نماینده راه‌آهن جمهوری اسلامی: محصول نانویی به رفع چالش‌های ریلی کمک کرده است

چهارشنبه، سوم خرداد ۱۴۰۲، شرکت نوآوران نانوصنعت معین، تولیدکننده پوشش‌های نانویی ضدخوردگی، میزبان نمایندگانی از راه‌آهن جمهوری اسلامی بود. علاوه برای بازدید از توانمندی‌ها و دستاوردهای نانویی این شرکت، طرفین درباره فرصت‌های همکاری‌ مشترک برای حل مشکلات ریلی کشور با استفاده از فناوری‌نانو گفتگو کردند.
در این بازدید، که تنی چند از مسئولان فرمانداری تفرش و ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو نیز حضور داشتند، نمایندگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ضمن تقدیر از عملکرد شرکت نوآوران نانوصنعت معین برای رفع مشکلات ریلی کشور با کمک فناوری‌نانو، درباره طرح‌هایی که به حل مشکلات موجود در بخش راه‌آهن کمک می‌کند، صحبت کردند.
حسین پوران، رئیس گروه بررسی‌های فنی در بخش زیربنایی راه‌آهن درباره بازدید از شرکت نوآوران نانوصنعت معین گفت: «ما چند سالی است که با این شرکت همکاری داریم و نتایج خوبی هم از محصولات این شرکت گرفته‌ایم. نوآوران نانوصنعت معین برای بخش راه‌آهن فناوری نانویی دارد که خوردگی پابندها را در ریل‌ها به حداقل می‌رساند. این فناوری بازده بالایی دارد. در حال حاضر از ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی، هزار کیلومتر آن در نواحی ماسه‌گیر است که موجب خوردگی پابندها می‌شود. این فناوری در تمام مناطقی که ماسه‌گیر هستند، قابل استفاده است. پیش از این ما از این فناوری در راه‌آهن طبس و زاهدان استفاده کرده‌ایم و نتایج خوبی نیز به دست آمده است. در این بازدید با محصولات و دیگر توانمندی‌های این شرکت آشنا شدیم. شرکت نوآوران نانوصنعت معین علم مهندسی و فناوری‌نانو را وارد بخش راه‌آهن کرده است و بخشی از مشکلات ما را در این حوزه رفع نموده است. یکی از ویژگی‌های جالب محصولات شرکت نوآوران نانوصنعت معین، زیست‌سازگاری آن‌ها است، این که محصولات نانویی این شرکت به محیط‌زیست آسیب نمی‌زند، بسیار مهم است.»

دکتر محمدرضا محمودیان، عضو هیئت‌ مدیره شرکت نوآوران نانوصنعت معین در مورد این بازدید گفت: « امروز میزبان عزیزانی از ستاد نانو، فرمانداری تفرش و راه‌آهن بودیم که از دستاوردهای ما در حوزه فناوری‌نانو بازدید کردند. ما ۱۳ محصول و دو طرح ملی را برای بازدیدکنندگان عرضه کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در حاشیه این بازدید نیز درباره مشکلات مختلف راه‌آهن از جمله حرکت ماسه روی ریل‌ها صحبت شد که ما امکان رفع برخی از این چالش‌ها را داریم. مقرر شد یکی از محصولات شرکت نوآوران نانوصنعت معین را برای رفع مشکل حرکت ماسه روی ریل مورد آزمایش قرار دهند که امیدواریم در آینده این محصول نیز به لیست محصولات مورد استفاده در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه شود.»
شرکت نوآوران نانو صنعت معین در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده‌است و در زمینه‌ی تولید، توزیع و فروش مواد افزودنی مبتنی بر فناوری نانو به رنگ رزین و تمامی اپوکسی‌های موجود در بازار و تحقیق و توسعه در حوزه‌ی فناوری نانو فعالیت می‌کند.