ایران، دومین تولیدکنندۀ صنعتی CD و DVD در جهان

CD سی دی (Compact disc)، یک صفحه حلقه‌ای از جنس پلی‌کربنات است که یک طرف آن با فلز آینه‌ای پوشیده می‌شود. این دیسک از تکنولوژی اپتیک استفاده می‌کند و ذخیره اطلاعات بر روی آن به‌روش سوزاندن انجام می‌شود، به این ترتیب که اطلاعات موردنظر به‌وسیله یک پرتو لیزر بر روی لایه پلی‌کربنات سوزانده شده و روی آن ذخیره می‌شود.
مکانیسم خواندن یک CD شباهت بسیاری به صفحات گرامافون قدیمی دارد اما در اینجا نور لیزر نقش سوزن گرامافون را برعهده دارد؛ یک شعاع نور لیزر با طول‌موج ۷۸۰ نانومتر به سطح دیسک برخورد می‌کند و پس از عبور از سطوح سوزانده شده و بازتابش توسط لایه آینه‌ای وارد لنز (چشمی) درایو می‌شود تا تفسیر اطلاعات به‌وسیله دکودرهای آن انجام گیرد.
به‌علت ظرفیت کم CD، ذخیره فرمت‌های جدید و با کیفیت ویدئو روی این نوع دیسک امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین نیاز به ساخت یک نوع دیسک با ظرفیت بالاتر احساس می‌شد. به علت ظرفیت کم CD، ذخیره فرمت‌های جدید و با کیفیت ویدئو روی این نوع دیسک امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین نیاز به ساخت یک نوع دیسک با ظرفیت بالاتر احساس می‌شد. ساختار دیسک‌های نوع CD و DVD کاملاً مشابه بوده اما تفاوت اصلی آن‌ها در کوتاه‌تر بودن طول‌موج پرتو لیزر مورداستفاده برای خواندن DVD است؛ ۶۵۰ نانومتر در برابر ۸۷۰ نانومتر.

تولید CD و DVD با بهره‌گیری از فناوری نانو
در ایران شرکت ریزموج سیستم بنیان‌گذار کارخانۀ می‌دیسک (MEdisk) فعالیت گسترده‌ای در تولید سی‌دی و دی‌وی‌دی دارد. این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سی‌دی و دی‌وی‌دی خام و پر شده (Pre-recorded) در خاورمیانه و دومین کارخانه در بینِ ۱۱۸ کارخانه در سطح جهان، همگام با تکنولوژی روز دنیا در حال فعالیت است و ایران را پس از تایوان به بزرگ‌ترین تولیدکننده بین‌المللی تبدیل کرده است که در عرصه جهانی افتخار بزرگی برای ایران محسوب می‌شود.
مواد اولیه و اصلی هر دیسک قسمت پلاستیکی آن است که از پلی‌کربنات تشکیل شده است. برای تولید سی‌دی و دی‌وی‌دی گرانول پلی‌کربنات پس از رطوبت‌گیری وارد ماشین‌های تزریق شده و در دمای ۳۵۰ درجه ذوب و قالب‌گیری می‌شود.
در داخل قالب یک صفحه فلزی از جنس نیکل به نام استمپر وجود دارد که به‌عنوان مهر استفاده می‌شود. این صفحه در محصولات خام بر روی پلی‌کربنات ایجاد شیار می‌کند و در محصولات پر شده اطلاعات اصلی را روی پلی‌کربنات حک می‌کند. در محصولات خام از یک نوع محلول شیمیایی به نام dye جهت ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود.
در مرحله بعد پوشش متالایز در فضای پلاسما و توسط دستگاه متالایزر در کمتر از ۲ ثانیه و با ضخامت ۶۰ الی ۸۰ نانومتر ایجاد می‌شود. جنس متالایز در محصولات خام نقره و در محصولات پرشده از آلومینیوم است. در مرحله بعد یک پوشش محافظ بر روی قسمت متالایزر قرار داده می‌شود و سپس دیسک‌ها چاپ و بسته‌بندی و روانه بازار می‌شوند.
گفتنی است مهم‌ترین عامل در بازخوانی اطلاعات لایه متالایزر هر دیسک است که به‌علت استفاده از آلومینیوم و نقره با ضخامت بسیار پایین دارای رفلکت مطلوب بوده و علاوه بر افزایش کارایی باعث کاهش هزینه تولید نیز می‌شود.
