهیزات پزشکی تولید می‌شوند. این مجموعه علاوه بر تولید اسپان‌باند، دارای صنایع تکمیلی شامل دستگاه تولید ساک دستی، دستگاه چاپ روی پارچه و دستگاه لمینت است.

خط تولید منسوجات بی‌بافت (با گرماژ اسپان باندهای تولیدی از ۱۰ تا ۲۰۰ گرم بر مترمربع و عرض ۵ تا ۳۴۰ سانتی‌متر بنا به سلیقه مشتری در رنگ‌های متنوع)، خط تولید ساک دستی، خط تولید زیرانداز مسافرت، خط تولید زیرانداز بیمار، خط تولید البسه غیراستریل، خط تولید پد جاذب رطوبت، خط تولید منسوج بی بافت دوخته شده توسط التراسونیک، خط تولید لمینیشن و خط تولید چاپ فلکسو، خطوط تولیدی مستقر در این مجموعه است.

با راه‌اندازی این خطوط تولید تاکنون برای ۳۰ نفر ایجاد اشتغال شده است. این مجموعه ظرفیت تولید و فروش تا ۴ هزار تن محصول را در سال داراست.

از آنجا که تولید این محصول به تازگی آغاز شده، این شرکت برای عقد قرارداد در حال مذاکره و ارسال نمونه به مشتری است.

مسئولان این شرکت کم بودن مواد اولیه پتروشیمی و همچنین اختصاص نیافتن سهمیه کافی برای خرید پلی‌پروپیلن نساجی، بالا بودن هزینه‌های آزمایشات در جهت بررسی کیفیت محصول، عدم همکاری لازم سازمان‌های ذی‌ربط جهت بررسی محصول و صدور مجوزهای لازم و زمان‌بر بودن این فرایند را از جمله موانع تجاری‌سازی و توسعه بازار محصول می‌دانند.

شرکت میلاد پرنیا ایرانیان توانسته برای محصول خود گواهی‌نامه نانومقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کند. همچنین این شرکت برای برخی محصولات خود پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو دریافت کرده و در تلاش است که برای دیگر محصولات نیز پروانه ساخت دریافت کند.