تولید و عرضه کفی‌های کفش نانو با خواص ضدباکتری

شرکت پاموک تابان کفی‌های کفش آنتی‌باکتریالی تولید و به بازار عرضه می‌کند که به محافظت از پا کمک شایانی می‌کند. این کفی‌های نانویی مانع از بوی بد پا شده و از رشد باکتری‌ها در کفش و جوراب جلوگیری می‌کند.

قلب دوم بدن در قسمت ساق پا تا پاشنه قرار دارد، می‌توان گفت که عضلات پا قلب دوم انسان است. بنابراین محافظت از پا اهمیت زیادی بر سلامت انسان دارد.

در حدود ۷۵ درصد از افراد در طول زندگی خود دچار مشکلات پا می‌شوند که با استفاده از ادوات ارتوپدی می‌توان این مشکلات را حل کرد. یکی از روش‌های محافظت از پا، استفاده از کفی‌های طبی و مناسب است. در حال حاضر فناوری ‌نانو در این حوزه دستاوردهایی دارد.

شرکت پاموک تابان کفی‌های آنتی‌باکتریالی تولید و به بازار عرضه کرده است که در آن از فناوری ‌نانو استفاده شده است. این کفی‌ها به‌دلیل بهره‌مندی از نانومواد دارای خواص ضدمیکروبی هستند. در طراحی کفی کفش عوامل مختلفی همچون اندازه، حالت انحنای کف پا، قابلیت جذب ضربه، قابلیت کنترل رطوبت و مقابله با بو و باکتری در نظر گرفته می‌شود. هنگامی که پا عرق می‌کند باکتری رشد کرده و جایی که باکتری رشد کند بوی نامطبوع را نیز به همراه خواهد داشت. همچنین با ایجاد انواع بیماری‌ها و زخم‌ها در ناحیه پا، رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در این ناحیه افزایش می‌یابد. بر این اساس تولید کفی کفش آنتی‌باکتریال که بتواند انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها را کاهش دهد مورد توجه قرار گرفته است.

برای تولید این کفی‌ها از فناوری پلاسما استفاده می‌شود، پس از خروج کفی از دستگاه پلاسما، نانومواد به صورت اسپری روی سطح کفی قرار داده می‌شود که پس از خشک شدن در دمای بالا، نانومواد روی سطح کفی تثبیت می‌شوند.

کفی‌های آنتی‌باکتریال تولید شده توسط پاموک تابان علاوه بر مزیت‌های بهداشتی گفته شده، یعنی ضدباکتری، ضدقارچ و برطرف‌کننده بوهای نامطبوع پا و کفش، از نظر کاربرد نیز از نمونه‌های معمولی بسیار راحت‌تر است و برای انواع کفش‌های چرم و اسپرت قابل استفاده است.

براساس اطلاعات منتشر شده، این کفی‌های آنتی‌باکتریال، مانع از تعرق و بوی بد پا شده و در عین حال ضدحساسیت نیز هستند. استفاده از این نوع کفی‌ها مانع از ایجاد و رشد انواع باکتری در جوراب، کفش و پا می‌شود.

ایجاد خاصیت آنتی باکتریال با استفاده از نانوذرات نقره در ساخت کفی کفش، مانع از ایجاد و رشد باکتری و قارچ می‌شود. اثر ضد باکتریایی نقره به صورت چشمگیری در بعد نانومتری افزایش می‌یابد، به ‌طوری‌که قادر به از بین بردن بیش از ۶۵۰ نوع باکتری است. این محصول مطابق با استاندارد ملی شماره INSO ۲۱۱۴۵ حاوی نانوذرات است.