قیمت تمام‌شدۀ کمتر و در عین حال حفظ کیفیت باعث شده است که محصولات شرکت ریزموج سیستم بتوانند با محصولات خارجی و حتی محصولات چینی رقابت کنند. گواه توانِ رقابتی محصولات این شرکت نیز صادرات آن به کشورهای اروپایی و آسیایی است.
کلنگ احداث کارخانه می‌دیسک در شهریور ۱۳۸۲ در شهرستان تاکستان استان قزوین، به زمین خورد و این کارخانه در زمینی با زیربنای ۱۲ هزار متر در فاز اول در طی ۵ ماه ساخته شد. در نیمه اسفند ۱۳۸۲ تولید آزمایشی اولین دیسک نوری ایرانی با موفقیت انجام شد و در تیرماه سال ۱۳۸۳ طرح تولید سی‌دی خام توسط وزیر صنایع وقت افتتاح شد.
افتتاح رسمی طرح تولید دی‌وی‌دی خام در شهریور ۱۳۸۶ نقطه عطفی در شکوفایی صنعت و تکنولوژی روز دنیا در ایران بود، چرا که با تولید دی‌وی‌دی خام که برای اولین‌بار در کشور به مرحله تجاری رسیده بود و افزایش تولید سالیانه به بیش از یک میلیارد قطعه، شرکت ریزموج تبدیل به چهارمین تولیدکنندۀ جهان از لحاظ حجم تولید شد.
این شرکت علاوه‌بر تولید سی‌دی و دی‌وی‌دی خام با بیش از ۶۰ برند تجاری توانسته است بازارهای داخلی و خارجی را با برندهای بسیار معروف منطقه‌‌ای در اختیار بگیرد. ۴۰ درصد سی‌دی‌های تولیدی این شرکت با برند فینال (FINAL) عرضه می‌شوند.
همچنین ریزموج سیستم مبادرت به تولید قاب دی‌وی‌دی و قاب HD-DVD برای اولین‌بار در خاورمیانه و نیز قاب اسلیم (Slim) با ظرفیت بسیار بالا کرده و توانسته است به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قاب استاندارد با تکنولوژی سوئیس در منطقه خاورمیانه مطرح شود.
این شرکت در زمینۀ بسته‌بندی نیز با به‌کارگیری دستگاه‌های کاملاً اتوماتیک و پیشرفتۀ آلمان و ایتالیا، موفق به بسته‌بندی تکی محصولات پر شده در تیراژ بیش از ۲۰ میلیون دیسک فشرده در ماه شده است.
به‌علاوه امکان چاپ افست بر روی محصولات دیسک فشرده پر شده تا بیش از ۲۰ میلیون دیسک در ماه نیز از دیگر امتیازات این شرکت محسوب می‌شود.
از طرفی استمپرهای تولید سی‌دی و دی‌وی‌دی شرکت ریزموج سیستم که برای کارخانجات پری ریکورد در منطقه خاورمیانه عرضه می‌شوند دارای خدمات ۲۴ ساعته هستند. دامنۀ تولید محصولات استمپر این کارخانه استمپر سی‌دی، دی‌وی‌دی و دیسک بلوری (Blu-Ray) است.
در زمینه صادرات نیز تاکنون محصولات ریزموج سیستم به کشورهای پیشرفته اروپا و خاور دور نظیر ایتالیا، لهستان، اسلوانی، ترکیه، سنگاپور، هند، امارات، مالزی، پاکستان، افغانستان و… صادر شده است. تولید سالانۀ محصولات این شرکت ۱۰۰ میلیون دیسک در سال و میزان فروش سالانه آن بیش از ۲ هزار میلیارد ریال است و تاکنون به‌واسطۀ تولید محصولات شرکت ریزموج سیستم نزدیک به ۳۰۰ نفر مشغول به‌کار شده‌اند.
رسانه‌ها، مؤسسات فرهنگی، آموزش‌وپرورش، مؤسسات آموزش زبان، مؤسسات تولیدکنندۀ منابع کمک‌درسی و تولیدکنندگان نرم‌افزارها از عمده‌ترین شرکت‌های طرف قرارداد با ریزموج سیستم برای مصرف محصولات این شرکت هستند.
ریزموج سیستم تاکنون توانسته استانداردهای ایزو 9001-2008 و استاندارد تشویقی و آزمایشگاه همکار را برای محصولات تولیدی خود دریافت کند.